Bevezető | 9 |
A MAGYAR ZENE ŐSTÖRTÉNETE (V. L.) | 15 |
Bevezetés | 15 |
A Volga-Káma-terület zenéje | 16 |
Magyar dallamok és a Volga-Káma-vidék | 24 |
Kitekintés Európa felé | 29 |
A kvintváltás fejlődése | 30 |
A nem kvintváltó ötfokú stílus | 33 |
Egyébtípusok | 41 |
A sirató és rokonsága | 47 |
A siratótípus az obi-ugoroknál | 50 |
Őstörténeti tanulságok | 51 |
A magyar népzene fejlődése a honfoglalásig | 56 |
KÖZÉPKORI ZENEÉLETÜNK ÉS EURÓPA (R. B.) | 58 |
Előzmények | 58 |
Egyházi zeneélet | 59 |
Főúri zeneélet | 65 |
Városi zeneélet | 71 |
Népzenei élet | 81 |
UDVARI ZENE | 94 |
Középkori udvari zenekultúra (F. Z.) | 94 |
Regös, igric, jokulátor | 94 |
Magyar vándorzenészek Európában | 101 |
Trubadúrok, minnesangerek a magyar udvar környezetében | 102 |
Udvari zene, királyi muzsikusok Mátyás korában (SZ. F. M.) | 106 |
A vokális zene | 108 |
A hangszeres zene | 120 |
Az ajánlásokról | 131 |
Udvari zene Mátyás király halálától 1540-ig (F. Z.) | 132 |
ZENEOKTATÁS ÉS ZENEELMÉLET (D. L.) | 141 |
Zeneoktatás | 141 |
A középkori zeneoktatás keretei és gyakorlata | 142 |
Zeneelmélet | 150 |
HANGJEGYÍRÁS (SZ. J.) | 165 |
A paleográfia hozzájárulása a középkori zenetörténethez | 165 |
Német neumaírások | 170 |
A vonalrendszer bevezetée | 174 |
A magyar notáció | 178 |
A magyar notáció formai jellemzése | 179 |
A magyar notáció és az európai hangjelzésfajták | 188 |
A magyar notáció története és társadalmi szerepe | 191 |
Gótikus notációk | 200 |
A metzigót notáció | 201 |
A metzigót-magyar keveréknotáció | 204 |
A kvadrát notáció | 206 |
A cseh notáció | 211 |
A menzurális írások hatása | 213 |
HANGJEGYES FORRÁSOK (SZ. J.) | 216 |
A forráshelyzetről általában | 216 |
Árpád-kori források | 221 |
Késő középkori egyházmegyés források (első csoport) | 226 |
Késő középkori egyházmegyés források (második csoport) | 234 |
Késő középkori szerzetes források | 240 |
Retrospektív források a 16-17. századból | 243 |
GREGORIÁN MŰFAJOK | 246 |
A gregorián örökség Magyarországon (D. L.) | 246 |
A gregorián ének liturgikus keretei | 247 |
Európai és magyarországi rítusok | 249 |
A gregorián stílusok és változatrendszerek | 250 |
"Magyar gregoriánum"? | 254 |
Recitatív műfajok (SZ. J.) | 265 |
Ima-tónusok | 266 |
Lekció-tónusok | 287 |
Zsoltár-tónusok | 296 |
A zsolozsma énektételei | 307 |
Antifóná (D. L.) | 309 |
Responzóriumok (D. L.) | 321 |
Himnuszok (R. B.) | 330 |
A magyar szentek zsolozsmái (D. L.) | 334 |
A trópus a zsolozsmában (SZ. J.) | 343 |
A mise énektételei | 347 |
A Propium Missae énektételei (349-360: D. L., 360-371: R. B.) | 349 |
Az Ordinarium Missae dallamai (R. B.) | 372 |
A sequentiák (R. B.) | 384 |
A trópus a misében (SZ. J.) | 396 |
Különleges énekalkalmak (D. L.) | 407 |
A gregoriánum életútja Magyarországon (D. L.) | 417 |
TÖBBSZÓLAMÚSÁG (R. B.) | 426 |
A középkor polifón gyakorlata | 426 |
Többszólamú források | 428 |
Stílusok | 431 |
ANYANYELVŰ ÉNEKKÖLTÉSZET (D. L.) | 457 |
Az anyanyelvű népének | 457 |
Epikus jellegű énekköltészet | 478 |
KÖZÉPKORI NÉPZENÉNK | 487 |
Írott és íratlan források (R. B.) | 487 |
A naptári ünnepek énekei (SZ. J.) | 489 |
Lucázás, ostyahordás | 490 |
Karácsony | 491 |
A regösének | 501 |
Köszöntők (december 26-27.) és Aprószentek-napi virgácsolás | 509 |
Újesztendő-köszöntés | 511 |
Vízkereszt | 513 |
Farsang | 514 |
Balázs-járás és Gergely-járás; kántálók | 517 |
Farsang vége és böjti idő - a tavaszi időszak szokásai | 519 |
Pünkösdölő | 523 |
A Szentiváni Ének | 526 |
Életalkalmakhoz kapcsolódó zene | 537 |
Gyermekjátékdallamok (R. B.) | 537 |
Felnőtt játékok (R. B.) | 537 |
Párosítók (SZ. J.) | 542 |
Lakodalom (SZ. J.) | 544 |
Vágáns dalok és egyéb szórakoztató zene (D. L.) | 557 |
Középkori tánczenénk (R. B.) | 570 |
Balladák (R. B.) | 574 |
Középkori népzenénk sokszínűsége és egysége (SZ. J.) | 579 |
BEFEJEZÉS | 585 |
RÖVIDÍTÉSEK JEGYZÉKE | 587 |
BIBLIOGRÁFIA | 590 |
NÉVMUTATÓ | 618 |
FAKSZIMILÉK | |