Előszó | 5 |
Bevezetés az esztétikába | 7 |
Az esztétika tárgya, módszere, helye a tudományok rendszerében / Zoltai Dénes | 9 |
Az esztétika mint az érzéki megismerés tudománya | 11 |
Az esztétika mint "széptan" | 16 |
Az esztétika mint "művészetfilozófia" | 21 |
A valóság esztétikai elsajátítása | 24 |
Az esztétika filozófiai tudomány | 29 |
A marxista esztétika módszere | 34 |
A művészeti tükrözés (Zoltai Dénes) | 36 |
Az esztétikai alaptörvények világnézeti jellege | 37 |
Gyakorlati tevékenység és tudat a mindennapi életben | 40 |
A tudomány | 43 |
A vallás | 45 |
Művészet és mindennapi élet | 48 |
Művészet és tudomány | 50 |
Művészet és vallás | 56 |
Az esztétikum szerkezete és az egynemű közeg | 59 |
Objektum és szubjektum esztétikai viszonya; pártosság | 64 |
Az esztétikai viszony és a művészet keletkezése (Sziklai László) | 69 |
Módszertani kiindulópontok | 69 |
Elméletek a művészet keletkezéséről | 73 |
Az esztétikai-művészi elsajátítás objektív és szubjektív feltételei | 84 |
Az esztétikai elsajátítás kialakulásának feltételei az ősközösségi társadalomban | 94 |
A nemek közötti társadalmi viszony differenciálódása - a paleolit nőszobrok | 98 |
Egyén és közösség differenciálódásának érzéki megnyilvánulásai: temetkezés, avatás, a test díszítése | 101 |
Ember és természet. A szerzámok, használati tárgyak és fegyverek esztétikai megformálása | 108 |
A barlangművészet fő vonásai | 112 |
A mágikus magyarázat kérdőjelei | 124 |
A barlangművészet mint az ősközösségi társadalom szerkezetének érzéki tudatosítása | 132 |
Az esztétikum genezisének fő sajátosságai | 140 |
A műalkotás, művész - mű - közönség | 143 |
Tartalom és forma (Szerdahelyi István) | 145 |
A tartalom és forma fogalma | 145 |
Tartalom és forma az esztétikum szférájában | 147 |
A műalkotás tartalma és formája, a konkrét tartalom és konkrét forma | 147 |
A műalkotás szerkezete. A tartalom és forma megkülönböztetésének jogosultsága | 151 |
Az eszmei mondanivaló | 154 |
A téma | 157 |
A belső és külső forma | 160 |
A tipikusság és az intenzív totalitás. A művészet fiktivitása | 164 |
A műfaji törvényszerűségek | 174 |
A kompozíció | 178 |
A művészi technika | 180 |
A stílus | 183 |
Az elvont formák | 187 |
Tartalom és forma a társadalmi fejlődésben | 193 |
A művészi tevékenység pszichológiai alapjai (Vitányi Iván) | 198 |
Az emberi tevékenységek rendszere és a művészet | 199 |
Az esztétikai tevékenység pszichológiai sajátosságai | 201 |
Pszichológiai elméletek az esztétikai élmény mibenlétéről | 203 |
A művészi élmény pszichológiai elméletei és a marxizmus | 206 |
A marxista pszichológia úttörői a művészetről | 210 |
A katarzia (az esztétikai élmény) marxista felfogása | 214 |
Műalkotás, műélvezet, előadóművészet | 218 |
A katarzis struktúrája az alkotásban, befogadásban és előadásban | 221 |
Az alkotó szubjektivitás szerepe | 224 |
A műélvezés típusai | 226 |
Művészet és közönség - a művészetszociológia alapkérdései (Vitányi Iván) | 229 |
A művészeti felépítmény marxista elmélete | 235 |
A művészeti felépítmény szerkezete | 239 |
Közösség és művészet | 241 |
A közvetítő intézményrendszer szerepe | 246 |
A kapitalizmus művészeti felépítménye | 251 |
A szocializmus művészeti felépítménye | 252 |
A művészi ízlés | 254 |
A szocialista átalakulás és az ízlés fejlődése | 257 |
Ízlés és magatartás | 262 |
Esztétikai kategóriák | 265 |
A szép és a rút (Barna József) | 267 |
Az esztétikum és a szép. A szép helye az esztétikai kategóriák rendszerében | 267 |
A szép problémájának megoldási kísérletei a nem-marxista esztétikai irányzatokban | 269 |
A szép és a rút lényege általában | 276 |
A szép és a rőt a tudatban. A szép mint esztétikai ideál, mint az ideális és reális megfelelési viszonya | 285 |
Az esztétikai ideál tartalmának problémája | 289 |
Az esztétikai ideálok története mint szabadságlényegűségük bizonyítéka | 290 |
A szép és a rút objektivitása | 293 |
Az esztétikai viszony, a szép létrejöttének folyamata. Az esztétikai tárgy elsődlegessége mint a szép objektivitásának bizonyítéka | 304 |
A szép és a rút, valamint a művészet viszonya | 314 |
A tragikum és a komikum (Szilágyi Péter) | 327 |
Arisztotelész tragikumelmélete és a görög tragédia | 327 |
A tragikum és a katarzis problémája a középkorban | 330 |
A tragikum a reneszánszban. Egyén és társadalom konfliktusa | 331 |
A hatalomért vívott harc tragikus konfliktusai | 335 |
Az új ember a régi társadalomban. A Hamlet tragikuma | 339 |
A tragédia classique konfliktus-típusai | 342 |
A vezető egyéniség és a néptömegek tragikus konfliktusai a polgári forradalomban | 344 |
A német klasszikus esztétika a fenségesről és a tragikumról | 347 |
A marxista esztétika a tragikumról | 350 |
Polgári tragikumelméletek a 19. században | 353 |
A tragikum elsikkadása. A tragikomédia | 355 |
A szocialista átalakulás tragikus konfliktusai | 357 |
A tragikum fő vonásai | 359 |
A komikum mint társadalmi jelenség és esztétikai kategória | 361 |
A tragikomikum változatai | 363 |
Szatíra és groteszk | 365 |
A komikum fő vonásai | 367 |
Korunk művészetének problémái | 371 |
Realista és formalista áramlatok történelmi dialektikája (Szigeti József) | 373 |
Realista és nem-realista irányzatok | 373 |
A művészet fejlődésének elsődleges meghatározója a társadalmi-gazdasági alap, másodlagos meghatározója az alapra épült ideológia | 375 |
Vallásos és "profán" művészet | 376 |
A "keleti mennyország" művészete és az "Európacentrizmus" | 380 |
A realista művészet és módszer lényegjegyei | 385 |
A formalista módszer lényege és típusai | 387 |
Elvont formaelemek túltengése | 388 |
A realizmus stílrealizmusként való felfogásának antinómiái | 389 |
Realista és formalista áramlatok dialektikája a művészet történeti fejlődésében | 398 |
A hullámelmélet bírálata | 401 |
Realista módszer és korstílus | 403 |
A szocialista realizmus (Szigeti József) | 458 |
A szocialista realizmus története és előtörténete | 459 |
A pártirányítás kérdése | 460 |
Az irányzatok versenye; a verseny két szakasza | 462 |
A szocialista realizmus alkotói módszerének fő vonása | 464 |
A "szabad tárgyiasság" és stílus-sokféleség | 467 |
A művészi fantázia jogai | 470 |
Folytonosság és ugrás a szocialista művészetben | 472 |
A szocialista realizmus viszonya a polgári művészeti törekvésekhez | 473 |
A szocialista realizmus két nagy genetikus történelmi típusa | 475 |
Az avantgarde és a szocialista realizmus ábrázolási eszközeinek ellentétes világnézeti fundáltsága | 476 |
Tér és idő mint a szabad tárgyiasság struktív elemei | 478 |
A mélyebb gondolatiság formai lehetősége | 480 |
Szocialista realizmus, alkalmazott művészetek és építészet | 481 |
A szocialista realizmus korszerűsége | 485 |
Az emberi természet mint öncélú gazdaság kifejlődése | 486 |
Az ágazati esztétikák | 489 |
Az ágazati esztétika általános kérdései (Szigeti József) | 491 |
Elvont kérdésfeltevések | 491 |
A formális logikai és a dialektikus kérdésfeltevés különbsége s ennek alapja a művészet felődésében | 492 |
A formabomlás kérdése | 493 |
A "tiszta formák" heurisztikus értéke | 497 |
A technicista felfogás bírálata | 499 |
Az elméleti és gyakorlati irányítottsága | 504 |
Belső és külső szemléletre épülő művészetek | 505 |
Térbeli és időbeli művészetek | 508 |
Tér és idő esztétikai egységének és rétegzettségének elemzése | 508 |
Az időábrázolás módja a térbeli művészeteknél | 510 |
Mozgásábrázolás a termékeny pillanattal és mozgásábrázolás az időben egymásra következő pillanatok térbeli egymás mellé teregetésével | 512 |
A stupor-élmény | 513 |
A reális idő mint a virtuális időnek, a mű belső idejének előfeltétele | 514 |
A virtuális idő mint a reális idő élménybeli reflektálódása | 516 |
A zene mint idő- és térbeli művészet | 517 |
Autonóm és függő művészetek viszonya: a belső és külső forma differenciáltsága vagy differenciálatlan egysége mint mérték | 520 |
Reproduktív művészetek | 523 |
Az irodalomesztétika alapjai (Poszler György) | 525 |
Az irodalom anyaga: a nyelv | 525 |
Idő és tér az irodalmi ábrázolásban | 533 |
Az irodalom fogalma. Tárgy, téma és tartalom az irodalomban | 538 |
Az irodalmi mű belső formája. A műfajcsoportok | 539 |
Az epika | 540 |
A líra | 545 |
A dráma | 549 |
Az irodalmi típusalkotás | 553 |
Az irodalmi mű kompozíciója | 558 |
Az irodalmi mű külső formája | 562 |
A képzőművészet esztétikájának alapjai (Aradi Nóra) | 567 |
A zene empirikus-tárgyszerű, fogalmi-beszédszerű és immanens-technikai értelmezése | 628 |
Egyidejűúség és folyamatosság | 631 |
A homogén rendszer kialakulása és jelentősége, a zene meghatározatlan tárgyszerűsége | 634 |
Gesztika, vizualitás, hangutánzás | 641 |
Intonáció és zenei típusalkotás | 644 |
Tartalom és forma, programzene és "abszolút" zene | 646 |
A színházesztétika alapjai (Hont Ferenc) | 651 |
A színház világa. Mi a színház? | 651 |
A színjáték emberi cselekvések időben-térben lejátszódó folyamata | 654 |
A színjáték színjátszók és közönség kölcsönhatása | 657 |
A színházművészet komplexitása | 661 |
A színjáték összetevői és fajtái | 664 |
A színjáték művészeti-társadalmi feladata | 667 |
A filmesztétika alapjai (Lukács Antal) | 671 |
A film és a technika | 672 |
A filmvalóság | 673 |
A hangosfilm | 674 |
A színes film | 676 |
A filmművészet sajátosságai | 676 |
Fotografikusság és mozgás | 678 |
Esztétikai preformáció | 678 |
A forgatókönyv | 679 |
A filmművészet egynemű közege | 680 |
A dokumentumfilm | 681 |
A játékfilm | 684 |
A kép és a szó | 689 |
Képalkotás és képszerkesztés | 692 |
A filmmontász | 694 |
Tér, idő, kompozíció | 697 |
A filmművészet autonóm és funkcionális jellege | 702 |
A film nyilvános jellege | 702 |