1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emlékképek a MÁV vonalvillamosításának történetéből (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: MÁV Rt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 72 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7085-87-4
Megjegyzés: Martinovich István szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal, dokumentumokkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A visszaemlékezésemnek az a célja, hogy vázlatos, a teljességre semmiképpen sem törekvő tájékoztatást nyújtson a hazai vasútvonalak villamosításának azon, hol lendületes, hol akadályokkal terhes... Tovább

Előszó

A visszaemlékezésemnek az a célja, hogy vázlatos, a teljességre semmiképpen sem törekvő tájékoztatást nyújtson a hazai vasútvonalak villamosításának azon, hol lendületes, hol akadályokkal terhes korszakáról, amelynek tanúja és szereplője voltam. A részletesebb mondanivaló lényegében a budapest-hegyeshalmi vonalon a Kandó Kálmán által kifejlesztett egyfázisú, ipari periódusszámú, fázisváltós vontatási rendszer világszerte elismert mintegy évtizedes igen nehéz körülmények között mutatott sikere után a teljesen hazai alapon kezdődő vasút villamosításra terjed ki.
Tartalmilag a történeti áttekintés lényegében és szorosabb értelemben a MÁV vonalak villamosításának szó szerinti áramellátására vonatkozik. Tárgyilagosságra törekvő, de szubjektív elemeket is tartalmazó módon. A villamos vontatójárművek különböző típusaira lényegében csak az áramellátást, az 50 Hz periódusszámú hálózatra való befolyásolást illetően térek ki.
E sorok írójának azonban a szoros értelemben vett áramellátás mellett módja volt a MÁV Vezérigazgatóság Gépészeti Szakosztályának mérnökeként egyes mozdonyalkatrészek, transzformátorok és megszakítók gyártás-ellenőrzésében és műszaki átvételében közreműködni. Mind hazai, mind külföldi megrendeléseknél a villamosmozdonyt érintő kérdésekkel, ellenőrzéssel és átvétellel is foglalkoztam. Ez a lehetőség, illetve feladat kellő alapot adott a villamosított vonalak felsővezeték-hálózatának a járművet érintő viszonyainak megítélésére is.
Másfelől a villamos vontatás energiaellátása legcélszerűbben - mint azt Kandó Kálmán már a múlt század első két évtizedében is hangsúlyozta - közvetlenül az országos közcélú, háromfázisú nagyfeszültségű hálózatról kapja a táplálását - egyszerű kivitelű, egyfázisú transzformátorállomásokkal. A háromfázisú, országos közcélú hálózatot egyfázisúan terhelő vontatási alállomások telepítése, csatlakoztatása, az országos hálózat védelmi rendszerébe való bekapcsolása az áramszolgáltató vállalatokkal szoros együttműködést, közös fejlesztést tett szükségessé. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
Előzmények 7
Első lépések a MÁV szolgálata felé 10
A tényleges vasúti szolgálat kezdete a MÁV-nál 16
Megkezdődik a Budapest-Miskolc vasútvonal 19
A szorosabb együttműködés kialakulása az áramszolgáltatókkal 27
Új utakon a villamos vontatás áramellátásában 28
Egyszerűsített, teljesen szabadtéri vontatási alállomás 29
Az energiaellátási hálózat jellemzőinek vizsgálata és a meglévő hálózat továbbfejlesztése 33
A villamos vontatási áramellátás 25 kV-os egységesítése. Vizsgálatok és megoldások az áramellátás hatékonyságának fokozására 39
Új megoldások a vonalvillamosítási munkákban. Államhatárokat keresztező villamos vontatási hálózatok 45
Kétáramrendszerű áramellátás Hegyeshalom állomáson 51
Továbbfolyik a villamosítás a Duna-Tisza közén. Újabb villamosított vonal a nemzetközi forgalomban 54
A villamosított hálózat kiegészítésével és egységesítésével kapcsolatos feladatok 58
Néhány szó a MÁV-nál, a Budapesti Műszaki Egyetemen és a főiskolákon végzett oktatói munkámról 58
Szakmai publikációk a MÁV villamosításának ürügyén 64
Epilógus: befejeződik a MÁV szolgálatom 66

Martinovich István

Martinovich István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Martinovich István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem