1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalomtanítás

Irodalomtanításunk főbb módszertani kérdései

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 279 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 52253.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Makay Gusztáv irodalomtanítási módszertanának megjelentetését nem szükséges megindokolni - segítséget kívánunk vele nyújtani az általános és középiskolai irodalomtanítás munkájában. Könyve az... Tovább

Előszó

Makay Gusztáv irodalomtanítási módszertanának megjelentetését nem szükséges megindokolni - segítséget kívánunk vele nyújtani az általános és középiskolai irodalomtanítás munkájában. Könyve az irodalomtanítás módszertani kérdéseinek első rendszeres feldolgozása a magyar szakirodalomban, - az eddig megjelent néhány irodalomtanítási szakmunka csak részletkérdéseket tárgyalt, nem terjedt ki az irodalmi nevelés minden területére.
Indokolja a könyv kiadását a szerző több évtizedes gyakorlati tapasztalata is. Mint az irodalmi szakmódszertan egyik előadója a budapesti egyetemen, és mint gyakorló iskolai vezetőtanár évtizedek óta részese az új tanári nemzedék szakmódszertani képzésének. Vissza

Tartalom

Előszó5
Bevezetés. Könyvünk célja és lényege7
A szakmódszertan tanulmányozásának értelme8
A módszertani szabadság helyes értelmezése10
Az irodalomtanítás célja, feladatai, tartalma13
Az irodalomtanítás helye a tantárgyak rendszerében13
Az irodalomtanítás célja és feladatai14
Az irodalomtanítás tartalmi kérdései21
A tankönyv21
Maximalizmus és minimalizmus22
A világnézeti és erkölcsi nevelés módszere az irodalomtanításban25
Világnézeti nevelés az irodalomtanításban25
A marxista világnézet elemeinek tudatosítása26
Érzelmi és akarati ráhatás legfőbb lehetőségei és erkölcsi nevelésben32
A világnézeti nevelés legfőbb lehetőségei az irodalomtanításban35
Az irodalomtanítás fokozatai és tanítási módszerei39
Az irodalomtanítás fokozatai39
Az irodalomtanítás módszerei40
A tanítási óra az irodalomtanításban63
A tematikus tervezés63
Óravázlatok az irodalomtanításban65
Sajátos jellegű irodalomórák69
Az irodalmi művek feldolgozása I. Előkészítés és bemutatás73
Az új anyag feldolgozásának előkészítése73
A bemutató olvasás78
Az irodalmi művek feldolgozása II. Az irodalmi műelemzés95
Van-e szükség elemzésre?95
A tartalom és a forma egysége a műelemzésben96
A tanulók spontán megnyilatkozásai97
A műelemzés szempontjai99
Az elemzés menete104
A műelemzés példái114
Lírai költemény elemzése az irodalomolvasás fokán
Csínom Palkó114
Csokonai Vitéz Mihály: A Reményhez115
Vörösmarty Mihály: Szózat116
Lírai költemény elemzése irodalomtörténeti fokon:
Vörösmarty Mihály: A Gutenberg-albumba119
Petőfi Sándor: Nemzeti dal121
Petőfi Sándor: Szeptember végén123
Arany János: Magányban125
Tóth Árpád: Meddő órán126
József Attila: A város peremén128
L. Aragon: Magnitogorszk129
Tájleíró költemény elemzése
Petőfi Sándor: Az Alföld132
József Attila: Holt vidék134
Kisepikai költemény elemzése:
Arany János: A walesi bárdok135
Simon István: Leánynézőben öcsémmel137
Kisepikai prózai mű elemzése
Leánykő (népmonda)139
Móricz Zsigmond: Tragédia140
E. Hemingway: Az öreg halász és a tenger142
Verses nagyepikai mű elemzése
Arany János: Toldi144
Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem146
A. Dante: Isteni Színjáték149
Prózai nagyepikai mű elemzése
Jókai Mór: A kőszívű ember fiai151
Kaffka Margit: Színek és évek152
Drámai mű elemzése
Katona József: Bánk bán155
Mesterházi Lajos: Pesti emberek155
Az összefoglalás és a házi munka kijelölése159
Az összefoglalás a tanítási óra végén159
A táblai vázlat160
A táblai vázlat formái165
A házi munka kijelölése179
Az írásbeli házi feladat főbb fajtái181
A tanulók felkészültségének ellenőrzése az irodalmi órán191
Ellenőrzés az irodalmi órán191
Az irodalmi ellenőrzés általános elvei192
Az irodalmi ellenőrzés területe195
A könyvnélküli (szó szerinti) szövegmondás197
Az írásbeli házi feladat ellenőrzése199
Az élőszóbeli ellenőrzés201
Az osztályozás kérdései206
Az irodalmi óra tervezése. Az irodalomtanár felkészülése az órára209
Az óravázlat és óraterv209
Az irodalmi óra tervezésében és levezetésében leggyakrabban előforduló hibák220
Az irodalomolvasás és az irodalomtörténet-tanítás sajátos módszertani kérdései223
Egy szöveg több órán, több szöveg egy órán223
Az irodalomelméleti ismeretek tanítása227
A történetiség érvényesülése229
Az írói életrajzok tanítása230
A kortörténeti bevezetők és a korszak-áttekintő témák233
A korszakzáró összefoglalás236
A tanulók otthoni olvasásának irányítása. A házi olvasmányok feldolgozása239
A házi olvasmányok239
A kötelező házi olvasmányok feldolgozása242
Olvasómozgalom247
Fogalmazástanítás az irodalomtanítás keretében249
Aktív fogalmazástanítás249
Az irodalmi dolgozatok253
A dolgozatok javításának technikája258
Az írásbeli dolgozatok osztályozása260
A dolgozatjavítás órája261
Az irodalmi nevelés sajátos területei. Az irodalmi szakkör. A felnőttoktatás és népművelés265
Az "irodalmi kirándulások"265
Az irodalmi szakkör (önképzőkör)266
Irodalomtanítás a felnőttoktatásban270
Az irodalomtanár a népművelésben272
Függelék: A legfontosabb forrásművek az irodalomtanítás tanulmányozásához275

Makay Gusztáv

Makay Gusztáv műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Makay Gusztáv könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Irodalomtanítás Irodalomtanítás Irodalomtanítás Irodalomtanítás

Az előlapon tulajdonosi bejegyzés található. A borító megtört, kopott. Néhány lapon jelölés és aláhúzás látható.

Állapot:
1.280 ,-Ft
6 pont kapható
Kosárba