Előszó a magyar kiadáshoz | 9 |
A felvilágosító munka mint a könyvtári szolgáltatások egyik ága | 11 |
A felvilágosító munka célja és tartalma | 13 |
Fogalmi elhatárolás | 13 |
A felvilágosítás módszere minden könyvtárban azonos | 14 |
Eltérések anyagban, szervezetben és vezetésben | 15 |
A szerkesztő megjegyzései | 17 |
A referensz kérdések | 19 |
A referensz-kérdés meghatározása | 21 |
Nincs általánosan elfogadott meghatározás | 21 |
A kutatómunkától való megkülönböztetés | 22 |
Tanácsadó szolgálat | 23 |
A referensz-kérdés további elemzés céljából történő meghatározása | 24 |
A szerkesztő megjegyzései | 25 |
Foglalkozás a kérdezővel | 27 |
Személyes és személytelen tényezők | 27 |
A beszélgetésre forditott idő | 30 |
A kérdés tisztázása | 31 |
Az olvasó szükségletének megállapitása | 33 |
A beszélgetés eredményei | 37 |
A szerkesztő megjegyzései | 38 |
A kérdésekre való válaszadás technikája és módszerei | 39 |
A kérdések oszályozása | 39 |
A siker előfeltétele a gondolkodás | 40 |
A sikerhez szükséges egyéb tulajdonságok | 40 |
Mennyi időt forditsunk egy-egy kérdésre? | 46 |
Könyvtáron kivüli adatok felkutatása | 50 |
A szerkesztő megjegyzései | 54 |
Bibliográfiai felvilágositások | 55 |
A cédulakatalógus használata | 55 |
Lábjegyzetben előforduló bibliográfiai hivatkozások | 59 |
Röviditett cimek | 49 |
Rövid irodalmi müvek | 60 |
A szükséges bibliográfiai segédeszközök kiválasztása | 62 |
Idézetek | 54 |
A szerkesztő megjegyzései | 68 |
Életrajzi kérdések | 69 |
Az életrajzi kérdések kapcsolata egyéb kérdésekkel | 69 |
Azonositási problémák | 70 |
Ismeretlen személyek | 73 |
Vitatott tények | 75 |
Rejtett adatok hires emberekről | 76 |
A szerkesztő megjegyzései | 77 |
Történelmi és földrajzi kérdések | 79 |
"Mi vagy mikor volt az első...?" | 79 |
Helyek és helynevek | 80 |
A szerkesztő megjegyzései | 81 |
Mai problémákra vonatkozó felvilágositás és statisztikai kérdések | 83 |
Az anyag- és szakismeret jelentősége | 83 |
A statisztikai kérdések nehézségének okai | 85 |
A statisztikai források kiértékelése | 87 |
A szerkesztő megjegyzései | 88 |
Felvilágositás forrásanyagának összeválogatása | 91 |
Alapelvek | 93 |
A szerkesztő megjegyzései | 94 |
Segédkönyvek és egyéb segédeszközök | 95 |
Az "S" könyvek | 95 |
A beszerzendő segédkönyv vizsgálata | 96 |
Az "S" könyvek kiválasztásának segédeszközei | 102 |
Együttmüködés a forrásanyag szerzeményezésében | 102 |
Selejtezés | 104 |
Kifogyott segédkönyvek | 106 |
A szerkesztő megjegyzései | 107 |
Raktári könyvek mint a felvilágositás forrásanyaga | 109 |
A felvilágositó szolgálat ellátására nem elengedők az "S" könyvek | 109 |
"Átmeneti" tipusu könyvek | 109 |
Az olvasói forgalomban ritkán használt könyveknek a felvilágosításban való felhasználása | 110 |
A szerkesztő megjegyzései | 113 |
Folyóiratok és hirlapok | 115 |
Az időszaki kiadványok fontossága a felvilágositó szolgálat szempontjából | 115 |
Kisnyomtatványok | 117 |
A vertikális adattár | 117 |
A szerkesztő megjegyzései | 119 |
Az audio-vizuális anyag | 121 |
Képek, táblázatok, grafikonok | 122 |
Diaképek és filmek | 122 |
Hanglemezek | 122 |
A szerkesztő megjegyzései | 123 |
Hivatalos kiadványok | 125 |
A kiválasztás elvei | 125 |
A szerkesztő megjegyzései | 126 |
A forrásanyag elrendezése | 127 |
Segédkönyvtár, segédkönyvek | 129 |
A segédkönyvtár célja | 129 |
A felvilágositó szolgálat kivánatos elhelyezése | 130 |
Irányitó - eligazitó szolgálat | 134 |
A felvilágositó helyiségben lévő könyvek rendje | 134 |
Az elveszett és megcsonkitott könyvek kérdése | 136 |
A segédkönyvek célszerü köttetése | 137 |
A szerkesztő megjegyzései | 138 |
A nem könyv jellegü anyag | 139 |
Aprónyomtatványok | 139 |
Periodikák | 140 |
Audio-vizuális anyag | 142 |
Különgyüjtemények | 143 |
A különgyüjtemény és a szakositott szolgálat közti különbség | 143 |
A helyi gyüjtemény | 144 |
A szerkesztő megjegyzései | 146 |
A felvilágositó szolgálat segédeszközei | 147 |
A katalógus különféle használata | 147 |
Nyomtatott bibliográfiák helye és elrendezése | 148 |
A felvilágositó részleg által készitett bibliográfiák és mutatók | 148 |
Adatgyüjtemények | 150 |
A válaszok jegyzéke /referensz-napló/ | 151 |
Technikai segédeszközök | 151 |
A szerkesztő megjegyzései | 152 |
Felvilágositó szolgálat megszervezése és ügyintézése | 153 |
A személyzet | 155 |
Ugyanolyan fontos, mint maguk a könyvek | 155 |
Milyen tényezők alapján határozzuk meg a létszámot | 156 |
A munkatársak kiválogatása | 159 |
A szolgálat során szerzett gyakorlat | 162 |
Tervek és felelősség | 164 |
Fontos feljegyzések | 165 |
A szerkesztő megjegyzései | 166 |
A könyvtár felvilágositó szolgáltatásainak összehangolása | 169 |
Könyvtár, külön felvilágositó osztály nélkül | 169 |
Könyvtár tudományági és kiadványfajok szerinti osztályokkal és külső fiókokkal | 172 |
A felvilágositó munka felügyelőjének munkaköre | 172 |
A felvilágositó osztály kapcsolatai más osztályokkal | 175 |
A szerkesztő megjegyzései | 178 |
A felekkel kapcsolatos ügyintézés | 179 |
Korlátozások az ügyfelek kiszolgálásában | 179 |
Levelezés | 180 |
Felvilágositó-szolgálat távbeszélőn | 181 |
Szabályok és előirások | 183 |
A szolgálat mennyiségére és fajtájára vonatkozó korlátozások | 186 |
Fegyelem | 187 |
A szerkesztő megjegyzései | 187 |
A referensz könyvtáros járulékos feladatai | 189 |
Tanácsadás | 191 |
A felvilágositás és a tanácsadó szolgálat kapcsolata | 191 |
Az olvasói tanácsadás segédkönyvei | 192 |
Csoportos tanácsadás | 193 |
A szerkesztő megjegyzései | 193 |
Bevezetés a könyvek és könyvtárak használatába | 195 |
Egyéni és csoportos foglalkozás | 195 |
Szemléltető segédeszközök | 198 |
A felvilágositó szolgálat szerepe az olvasó számára készült könyvtári utmutató összeállitásában | 198 |
A szerkesztő megjegyzései | 200 |
Az irodalomkutatásról | 201 |
Az irodalomkutatás fajtái | 201 |
Kivonatolás | 202 |
A felvilágositó szolgálat és a közvélemény | 205 |
A felvilágositó szolgálat propagálásának szükségessége | 205 |
A referensz-kérdések nyilvánosságra hozatalának etikája | 206 |
Az uj segédkönyvek propagálása | 207 |
A szerkesztő megjegyzései | 207 |
Befejezés | 209 |
A munka értékelése, beszámolók | 209 |
Miért kell megkisérelnünk az értékelést? | 211 |
A témára vonatkozó kutatások elégtelensége | 212 |
Az összegyűjtött statisztikák hiányossága | 213 |
Kérdőiv a kutatáshoz | 215 |
Évi jelentések | 217 |
A felvilágosito szolgálat a könyvtárak céljainak megvalósulását jelenti | 220 |
A könyvtáros jutalma | 220 |
A szerkesztő megjegyzései | 221 |