1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Marxista-leninista esztétika

A Marxista-Leninista Esti Egyetem tankönyve

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Kossuth Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 708 oldal
Sorozatcím: Korszerű társadalmi ismeretek könyvtára
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó5
Bevezetés az esztétikába7
Az esztétika tárgya, módszere, helye a tudományok rendszerében / Zoltai Dénes9
Az esztétika mint az érzéki megismerés tudománya11
Az esztétika mint "széptan" 16
Az esztétika mint "művészetfilozófia"21
A valóság esztétikai elsajátítása24
Az esztétika filozófiai tudomány29
A marxista esztétika módszere34
A művészeti tükrözés (Zoltai Dénes)36
Az esztétikai alaptörvények világnézeti jellege 37
Gyakorlati tevékenység és tudat a mindennapi életben40
A tudomány43
A vallás45
Művészet és mindennapi élet48
Művészet és tudomány50
Művészet és vallás56
Az esztétikum szerkezete és az egynemű közeg59
Objektum és szubjektum esztétikai viszonya; pártosság64
Az esztétikai viszony és a művészet keletkezése (Sziklai László)69
Módszertani kiindulópontok69
Elméletek a művészet keletkezéséről73
Az esztétikai-művészi elsajátítás objektív és szubjektív feltételei84
Az esztétikai elsajátítás kialakulásának feltételei az ősközösségi társadalomban94
A nemek közötti társadalmi viszony differenciálódása - a paleolit nőszobrok98
Egyén és közösség differenciálódásának érzéki megnyilvánulásai: temetkezés, avatás, a test díszítése101
Ember és természet. A szerzámok, használati tárgyak és fegyverek esztétikai megformálása108
A barlangművészet fő vonásai112
A mágikus magyarázat kérdőjelei124
A barlangművészet mint az ősközösségi társadalom szerkezetének érzéki tudatosítása132
Az esztétikum genezisének fő sajátosságai140
A műalkotás, művész - mű - közönség143
Tartalom és forma (Szerdahelyi István)145
A tartalom és forma fogalma145
Tartalom és forma az esztétikum szférájában147
A műalkotás tartalma és formája, a konkrét tartalom és konkrét forma147
A műalkotás szerkezete. A tartalom és forma megkülönböztetésének jogosultsága151
Az eszmei mondanivaló154
A téma157
A belső és külső forma160
A tipikusság és az intenzív totalitás. A művészet fiktivitása164
A műfaji törvényszerűségek174
A kompozíció178
A művészi technika180
A stílus183
Az elvont formák187
Tartalom és forma a társadalmi fejlődésben193
A művészi tevékenység pszichológiai alapjai (Vitányi Iván)198
Az emberi tevékenységek rendszere és a művészet199
Az esztétikai tevékenység pszichológiai sajátosságai201
Pszichológiai elméletek az esztétikai élmény mibenlétéről203
A művészi élmény pszichológiai elméletei és a marxizmus206
A marxista pszichológia úttörői a művészetről210
A katarzia (az esztétikai élmény) marxista felfogása214
Műalkotás, műélvezet, előadóművészet218
A katarzis struktúrája az alkotásban, befogadásban és előadásban221
Az alkotó szubjektivitás szerepe224
A műélvezés típusai226
Művészet és közönség - a művészetszociológia alapkérdései (Vitányi Iván)229
A művészeti felépítmény marxista elmélete235
A művészeti felépítmény szerkezete239
Közösség és művészet241
A közvetítő intézményrendszer szerepe246
A kapitalizmus művészeti felépítménye251
A szocializmus művészeti felépítménye252
A művészi ízlés254
A szocialista átalakulás és az ízlés fejlődése257
Ízlés és magatartás262
Esztétikai kategóriák265
A szép és a rút (Barna József)267
Az esztétikum és a szép. A szép helye az esztétikai kategóriák rendszerében267
A szép problémájának megoldási kísérletei a nem-marxista esztétikai irányzatokban269
A szép és a rút lényege általában276
A szép és a rőt a tudatban. A szép mint esztétikai ideál, mint az ideális és reális megfelelési viszonya285
Az esztétikai ideál tartalmának problémája289
Az esztétikai ideálok története mint szabadságlényegűségük bizonyítéka290
A szép és a rút objektivitása293
Az esztétikai viszony, a szép létrejöttének folyamata. Az esztétikai tárgy elsődlegessége mint a szép objektivitásának bizonyítéka304
A szép és a rút, valamint a művészet viszonya314
A tragikum és a komikum (Szilágyi Péter)327
Arisztotelész tragikumelmélete és a görög tragédia327
A tragikum és a katarzis problémája a középkorban330
A tragikum a reneszánszban. Egyén és társadalom konfliktusa331
A hatalomért vívott harc tragikus konfliktusai335
Az új ember a régi társadalomban. A Hamlet tragikuma339
A tragédia classique konfliktus-típusai342
A vezető egyéniség és a néptömegek tragikus konfliktusai a polgári forradalomban344
A német klasszikus esztétika a fenségesről és a tragikumról347
A marxista esztétika a tragikumról350
Polgári tragikumelméletek a 19. században353
A tragikum elsikkadása. A tragikomédia355
A szocialista átalakulás tragikus konfliktusai357
A tragikum fő vonásai359
A komikum mint társadalmi jelenség és esztétikai kategória361
A tragikomikum változatai363
Szatíra és groteszk365
A komikum fő vonásai367
Korunk művészetének problémái371
Realista és formalista áramlatok történelmi dialektikája (Szigeti József)373
Realista és nem-realista irányzatok373
A művészet fejlődésének elsődleges meghatározója a társadalmi-gazdasági alap, másodlagos meghatározója az alapra épült ideológia 375
Vallásos és "profán" művészet376
A "keleti mennyország" művészete és az "Európacentrizmus"380
A realista művészet és módszer lényegjegyei385
A formalista módszer lényege és típusai387
Elvont formaelemek túltengése 388
A realizmus stílrealizmusként való felfogásának antinómiái389
Realista és formalista áramlatok dialektikája a művészet történeti fejlődésében398
A hullámelmélet bírálata401
Realista módszer és korstílus403
A szocialista realizmus (Szigeti József)458
A szocialista realizmus története és előtörténete459
A pártirányítás kérdése460
Az irányzatok versenye; a verseny két szakasza462
A szocialista realizmus alkotói módszerének fő vonása464
A "szabad tárgyiasság" és stílus-sokféleség467
A művészi fantázia jogai470
Folytonosság és ugrás a szocialista művészetben472
A szocialista realizmus viszonya a polgári művészeti törekvésekhez473
A szocialista realizmus két nagy genetikus történelmi típusa475
Az avantgarde és a szocialista realizmus ábrázolási eszközeinek ellentétes világnézeti fundáltsága476
Tér és idő mint a szabad tárgyiasság struktív elemei478
A mélyebb gondolatiság formai lehetősége480
Szocialista realizmus, alkalmazott művészetek és építészet481
A szocialista realizmus korszerűsége485
Az emberi természet mint öncélú gazdaság kifejlődése486
Az ágazati esztétikák489
Az ágazati esztétika általános kérdései (Szigeti József)491
Elvont kérdésfeltevések491
A formális logikai és a dialektikus kérdésfeltevés különbsége s ennek alapja a művészet felődésében492
A formabomlás kérdése493
A "tiszta formák" heurisztikus értéke497
A technicista felfogás bírálata499
Az elméleti és gyakorlati irányítottsága504
Belső és külső szemléletre épülő művészetek505
Térbeli és időbeli művészetek508
Tér és idő esztétikai egységének és rétegzettségének elemzése508
Az időábrázolás módja a térbeli művészeteknél510
Mozgásábrázolás a termékeny pillanattal és mozgásábrázolás az időben egymásra következő pillanatok térbeli egymás mellé teregetésével512
A stupor-élmény513
A reális idő mint a virtuális időnek, a mű belső idejének előfeltétele514
A virtuális idő mint a reális idő élménybeli reflektálódása516
A zene mint idő- és térbeli művészet517
Autonóm és függő művészetek viszonya: a belső és külső forma differenciáltsága vagy differenciálatlan egysége mint mérték520
Reproduktív művészetek523
Az irodalomesztétika alapjai (Poszler György)525
Az irodalom anyaga: a nyelv525
Idő és tér az irodalmi ábrázolásban533
Az irodalom fogalma. Tárgy, téma és tartalom az irodalomban538
Az irodalmi mű belső formája. A műfajcsoportok539
Az epika540
A líra545
A dráma549
Az irodalmi típusalkotás 553
Az irodalmi mű kompozíciója558
Az irodalmi mű külső formája562
A képzőművészet esztétikájának alapjai (Aradi Nóra)567
A zene empirikus-tárgyszerű, fogalmi-beszédszerű és immanens-technikai értelmezése628
Egyidejűúség és folyamatosság631
A homogén rendszer kialakulása és jelentősége, a zene meghatározatlan tárgyszerűsége634
Gesztika, vizualitás, hangutánzás641
Intonáció és zenei típusalkotás644
Tartalom és forma, programzene és "abszolút" zene646
A színházesztétika alapjai (Hont Ferenc)651
A színház világa. Mi a színház?651
A színjáték emberi cselekvések időben-térben lejátszódó folyamata654
A színjáték színjátszók és közönség kölcsönhatása657
A színházművészet komplexitása661
A színjáték összetevői és fajtái664
A színjáték művészeti-társadalmi feladata667
A filmesztétika alapjai (Lukács Antal)671
A film és a technika 672
A filmvalóság673
A hangosfilm674
A színes film676
A filmművészet sajátosságai676
Fotografikusság és mozgás678
Esztétikai preformáció678
A forgatókönyv679
A filmművészet egynemű közege680
A dokumentumfilm681
A játékfilm684
A kép és a szó689
Képalkotás és képszerkesztés692
A filmmontász694
Tér, idő, kompozíció697
A filmművészet autonóm és funkcionális jellege702
A film nyilvános jellege702
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Marxista-leninista esztétika Marxista-leninista esztétika Marxista-leninista esztétika

A védőborító enyhén szakadt, a lapélek foltosak.

Állapot:
840 Ft
420 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba