1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tömegkommunikáció és társadalom

Szöveggyűjtemény/Főiskolai tankönyv

Előszó

Minden tudományos diszciplínának megvannak a klasszikusai. Így van ezzel a kommunikáció tudománya is. Ráadásul paradox módon egyike azoknak a tudományoknak, amelyek a legrégebbiek és a legújabbak... Tovább

Előszó

Minden tudományos diszciplínának megvannak a klasszikusai. Így van ezzel a kommunikáció tudománya is. Ráadásul paradox módon egyike azoknak a tudományoknak, amelyek a legrégebbiek és a legújabbak is egyben. Ez a kötet átfogó válogatást kínál a tömegkommunikáció néhány neves kutatójának fontosabb munkáiból. Az áttekinthetőség motiválta a szöveggyűjtemény szerkesztőjét az anyag összeállításkor, valamint az, hogy a Zsigmond Király Főiskolán folyó kommunikációelméleti képzés speciális igényeit kielégítve, olyan tankönyvet adjon a hallgatók kezébe, melyet haszonnal forgathatnak mind a művelődésszervező és humánerőforrás-menedzser, mind a nemzetközi kapcsolatok-szakreferens szakos hallgatók is. Lényeges szempontként került számításba a kommunikáció szak elindulása. A válogatásnál így nagy szerepet játszott, hogy a szakot megkezdőknek egyrészt lehetőségük nyíljon a többieknél mélyebben megismerkedni az adott téma szakirodalmával, másrészt viszont további stúdiumaik során is felhasználható anyag létrehozása volt a cél. Természetesen a szöveggyűjtemény egésze nem csak az ő igényeiket kívánja kielégíteni, hanem azokét is, akiknek az érdeklődését felkeltette a kommunikáció világában, a kommunikáció világáról való gondolkodás.
Mára közhely lett, hogy a tömegkommunikáció korszakában élünk. Ahogy Elliot Aronson A társas lény című bestsellerében írja: „Azt is mondhatjuk, hogy korunkat a tömeges meggyőzés törekvései jellemzik. Valahányszor bekapcsoljuk a rádiót vagy a tévét, kinyitunk egy könyvet, folyóiratot vagy újságot, valaki mindig nevelni akar bennünket, arról akar meggyőzni, hogy az ő áruját vásároljuk, hogy az ő jelöltjére szavazzunk, hogy azt tartsuk jónak, szépnek vagy igaznak, amit ő annak ítél." Ez a tendencia talán a reklámban válik a leginkább szembetűnővé. De ne felejtsük el, hogy - egyebek mellett - az amerikai mozifilmek is alkalmaznak a rekláméhoz hasonló eszközöket, gondoljunk csak olyan alkotásokra mint a Függetlenség napja című film is volt a '90-es években Ez a film, elemzők szerint a Clinton-kormányzat mellett folytatott burkolt propagandát testesítette meg.
A tömegkommunikáció tehát életünk (immáron a szó legvalódibb értelmében tolakodóan) szerves része, jelen van mindennapjainkban, családunk fekete báránya, akit szidunk, aki felett ítélkezünk, mindezt oly módon téve, hogy működéséről, alapvető mechanizmusairól még közel sem tudunk mindent. Hatása szerint egyszerre informál, közvetít mintákat és értékeket, valamint érvényesít érdekeket. Lényege legegyszerűbben azonban „nem a deklarált vagy éppen alkalmilag demonstrált értéknyilatkozatokban, állásfoglalásokban fogható meg, hanem a konkrét mindennapi gyakorlatban. A kinyilatkoztatott értékek álarcában érvényesített (...) gazdasági, politikai érdekekben. No és esetleg a hazugságokban, a csúsztatásokban, az értékek, felelősségek hiányában." A tömegkommunikációról szólva nem érdemes beérni a közhelyek ismételt sorolgatásával, vagy éppen a „hordozóeszköz" arisztokratikus elutasításával. Ugyanis nem csak a tömegkommunikáció lehet manipulált, hanem a róla szóló közbeszéd is. Vissza

Tartalom

Bevezető 5
Tömegkommunikáció, média, társadalom 9
Gálik Mihály: Kommunikáció, tömegkommunikáció, média 11
Andor Csaba: A kommunikáció típusai 24
Bruce H. Westley - Malcolm S. Maclean Jr.: A közvetlen emberi kommunikációtól a
tömegkommunikációig 26
Hauser Arnold: A tömegközlés médiumai 35
William L. Rivers - Cleve Mathews: A tömegmédiák - egyirányú utcák 54
Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor: A tömegkommunikáció 61
Angelusz Róbert: A tömegkommunikációs változók 75
Szekfű András: A szervezetek kommunikációjáról 109
Terestyéni Tamás: A tömegkommunikációs kultúratermelés társadalmi szabályozása 119
Nyíri Kristóf: Az írásbeliségről és néhány új médiumról 128
Kulcsfogalmak 140
Csatorna, technológia, elérés 149
Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor: Befolyás, manipuláció 151
Vance Packard: Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában 160
Róka Jolán: A vizuális manipuláció szerepe az imázsteremtésben 168
Németh Erzsébet: Hiteles személy gyártása a tömegkommunikáción keresztül 175
Róka Jolán: Választási kampányfogások interkulturális jellemzői 176
Kulcsfogalmak 182
Tudományos elméletek 185
Csepeli György: Szociálpszichológia a második világháború után 188
Gordon W. Allport: Tömegközlési eszközök 193
Dávid Riesman: Az ének és a mese a tradíciótól irányított korszakban 196
Bayer József: A Frankfurti Iskola 214
Theodor W. Adorno: A televízió és a tömegkultúra mintái 215
Jürgen Habermas: Az előállított nyilvánosság és nem nyilvános vélemény: a lakosság választói magatartása 230
Jakobson 250
Roman Jakobson: A mozi alkonya? 252
Em Griffin: Szemiotika (Roland Barthes) 258
Roland Barthes: Diderot, Brecht, Eisenstein 269
Em Griffin: A kultivációs elmélet (George Gerbner) 275
George Gerbner: Kommunikáció és társadalmi környezet 285
George Gerbner: Kik mesélik a történeteket? 296
George Gerbner: A kulturális mutatók 301
George Gerbner: Kulturális mutatók: a harmadik hang 313
George Gerbner: Kulturális mutatók: erőszakosság a tv-drámában 320
George Gerbner: Szerepek és sorsok a televízió világában - A nők és a kisebbségek
megjelen(ít)ése a tévéjátékokban, a vetélkedőkben és a hírekben 335
Em Griffin: Technológiai determinizmus (Marshall McLuhan) 347
Hauser Arnold: McLuhan tömegkultúra-elmélete 360
Marshall McLuhan: A mozi - A film méterszámra gyártott „valósága" 366
Marshall McLuhan: Televízió: a félénk óriás
Em Griffin: A témameghatározás elmélete (Maxwell McCombs és Donald Shaw)
Tamás Pál: A tematizációról
Pokol Béla: Pierre Bourdieu szellemi fejlődése
Pierre Bourdieu: A stúdió és a kulisszái
Umberto Eco: Már nem átlátszó a képernyő
Kulcsfogalmak
Irodalomjegyzék
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem