Előszó
Részlet a könyvből:
Horváthék 1956 november 20-adikának estéjén úgy döntöttek, hogy elmennek Magyarországról. Több, mint egy hete tépelődtek már, és mindennap más elhatározásra jutottak. Aztán, amikor egy délután Béla azzal jött haza, hogy a tömegmegbízott megfenyegette az utcán, Horváthék összenéztek a fiú feje fölött.
- Mit mondott? -kérdezte Horváth.
- Azt, hogy tudnak ám rólam is mindent és majd ellátják a bajomat. Megkérdeztem tőle, hogy ugyan mit csináltam én? Ne pofázz vissza, kiáltott rám, mert most rögtön lecsukatlak. Vége a nagy legényeskedésnek, jön a fekete leves! Látták volna, milyen dühös volt. Kidülledtek a szemei.
Vissza
Fülszöveg
.. Autót azonban csaknem egy esztendővel későbben, 1959 tavaszán vetitek Horváthék. Néhányszor vezetett azonban a nyáron is, egyszer Miska kocsiját, egyszer Lenkefi öreg Chevrolet-jét, egyszer meg Szemere úr Buickját. Mert azon a nyáron Szemeréék is vettek autót, alig kétesztendős Buick-kocsit, amelyet Szemere minden szabad percében mosott, kenegetett, takarított.
- Képzeld csak el - mondta Horváth Károlynak csillogó szemmel, - ha én egyszer ezzel a kocsival végighajtanék az Aradi-utcán és megállnék a Rózsa-utca sarkán a régi műhely előtt. Képzeld csak el azt a csődületet, ami ott támadna. Hiszen, ha egy-egy ilyen kocsi parkolt valamelyik pesti -szálloda előtt, életveszélyes tolongás támadt körülötte. És most nekem is van ilyen kocsim. Na, mit szólnának hozzá a Rózsa-utcában?
Halász Péter új regénye New York magyar negyedébe vezeti el az olvasót, a Második Avenue-ra, a 70-edik és 80-adik utcák között elterülő városrészbe. Valaha úgy nevezték: „Little Hungary". Sikerek születtek...
Tovább
Fülszöveg
.. Autót azonban csaknem egy esztendővel későbben, 1959 tavaszán vetitek Horváthék. Néhányszor vezetett azonban a nyáron is, egyszer Miska kocsiját, egyszer Lenkefi öreg Chevrolet-jét, egyszer meg Szemere úr Buickját. Mert azon a nyáron Szemeréék is vettek autót, alig kétesztendős Buick-kocsit, amelyet Szemere minden szabad percében mosott, kenegetett, takarított.
- Képzeld csak el - mondta Horváth Károlynak csillogó szemmel, - ha én egyszer ezzel a kocsival végighajtanék az Aradi-utcán és megállnék a Rózsa-utca sarkán a régi műhely előtt. Képzeld csak el azt a csődületet, ami ott támadna. Hiszen, ha egy-egy ilyen kocsi parkolt valamelyik pesti -szálloda előtt, életveszélyes tolongás támadt körülötte. És most nekem is van ilyen kocsim. Na, mit szólnának hozzá a Rózsa-utcában?
Halász Péter új regénye New York magyar negyedébe vezeti el az olvasót, a Második Avenue-ra, a 70-edik és 80-adik utcák között elterülő városrészbe. Valaha úgy nevezték: „Little Hungary". Sikerek születtek itt és kudarcok, remények váltak valóra, vagy hamvadtak el. Jelképes értelemben is Második Avenue ez az itt lakók életében - újrakezdés, második út. Egy magyar családot kísér az olvasó a Második Avenue-n, az elindulás, a második kezdés első pillanatától. De nem csak a Horváth család élete elevenedik meg a történetben, hanem körülöttük a különös és mégis jól ismert embertípusok egész sora. Az olvasó szinte észrevétlenül élni kezdi ennek a regénynek a történetét, nem olvasója többé, hanem szereplőjévé válik.
Halász Péter 1922. április 10-én született Budapesten. Számos regényt, színművet, filmet, rádióhangjátékot írt Magyarországon. Közöttük a legismertebbek: "Szülei elváltak", "Huszonegyéves férj", "Két férfi" című regényei, "Vihar után" című háromfelvonásos drámája, amely a budapesti Madách Kamara Színházban került színre, "A város alatt" című filmje. 1956 decembere óta él Amerikában. Az emigráns magyar színészek színháza, a Petőfi Színház bemutatta "Egérfogó" című drámáját, megjelentek "Tatárok a Széna-téren" és "Miszter Honfitárs" című regényei.
A címlap Stevan Dohanos, Amerika egyik élvonalbeli képzőművészének munkája. Stevan Dohanos 1907. május 19-edikén született az Ohio-állambeli Lorain-ben, egyszerű magyar bevándorló családban. A maga erejéből, nappal dolgozva, este a Cleveland-i Képzőművészeti Iskola tanfolyamára járva csiszolta és tökéletesítette ragyogó tehetségét. Képei ma már megtalálhatók Amerika legrangosabb múzeumaiban és képgyűjteményeiben. Amerika-szerte híres illusztrátor és címlaptervező, a Saturday Evening Post számára készített címlapjai roppant népszerűségre tettek szert. Külön jelképes ereje és mondanivalója van annak, hogy Stevan Dohanos készítette a "Második Avenue" művészi címlapját.
Vissza