Előszó a magyar kiadáshoz | 5 |
Előszó az első és a második német kiadáshoz | 7 |
A harmadik német kiadás előszavából | 8 |
Az emberi természetről | 9 |
Az általános emberi természetről | 9 |
A munka mint az emberré válás jellemző vonása | 9 |
Az emberi munka sajátosságai | 11 |
A történelmileg módosult emberi természetről | 14 |
Az elidegenülés fogalma | 15 |
A proletár | 17 |
A proletariátus történelmi szerepe | 20 |
Valamennyi ember minden oldalú nevelésének szükséges és lehetséges volta | 23 |
A kommunista nevelés általános célja | 23 |
A kommunista nevelés általános céljának társadalmi alapjai | 25 |
A munkamegosztás mint minden eddigi termelés alapformája | 25 |
A munkamegosztás formái | 25 |
A munkamegosztás hatásai a munkára | 30 |
Valamennyi ember minden oldalú nevelésének szükségességéről | 41 |
A manufaktúramunkás tőkétől való függőségének fokozódása az egyoldalúvá válás következtében | 42 |
A munka manufaktúraszerű megosztása és a nagyipar lényege közötti ellentmondás | 43 |
Valamennyi ember minden oldalú nevelésének lehetőségéről | 48 |
A kapitalista termelési mód történelmi szerepe | 48 |
Valamennyi ember minden oldalú nevelése megvalósításának a nagyipar által megteremtett lehetőségei | 51 |
Valamennyi ember minden oldalú nevelésének megvalósításáról | 65 |
Az oktatás és a termelőmunka összekapcsolásának elve | 67 |
Az elv tartalma | 67 |
Történelmi áttekintés | 67 |
Az oktatás és a termelőmunka összekapcsolása elvének részcéljai a Marx előtti szocialista és kommunista irodalomban | 73 |
Marx és Engels az oktatás és a termelőmunka összekapcsolása elvének tartalmáról | 84 |
A gyárrendszer és az oktatás összekapcsolása a termelőmunkával | 98 |
Az angol gyári törvényhozás | 99 |
Robert Owen működése | 110 |
Marx követelései a gyári törvények nevelési intézkedéseinek kiszélesítésére | 115 |
Az általánosan képző technológiai oktatás gondolata (A politechnikai képzés) | 117 |
A technológia | 117 |
A tudomány mint termelőerő | 117 |
A technológia fejlődése | 118 |
Marx technológiai tanulmányai | 123 |
A technológiai oktatást nyújtó iskolák létrejötte | 126 |
A magasabb társadalmi osztályok műszaki tanintézetei | 126 |
Első kísérletek az alsóbb néprétegek műszaki képzését szolgáló szakiskolák létrehozására | 130 |
Marxnak az általánosan képző technológiai oktatásra irányuló követelése | 133 |
A technológia jelentősége a munka régi megosztásának megszüntetése szempontjából | 133 |
A munkásgyermekek kötelező technológiai oktatásáért vívott harc | 135 |
A Marx által követelt technológiai oktatás általánosan képző jellege (politechnikai képzés) | 137 |
Marx a politechnikai képzés tartalmáról | 138 |
A politechnikai képzés gondolata mint az oktatás és a termelőmunka összekapcsolására vonatkozó elv új tartalma | 141 |
A politechnikai képzés jelentősége a munkás és a munka felszabadítása szempontjából | 144 |
A munka emberi formája | 144 |
A foglalkozás szabad megválasztása és szabad változtatása | 150 |
A szükségletek maximális kielégítése | 153 |
A már nem csak egyetlen foglalkozással jellemezhető ember | 156 |
A munka mint az ember legelső életszükséglete | 158 |
Jegyzetek | 159 |
Irodalom | 160 |