Előszó
Részlet:
" Határozza meg a marketing lényegét vállalati környezetben! Ismertesse a marketing kialakulásában szerepet játszó fontosabb társadalmi és gazdasági folyamatokat!
A marketing: emberközpontú, lényegre törő az embert megismerni, befolyásolni, cselekvési és döntési motívumait feltárni akaró elmélet és gyakorlat. Része a közgazdaságtannak és szoros kapcsolatban áll más tudományágakkal is, mint pl.: a szociológia, politológia, pszichológia, statisztika, jog stb. A marketing mozgatórugója vállalati környezetben és azon túl is az igény a kereslet és kínálat, illetve a szükséglet.
A marketing eszközrendszeréből eredően képes befolyásolni a kereslet- igényszükséglet hármasának mindegyik tagját. Ha kell, szükségletet indukál és generál, felerősíti azt, vagy befolyásolja a keresletet. A marketing értelmezésének rendszerében megkülönböztethetünk mikro és makromarketinget.
MIKROMARKETING: az összes olyan vállalati tevékenységet magába foglalja, amelynek célja a mai és a lehetséges ügyfelek igényeinek maradéktalan kielégítése.
MAKROMARKETING: olyan szervezeti rendszer és tevékenységsor, amely egy adott nemzetgazdaság erőforrásait osztja fel az állampolgárok között. A vállalkozások környezetének fő elemei, a marketinget befolyásoló tényezők Társadalmi környezet (Social) Demográfiai hatások /nők és férfiak aránya, népességszám, házasságok, válások száma, háztartások átlagos mérete stb./ Kulturális hatások /Magukba foglalják mindazokat az értékeket, eszméket, attitűdöket, amelyeket homogén társadalmi csoportok adnak át egymásnak generációkon keresztül. Közvetítői lehetnek pl.: család, iskola, egyházak, pártok, vállalkozások, intézmények, megőrzött hagyományok stb./"
Vissza