Fülszöveg
Marilynne Robinson ameril<ai írót a magyar olvasól< elsősorban Pulitzer-díjas, itthon is szép sil<ert aratott regénye, a Gilead alapján ismerhetik. Ebben a kötetben esszék formájában adja tovább szellemi-eszmei, keresztyén-kálvinista
/
hagyományát. Ugy szól az amerikai történelem és jelen, a kultúra, a gazdaság, a tudomány, illetve a vallás kérdéseiről, hogy miközben felmutatja keresztyén hitének legmélyebb spirituális-eszmei indulatait, és körbejárja saját hitközösségének, örökségének legfontosabb forrásait, érvelésében szorosan összekapcsolódik a hit és a gondolkodás szabadsága, a hagyomány mélységes tisztelete és a kritikus gondolkodás, valamint a keresztyén politikai magatartás felelőssége.
„ nem ahhoz az iskolához tartozom, amely szerint a hit szi-
/
lárdságát a tantételekhez való igazodás határozza meg. Éppen ellenkezőleg, meg vagyok győződve arról, hogy az Istenbe vetett hit felszabadítja a gondolkodást, mert a gondolkodás folyamatos okulás Isten dolgairól. ( )...
Tovább
Fülszöveg
Marilynne Robinson ameril<ai írót a magyar olvasól< elsősorban Pulitzer-díjas, itthon is szép sil<ert aratott regénye, a Gilead alapján ismerhetik. Ebben a kötetben esszék formájában adja tovább szellemi-eszmei, keresztyén-kálvinista
/
hagyományát. Ugy szól az amerikai történelem és jelen, a kultúra, a gazdaság, a tudomány, illetve a vallás kérdéseiről, hogy miközben felmutatja keresztyén hitének legmélyebb spirituális-eszmei indulatait, és körbejárja saját hitközösségének, örökségének legfontosabb forrásait, érvelésében szorosan összekapcsolódik a hit és a gondolkodás szabadsága, a hagyomány mélységes tisztelete és a kritikus gondolkodás, valamint a keresztyén politikai magatartás felelőssége.
„ nem ahhoz az iskolához tartozom, amely szerint a hit szi-
/
lárdságát a tantételekhez való igazodás határozza meg. Éppen ellenkezőleg, meg vagyok győződve arról, hogy az Istenbe vetett hit felszabadítja a gondolkodást, mert a gondolkodás folyamatos okulás Isten dolgairól. ( ) Némelyek szemében paradoxonnak tűnhet a szellemileg nyitott vallásos hit. Ellentmondásnak tarthatják ezt a vallás ellenzői, ahogyan láthatólag számos követője
is. ( ) Kálvin a mindenséget olyan iskolának mondta, ahol ta-
/
nulunk. En ezt mélyen igaznak érzem. ( ) »Krisztus szabadságra szabadított meg minket.«"
Kálvin Kiadó
„Tudom, hogy akik tanultak Amerika történelméről, azt gondolják, hogy a keresztyén önhittség és a verőlegény-gazdaságtan összeházasítása a kálvinizmusban és a puritanizmusban gyökerezik. Nos, Kálvin is, a puritánok is hatalmas irodalmat hagytak maguk után. Tessék őket elővenni, és megmutatni, hol vétkesek ebben a vulgarizálás-ban! Vagy, ami sokkal könnyebb feladat, keressük meg azt a száz vagy ezer passzust, amelyben elutasítják ezt a gondolatot, ihletet mindig a Bibliából merítve, amelyet divatjamúlt szokásuknak megfe^ lelően meglehetős komolysággal és figyelemmel olvastak. Mi azonban inkább kifejlesztettük az áldozatvédelem történeti változatát: bűneinket apáink nyakába varrjuk. Mondok azonban vala-mit, amit a köreinkben nemigen szokás: csak magunkat kárhoztathatjuk."
Vissza