1.066.578

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szétszakadt és meg nem font hálók

Iskolai gyermekvédelem a '90-es években

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Okker Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 212 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A gyermekek védelme napjaink egyik legégetőbb gondja, legaktuálisabb kérdése. Az államok gyermekügyi tevékenységét kívánta ösztönözni, befolyásolni a Gyermeki Jogokról 1989-ben alkotott ENSZ-egyezmény. A korszakváltást nem csupán e jelképes aktus jelzi. Ellenirányú folyamatok is felgyorsultak világszerte: a gyermekek fenyegetettsége (növekvő elszegényedés, éhezés, kizárásuk a tanulásból, leszakadás, drogveszély, szexuális bántalmazás, a bűnözés kiterjedése, a gyermekkoldulás maffiái, csecsemőkereskedelem, szervkerekeskedelem stb.) világfolyamattá vált a globalizációban. Sajátos változatban jelent meg mindez Közép- és Kelet-Európában a társadalmi-politikai rendszerváltozást, a "koraszülött jóléti állam"-ok lebontását követően.
A könyv szerzője a hazai gyermek- és ifjúságvédelem ezredvégi állapotának feltárására, változásainak bemutatására vállalkozik, különös tekintettél az iskola tevékenységére. A megváltozott körülmények közt az új kihívásokra adott új válaszokat keresi könyvében.... Tovább

Fülszöveg

A gyermekek védelme napjaink egyik legégetőbb gondja, legaktuálisabb kérdése. Az államok gyermekügyi tevékenységét kívánta ösztönözni, befolyásolni a Gyermeki Jogokról 1989-ben alkotott ENSZ-egyezmény. A korszakváltást nem csupán e jelképes aktus jelzi. Ellenirányú folyamatok is felgyorsultak világszerte: a gyermekek fenyegetettsége (növekvő elszegényedés, éhezés, kizárásuk a tanulásból, leszakadás, drogveszély, szexuális bántalmazás, a bűnözés kiterjedése, a gyermekkoldulás maffiái, csecsemőkereskedelem, szervkerekeskedelem stb.) világfolyamattá vált a globalizációban. Sajátos változatban jelent meg mindez Közép- és Kelet-Európában a társadalmi-politikai rendszerváltozást, a "koraszülött jóléti állam"-ok lebontását követően.
A könyv szerzője a hazai gyermek- és ifjúságvédelem ezredvégi állapotának feltárására, változásainak bemutatására vállalkozik, különös tekintettél az iskola tevékenységére. A megváltozott körülmények közt az új kihívásokra adott új válaszokat keresi könyvében. Empirikus kutatásai és több évtizedes saját gyakorlata alapján számol be a "gyermekvédelmi kultúráról a pedagógusok szakmai önképében".
A Közoktatási törvény 1998 szeptembere óta saját készítésű és saját legitimitású pedagógiai programok hatályba léptetésén írja elő az iskolákban. A szakkönyv széles empirikus bázison mutatja be és elemzi az e dokumentumokba foglalt iskolai gyermekvédelmi tevékenységeket.
A Gyermekvédelmi törvény 1997 óta új intézményt hívott életre, a Gyermekjóléti Szolgálatokat. Ilyen intézmény első évének tapasztalatait összegző esettanulmány ismerteti meg az olvasót az iskola és a szolgálat kapcsolatával.
A könyvét összegző fejezet végül - a történeti elemzés módszereit is alkalmazva - modellekben rajzolja meg az iskolai gyermekvédelem lehetséges válaszait. Mint fő veszélyre, a szakmai diverzifikáció káros tendenciáira irányítja a figyelmet. Az iskolai gyermekvédelem kívánatos szakmaiságot illetően interdiszciplináris, kooperációt igénylő, a kooperációhoz értő kompetenciákat vázol fel.
A bemutatott folyamatok s a gyermekvédelem helyzetének ábrázolását sodró erejű esettanulmányok teszik még hitelesebbé. Vissza

Tartalom

Bevezetés helyett5
Pista6
Bea12
A kutatás célja - hipotézisek24
A téma bemutatása24
A kutatás módszerei27
Szakirodalom feldolgozása27
Jogi források elemzése27
Empirikus vizsgálatok27
Dokumentumelemzés27
Interjúk28
Kérdőíves adatfelvétel28
Esettanulmányok28
A kutatás eredményeinek bemutatása29
A nevelés és a gyermeki jogok összefüggései - a korszakváltás és hatása a nevelésre29
Bevezetés29
A korszakváltás előzményei (1915-1989)30
A nemzetközi jogi szabályozás és a pedagógiai gondolkodásmód változásai és összefüggései37
A gyermeki jogok kezelése. A Gyermekjogi Egyezmény43
Gyermekvilág a jogban - s a valóság nehéz terhei46
Jegyzetek49
Gyermekvédelmi kultúra a pedagógusok szakmai önképében52
Bevezetés52
A vizsgálati minta bemutatása54
A pedagógusok véleménye a veszélyeztetettség okairól58
Az osztályfőnökök véleménye felkészítettségükről a gyermekvédelmi munkára - Tapasztalatok a pedagógusképzésről64
A segítségkérés szerepe az iskolai gyermekvédelmi tevékenységben68
Ismert és alkalmazott eljárások a pedagógusok gyermekvédelmi munkájában70
Kihívások - válaszok80
Jegyzetek96
Gyermekvédelem az iskolai pedagógiai programokban101
Bevezetés101
Milyen terjedelemben jelennek meg az adott iskola pedagógiai programjában a gyermekvédelem kérdései?103
A vállalt feladatok operativitása104
A feladatok allokációja105
A feladatok rendszere106
Jegyzetek113
Iskolakerülők?/Avagy: iskolásügyek egy gyermekjóléti szolgálatnál114
Bevezetés114
A gyermekek életkora118
Honnan jött a jelzés?119
A problémák126
Az iskolák szerepe az esetek megoldásában128
Az "esetek" kimenete/megoldása129
Jegyzetek132
Társadalmunk alakulásának ellentmondásai; állami és társadalmi szerepvállalás a gyermekvédelemben133
Bevezetés133
Az államszocialista gyermek- és ifjúságvédelmi modell134
Polgári demokratikus modell: a kivonuló, a "tartózkodó" állam139
Kitekintés az ezredforduló posztszocialista világára142
A törvény/ek szövedéke151
Jegyzetek164
Epilógus170
Marci170
Jegyzetek194
Felhasznált irodalom195

Makai Éva

Makai Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Makai Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem