1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar irodalomtanítás módszertana

Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar részére/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 357 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 306 példányban került kiadásra. Tankönyvi szám: J2-181. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egységes jegyzetnek az a célja, hogy a hazai irodalomtanítás módszertani kérdéseiről régóta nélkülözött összefoglalást adjon az e kérdésekkel foglalkozó, tanítási gyakorlatukat végző és... Tovább

Előszó

Az egységes jegyzetnek az a célja, hogy a hazai irodalomtanítás módszertani kérdéseiről régóta nélkülözött összefoglalást adjon az e kérdésekkel foglalkozó, tanítási gyakorlatukat végző és államvizsgára készülő tanárjelölteknek.
A jegyzet nem csupán a gimnáziumi - a nem is általában a középiskolai irodalomtanítás módszeréről szól, hanem felöleli az általános iskola felső tagozatában folyó irodalomtanítás módszeres kérdéseit is, hiszen az egyetemről kikerülő tanárjelölteknek mindkét iskolafajban való tanításra fel kell készülniük. Különben is: a középiskolai irodalomtanítás az általános iskolai irodalomtanításra épül, s így minden irodalomtanárnak tisztában kell lennie az ott folyó munkával. Vissza

Tartalom

Bevezetés
A szakmódszertan fogalma; helyes a pedagógia tudományában5
A hazai irodalomtanítás múltjának rövid áttekintése12
A legfontosabb forrásművek az irodalomtanítás módszertanának tanulmányozásához (Kritikai felsorolás)21
A magyar irodalmi szakmódszertan alapfogalmai26
Az oktatás fő mozzanatai az irodalomtanításban26
Az irodalomtanítás célja, feladatai, tartalma32
Az irodalomtanítás helye a tantárgyak rendszerében32
Az irodalomtanítás célja és feladatai33
Az irodalomtanítás tartalmi kérdései (A tanterv, a tanmenet. A tankönyv, az irodalomtanítás anyaga)42
Néhány tantervi kérdés az irodalomtanításban51
A világnézeti nevelés módszere az irodalomtanításban55
Dialektikus materialista világnézeti nevelés az irodalomtanításban55
A marxista világnézet elemeinek tudatosítása57
Érzelmi és akarati ráhatás a világnézeti nevelésben63
Hibalehetőségek a világnézeti nevelésben66
A világnézeti nevelés legfőbb lehetőségei az irodalomtanításban72
Az irodalomtanítás fokozatai és tanítási módszerei79
Az irodalomtanítás fokozatai79
Az irodalomtanítás módszerei81
A tanítási óra és az óratípusok az irodalomtanításban100
A tematikus tervezés100
Az óratípusok az irodalomtanításban102
Sajátos jellegű irodalomórák106
A vegyes típusú irodalmi óra felépítése. A számonkérés109
A szervezési percek110
A számonkérés111
A számonkérés fajtái115
Az új anyag feldolgozásának előkészítése és az irodalmi művek bemutatása132
Előkészítés. Célkitűzés és a megfelelő hangulag megteremtése134
Bemutató olvasás138
Az irodalmi művek elemzése158
A mű elemzése160
A tartalom és a forma egysége a műelemzésben161
A műelemzés szempontjai163
Az elemzés menete163
A műelemzés példái167
Az összefoglalás és a házi munka kijelölése221
Az összefoglalás221
A táblai vázlat223
A táblai vázlat formái229
Gyakorlás245
A házi munka kijelölése247
Az írásbeli házi feladat főbb fajtái250
Az irodalmi óra felépítésében leggyakrabban előforduló hibák261
A tanulók otthoni olvasásának irányítása. A házi olvasmányok feldolgozása264
A házi olvasmányok264
A kötelező házi olvasmányok feldolgozása268
Olvasó-mozgalom273
Az irodalomolvasás és az irodalomtörténet-tanítás sajátos módszertani kérdései274
Egy szöveg több órán, több szöveg egy órán274
Az irodalomelméleti ismeretek tanítása278
A történetiség kérdése281
Az írói életrajzok tanítása282
A kortörténeti bevezetők286
A korszakzáró összefoglalás289
Fogalmazástanítás az irodalomtanítás keretében290
Aktív fogalmazástanítás290
Az irodalmi dolgozatok294
A dolgozatok javításának technikája300
Az írásbeli dolgozatok osztályozása (Helyesírási norma)302
A dolgozatjavítás órája305
Az irodalmi ismétlések módszerei308
Az ismétlés lehetőségei308
Az ismétlés szervezett fajtái310
Az irodalmi óra tervezése, az irodalomtanár felkészülése az órára319
Az óravázlat és óraterv319
A tanítási órán kívüli irodalmi nevelés. Az irodalmi szakkör munkája331
Az "irodalmi kirándulások"331
Az irodalmi sz akkör (önképzőkör)332
Az irodalomtanár a népművelésben337
A tanárjelöltek tanítási gyakorlatával kapcsolatos kérdések339
A tanítási gyakorlat339
Az óraelemzés340
A hospitálási napló343
A tanárjelölti óravázlat (óraterv)346
A tanárjelölt tanítási gyakorlatának minősítése353
Zárszó353

Makay Gusztáv

Makay Gusztáv műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Makay Gusztáv könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem