Előszó | 5 |
Bevezetés. Könyvünk célja és lényege | 7 |
A szakmódszertan tanulmányozásának értelme | 8 |
A módszertani szabadság helyes értelmezése | 10 |
Az irodalomtanítás célja, feladatai, tartalma | 13 |
Az irodalomtanítás helye a tantárgyak rendszerében | 13 |
Az irodalomtanítás célja és feladatai | 14 |
Az irodalomtanítás tartalmi kérdései | 21 |
A tankönyv | 21 |
Maximalizmus és minimalizmus | 22 |
A világnézeti és erkölcsi nevelés módszere az irodalomtanításban | 25 |
Világnézeti nevelés az irodalomtanításban | 25 |
A marxista világnézet elemeinek tudatosítása | 26 |
Érzelmi és akarati ráhatás legfőbb lehetőségei és erkölcsi nevelésben | 32 |
A világnézeti nevelés legfőbb lehetőségei az irodalomtanításban | 35 |
Az irodalomtanítás fokozatai és tanítási módszerei | 39 |
Az irodalomtanítás fokozatai | 39 |
Az irodalomtanítás módszerei | 40 |
A tanítási óra az irodalomtanításban | 63 |
A tematikus tervezés | 63 |
Óravázlatok az irodalomtanításban | 65 |
Sajátos jellegű irodalomórák | 69 |
Az irodalmi művek feldolgozása I. Előkészítés és bemutatás | 73 |
Az új anyag feldolgozásának előkészítése | 73 |
A bemutató olvasás | 78 |
Az irodalmi művek feldolgozása II. Az irodalmi műelemzés | 95 |
Van-e szükség elemzésre? | 95 |
A tartalom és a forma egysége a műelemzésben | 96 |
A tanulók spontán megnyilatkozásai | 97 |
A műelemzés szempontjai | 99 |
Az elemzés menete | 104 |
A műelemzés példái | 114 |
Lírai költemény elemzése az irodalomolvasás fokán | |
Csínom Palkó | 114 |
Csokonai Vitéz Mihály: A Reményhez | 115 |
Vörösmarty Mihály: Szózat | 116 |
Lírai költemény elemzése irodalomtörténeti fokon: | |
Vörösmarty Mihály: A Gutenberg-albumba | 119 |
Petőfi Sándor: Nemzeti dal | 121 |
Petőfi Sándor: Szeptember végén | 123 |
Arany János: Magányban | 125 |
Tóth Árpád: Meddő órán | 126 |
József Attila: A város peremén | 128 |
L. Aragon: Magnitogorszk | 129 |
Tájleíró költemény elemzése | |
Petőfi Sándor: Az Alföld | 132 |
József Attila: Holt vidék | 134 |
Kisepikai költemény elemzése: | |
Arany János: A walesi bárdok | 135 |
Simon István: Leánynézőben öcsémmel | 137 |
Kisepikai prózai mű elemzése | |
Leánykő (népmonda) | 139 |
Móricz Zsigmond: Tragédia | 140 |
E. Hemingway: Az öreg halász és a tenger | 142 |
Verses nagyepikai mű elemzése | |
Arany János: Toldi | 144 |
Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem | 146 |
A. Dante: Isteni Színjáték | 149 |
Prózai nagyepikai mű elemzése | |
Jókai Mór: A kőszívű ember fiai | 151 |
Kaffka Margit: Színek és évek | 152 |
Drámai mű elemzése | |
Katona József: Bánk bán | 155 |
Mesterházi Lajos: Pesti emberek | 155 |
Az összefoglalás és a házi munka kijelölése | 159 |
Az összefoglalás a tanítási óra végén | 159 |
A táblai vázlat | 160 |
A táblai vázlat formái | 165 |
A házi munka kijelölése | 179 |
Az írásbeli házi feladat főbb fajtái | 181 |
A tanulók felkészültségének ellenőrzése az irodalmi órán | 191 |
Ellenőrzés az irodalmi órán | 191 |
Az irodalmi ellenőrzés általános elvei | 192 |
Az irodalmi ellenőrzés területe | 195 |
A könyvnélküli (szó szerinti) szövegmondás | 197 |
Az írásbeli házi feladat ellenőrzése | 199 |
Az élőszóbeli ellenőrzés | 201 |
Az osztályozás kérdései | 206 |
Az irodalmi óra tervezése. Az irodalomtanár felkészülése az órára | 209 |
Az óravázlat és óraterv | 209 |
Az irodalmi óra tervezésében és levezetésében leggyakrabban előforduló hibák | 220 |
Az irodalomolvasás és az irodalomtörténet-tanítás sajátos módszertani kérdései | 223 |
Egy szöveg több órán, több szöveg egy órán | 223 |
Az irodalomelméleti ismeretek tanítása | 227 |
A történetiség érvényesülése | 229 |
Az írói életrajzok tanítása | 230 |
A kortörténeti bevezetők és a korszak-áttekintő témák | 233 |
A korszakzáró összefoglalás | 236 |
A tanulók otthoni olvasásának irányítása. A házi olvasmányok feldolgozása | 239 |
A házi olvasmányok | 239 |
A kötelező házi olvasmányok feldolgozása | 242 |
Olvasómozgalom | 247 |
Fogalmazástanítás az irodalomtanítás keretében | 249 |
Aktív fogalmazástanítás | 249 |
Az irodalmi dolgozatok | 253 |
A dolgozatok javításának technikája | 258 |
Az írásbeli dolgozatok osztályozása | 260 |
A dolgozatjavítás órája | 261 |
Az irodalmi nevelés sajátos területei. Az irodalmi szakkör. A felnőttoktatás és népművelés | 265 |
Az "irodalmi kirándulások" | 265 |
Az irodalmi szakkör (önképzőkör) | 266 |
Irodalomtanítás a felnőttoktatásban | 270 |
Az irodalomtanár a népművelésben | 272 |
Függelék: A legfontosabb forrásművek az irodalomtanítás tanulmányozásához | 275 |