1.062.486

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az eltéphetetlen gyökér

Gyakorlati kapaszkodók elveszőfélben lévő családok segítőinek

Szerző
Lektor

Kiadó: Irtó Bt.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 293 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-08-2012-7
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Évtizedek óta dolgozunk segítőként és a segítők segítőjeként is. Meggyőződésünk, hogy a bajba került családok segítése az egyik legnemesebb ugyanakkor a legmegterhelőbb feladat is. Szerteágazó, nehezen „algoritmizálható", ezért konkrét, kézzel fogható módszerek sem könnyen azonosíthatók - hiszen minden család más és más...
Könyvünkben mégis erre teszünk kísérletet; mégpedig a gyakorlat oldaláról közelítve meg ezt a kérdést. Számtalan a mindennapi munka „sűrűjében" dolgozó kollégával készített interjú alapján gyűjtöttünk össze valós, sikeres eset-, helyzetmegoldásokat. Ezek elemzésére alapozva (az esetekkel alátámasztva, illusztrálva) adjuk közre a lehetséges módszertani megoldások gyűjteményét a mindennapokban előforduló legkülönfélébb problémahelyzetekre vonatkozóan.
Szándékunk és célunk a hétköznapokban, „terepen" dolgozó kollégák, leendő (család)segítők érdemi támogatása, inspirálása az új és önálló megoldások keresésére.
„Olyan jó, hogy látunk konkrét eseteket mások... Tovább

Fülszöveg

Évtizedek óta dolgozunk segítőként és a segítők segítőjeként is. Meggyőződésünk, hogy a bajba került családok segítése az egyik legnemesebb ugyanakkor a legmegterhelőbb feladat is. Szerteágazó, nehezen „algoritmizálható", ezért konkrét, kézzel fogható módszerek sem könnyen azonosíthatók - hiszen minden család más és más...
Könyvünkben mégis erre teszünk kísérletet; mégpedig a gyakorlat oldaláról közelítve meg ezt a kérdést. Számtalan a mindennapi munka „sűrűjében" dolgozó kollégával készített interjú alapján gyűjtöttünk össze valós, sikeres eset-, helyzetmegoldásokat. Ezek elemzésére alapozva (az esetekkel alátámasztva, illusztrálva) adjuk közre a lehetséges módszertani megoldások gyűjteményét a mindennapokban előforduló legkülönfélébb problémahelyzetekre vonatkozóan.
Szándékunk és célunk a hétköznapokban, „terepen" dolgozó kollégák, leendő (család)segítők érdemi támogatása, inspirálása az új és önálló megoldások keresésére.
„Olyan jó, hogy látunk konkrét eseteket mások munkájából is, mert sokszor elképzelni sem tudjuk, hogy hogyan lehetne megoldani egy-egy helyzetet; és látva, hogy másnak sikerült, az bennünket is motivál." (egyik tréningünk résztvevője)
Ennek szellemében kívánjuk, hogy forgassák könyvünket valódi haszonnal saját maguk és klienseik javára.
"A tisztelt olvasó különleges könyvet vehet most a kezébe! Legjobb tudomásom szerint ilyen szakmunka még nem jelent meg nálunk, de a világnyelvek családgondozási és szociális munka irodalmában sem találkoztam még ilyennel.
Nem tankönyvről van szó, nem csak módszertanról, hanem egyfajta hitvallásról a szövegben. Arról, hogy a gyerekek és a családok gondjaiban és működési zavaraiban mindig jelen van a vérségi kapcsolat, a szülő-gyermek viszony eltéphetetlen köteléke, az elszakíthatatlan gyökér, amelyre mindig tekintettel kell lenni a gondozói, segítői munkában, és amelyet erősíteni, korrigálni, rekonstruálni kell. Ez a kapcsolat rejtett erőforrás lehet. Ennek követése és ápolása egyfajta Ariadné fonala a gyakorlati munkában.
A könyv műfajt teremt abban az értelemben, hogy nem az elméletet illusztrálja a gyakorlattal, hanem a mindennapi gyakorlatból indul ki, és a hétköznapokban használható módszereket illusztrálja a legszükségesebb mértékű, könnyen értelmezhető elmélettel. (...)
Joggal hangsúlyozzák a könyv írói, hogy egyszerű, hétköznapi pszichológiát képviselnek. A segítés sokféle szempontjából és eszközéből a legegyszerűbbet választják ki és ajánlják a segítőknek. Mert az használ, ha a segítő emberi, odaforduló, szeretettel közelít, ha hiteles és pozitív szemléletű. (...)
Szolgálattal, emberséggel, gyakorlati szaktudással, feldolgozott tapasztalattal alkalmazva mindezeket..."

Buda Béla Vissza

Tartalom

AJÁNLÁS....................................................................13
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS...................................................15
„SAJÁT ÁRNYÉK ÁTUGRÁSA" - BEVEZETÉS HELYETT ...................19
LESZÁLLVA AZ „ELEFÁNTCSONTTORONYBÓL"
- A HÉTKÖZNAPI PSZICHOLÓGIA.........................................21
A SEGÍTŐK SEGÍTÉSE....................................................21
A KÖNYV SZERKEZETE...................................................26
AZ ELTÉPHETETLEN GYÖKEREK.........................................29
A CSALÁD MEGHATÁROZÓ SZEREPE......................................29
A „SZÜLŐSÉG"...........................................................32
A CSALÁDOK SEGÍTŐINEK SZEREPE, FELADATA.........................37
A MAGUNK „HÁZA TÁJA".................................................45
TISZTELET..............................................................45
SZAKMAI HIT...........................................................47
VÁLTOZTATNI LEHETETLEN - VÁLTOZNI LEHETSÉGES CSAK!..............50
ALÁZAT.................................................................55
ÖNISMERET / ÖNELFOGADÁS / ÖNBECSÜLÉS.............................57
(ÉRTŐ) SZERETET - ELFOGADÁS - EMPÁTIA..............................61
POZITÍV SZEMLÉLET, GONDOLKODÁS, KOMMUNIKÁCIÓ...................62
HITELESSÉG............................................................64
HATÁROZOTTSÁG.......................................................65
KERETFÜGGETLENSÉG..................................................66
PONTOS KOMMUNIKÁCIÓ................................................72
(KÉTSZINTŰ) KÖVETKEZETESSÉG........................................74
KONFLIKTUSKEZELÉSI STRATÉGIÁK, MÓDOK.............................77
„VÁLTOZÁSMENEDZSMENT" - FOLYAMATOS ÖNFEJLESZTÉS...............80
a családok segítése a gyakorlatban...............................83
A SZÜLŐI SZEREP SÉRÜLÉSE - A NEM EGYÜTTMŰKÖDŐ SZÜLŐK...........84
A SZÜLŐI SZEREP FORMÁLÓDÁSA, „MEGERŐSÍTÉSE"......................89
„Kortárs" felnőtt közösség mintaadása, -teremtése.........................94
Fiatalkorúak házasságkötése............................................97
Önálló élet kezdése....................................................99
Csecsemő táplálása, egyéb fizikai szükségletei............................102
Lelki alapszükségletek: együttlét és érintés...............................106
Játék-öröm = Önmagáért végzett tevékenység öröme......................109
Kérdezzen a gyerek!.................................................. 112
A gyerek autonómiájának megadása.................................... 113
Jutalmazás-büntetés (következmény)................................... 116
Apák bevonása....................................................... 119
Azonos nemű szülők..................................................122
A FELNŐTT LÉTHEZ KAPCSOLÓDÓ JELLEGZETES
PROBLÉMAHELYZETEK.................................................123
Kulturális különbségek kezelése........................................123
Analfabéta szülő(k)...................................................129
Anyagi problémák - munkanélküliség...................................132
Túlóvó, túlszerető szülő...............................................135
Elkényeztető szülő...................................................139
Elfoglalt szülők...................................................... 141
Idős hozzátartozó gondozása...........................................144
Szülők veszekedése-válás-egyedülálló szülő...........................146
Szülői indulat, érzelemhiány kivetítése a gyermek(ek)re....................154
Haláleset a családban.................................................158
A családi struktúra átalakulása, bővülése................................170
A GYERMEKI SZEREPHEZ, LÉTHEZ KAPCSOLÓDÓ JELLEGZETES
PROBLÉMAHELYZETEK, KONFLIKTUSFORRÁSOK.........................172
Agresszív gyermek - magatartászavar...................................172
Csavargás, „csellengés", iskolakerülés, szökés.............................179
Tanulási gondok - otthoni tanulás - továbbtanulás
-tehetséggondozás...................................................183
Kamaszkori sajátosságok: „lázadülés" - identitáskeresés...................187
„Virtuális magány" - PC/Internet „függés"...............................192
Szexualitás, párválasztás..............................................196
Gyermekközösségek..................................................198
A gyermeki jogok és kötelességek praktikus értelmezése....................200
SPECIÁLIS - GYÓGYPEDAGÓGIAI, PSZICHOLÓGIAI, PSZICHIÁTRIAI
- SZAKTUDÁST, KÉPESÍTÉST IGÉNYLŐ PROBLÉMÁK KEZELÉSE............201
Fogyatékkal élő és SNI (Sajátos Nevelési Igényű)
gyermekek szüleinek segítése..........................................201
Pszichoszomatikus, testi tünetek.......................................202
Pszichiátriai kórképek................................................204
SÚLYOS PROBLÉMAHELYZETEK.........................................209
Családon belüli agresszió, bántalmazás..................................209
Családon belüli szexuális erőszak, pedofília - áldozatgondozás..............213
Prostitúció............................................,.............222
Autoagresszió, szuicidum a családban...................................230
Lakhatási gondok - hajléktalanság - családok átmeneti otthona............233
Mélyszegénység(telepek)..............................................236
Függőségek: alkohol-, drog-Játékszenvedély.............................238
Kriminalizálódás.....................................................241
GYERMEK(EK) CSALÁDBÓL TÖRTÉNŐ
KIEMELÉSÉNEK KÉRDÉSE...............................................245
SZAKELLÁTÁS - A CSALÁDOK SEGÍTÉSE A GYERMEKEK
CSALÁDBÓL TÖRTÉNT KIEMELÉSE UTÁN...............................251
ÁLTALÁNOS ÉRVÉNYŰ HELYZETEK: A GYÖKEREK TISZTELETE............252
A VÉR SZERINTI KAPCSOLAT FENNTARTÁSÁNAK
JELLEGZETESSÉGEI, NEHÉZSÉGEI......................................257
A NEVELŐSZÜLŐSÉG SAJÁTOSSÁGAI....................................261
Motiváció - sajátos helyzetű „átmeneti gondozás".........................261
A vér szerinti családdal való kapcsolattartás alapjai - „családsegítés
nevelőszülőként"?!...................................................264
GYERMEKOTTHONOK, LAKÁSOTTHONOK SPECIFIKUMAI.................266
„Családsegítés" a lakás- és gyermekotthonok falai között...................266
Patronáló családok...................................................270
HAZAGONDOZÁS.......................................................271
ÖRÖKBEADÁS-ÖRÖKBEFOGADÁS.......................................273
NEVELŐSZÜLŐK (ÉRZELMI) TÁMOGATÁSA...............................275
ESÉLYEK ÉS LEHETŐSÉGEK.............................................277
EPILÓGUS................................................................281
A CSALÁDOK SEGÍTŐINEK FEJLESZTÉSE, MENTÁLHIGIÉNÉS
VÉDELME - AKKREDITÁLT TRÉNINGEK.................................283
AJÁNLOTT IRODALMAK JEGYZÉKE......................................287
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem