Előszó
A marketinget gyakran mint az eladás művészetét, a vevők meggyőzésének és igényeik maximális kielégítésének fortélyát, köznapi értelemben vett „tudományát" határozzák meg. A marketing - felfogásunk szerint - olyan alkalmazott közgazdasági és vállalatgazdasági diszciplína, amelynek mind a gyakorlati, mind az elméleti jelentősége egyre nő. És ezt nem a szakmai elfogultság mondatja velünk, hanem a magyarországi piaci helyzet, valamint az élenjáró üzleti iskolák oktatási tapasztalatai sugározzák.
Magyarországon, egy közel tízéves folyamat eredményeként 1998-ban, a vállalkozási szférában lezárult az átmenet időszaka. Az iskolákból kikerülő hallgatók számára a piacgazdaság a természetes közeg, míg az idősebb generáció számára is mint történeti érdekesség jelenik meg, hogy mi volt a 70-es vagy a 80-as években. A globalizálódó világban a viszonyítási alap a nemzetközi piac, az élenjáró országok, vállalatok aktuális tevékenysége. Számtalan empirikus vizsgálat és makrogazdasági adat bizonyítja, hogy a gazdaság természetes (normál) állapota, a piaci szereplők viselkedése, a fogyasztók vásárlási szokásai stb. nem azért térnek el a francia és a magyar körülmények között, mert másféle rendszer van itt és ott, hanem azért, amiért a görög vagy a svéd helyzet eltér egymástól. Nevezetesen, hogy más a gazdaság fejlettségi állapota, eltérőek az emberek kulturális szokásai, történelmi hagyományai stb. Ebben a környezetben kell eldőlnie a III. évezred első évtizedében, hogy megvalósul-e Lester Thurownak, a MIT professzorának még a 90-es évek elején megfogalmazott jóslata. A világ vezető régióit (Amerika, Japán, Nyugat-Európa) elemezve Thurow arra a következtetésre jutott, hogy a jövő évezred Közép- és Kelet-Európa fejlődését fogja hozni. Hogy ez bekövetkezzen, az oktatás területén is nagyot kell előrelépni.
Ez az a tágabb környezet, amelyben Marketing könyvünk második kiadását útjára bocsátjuk. Hat évvel ezelőtt, amikor az első kiadás megjelent, még az átmenet kezdeti szakaszában volt a gazdaság, viszonylag szűk volt azoknak a szakkönyveknek a köre, amelyek az üzleti élet ismeretére készítenek fel. Azóta nem csupán a gazdaságban, de a könyvpiacon is óriási változások következtek be. A szűken értelmezett marketing területén is évente több tucat könyv jelent meg hazai vagy külföldi írók tollából. Ezért is megtisztelő számunkra, hogy az első kiadás óta nyolc utánnyomásban jelent meg a könyvünk és a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem diákjain túlmenően sok felsőoktatási és továbbképzési intézmény hallgatói tanultak belőle. Ezen időszak alatt mi magunk is sokat tanultunk hallgatóinktól. A második kiadás készítésénél felhasználtuk újabb oktatási tapasztalatainkat, valamint azt a gazdag irodalmi hátteret, amely idehaza és külföldön rendelkezésre áll.
Vissza