Előszó
A „Magyarország természetföldrajza" tananyagát feldolgozó egyetemi tankönyv 1962-ben jelent meg utoljára. Az azóta is folyamatos igényt két főiskolai és egy, az egyetemi és főiskolai oktatásban egyaránt ajánlott tankönyv megjelenése jelzi.
Elismerve a megjelent műveknek az oktatásban való nagyhatásfokú felhasználhatóságát, szükségét éreztük olyan anyag közreadásának is, amely a korábbiaknál részletesebb ismereteket nyújt hazánk természeti adottságairól, ezzel is szélesítve a hallgatóság rendelkezésére álló különböző szemléletű, szerkezetű és mélységű tananyag-választékot.
A jegyzet több tekintetben eltér a hagyományos struktúrától.
- Napjainkban az összefoglaló műveknek szerves része a tárgyalt ill. ismertetett témakör kutatástörténeti vázlata. Az egyes diszciplínákban csupán fejlődési szakaszokat igyekeztünk felvázolni a hallgató némi tudománytörténeti tájékoztatása céljából.
- Geomorfológiai szemléletünk egyik sajátossága tükröződik abban, hogy a földtörténeti múlt ősföldrajzi eseményeiből és folyamataiból csak azokat említjük ill. tárgyaljuk, amelyeknek szerepük volt a ma is tanulmányozható formák kialakításában.
Ezért hiányzik a földtörténeti korok ősföldrajzi viszonyainak és folyamatainak leírása. A földtörténeti előzmények c. szakasz célja a hazai föld geológiai fejlődésének nagyvonalú vázolása a lemeztektonikai szemlélet tükrében.
- A struktúra szempontjából szokatlan a hazai domborzatfejlődés geomorfológiai jelenség ill. folyamat-csoportok szerinti tárgyalása. Ez az anyagtálalás csak részben tér el a megszokott kronologikus tárgyalástól. Oktatási tapasztalataink alapján úgy véljük, hogy a geológiai korokon átnyúlóan (szakaszosan) képződött jelenség-csoportok (pl. ős-karszt, hegységi és dombsági medencefejlődés stb.) a hallgató számára könnyebben tanulhatók, ha azokat tematikus egységben közöljük.
- A jegyzet tudatosan felvállalt célkitűzése, hogy részben a kézikönyv szerepét is betöltse. Az irodalmi hivatkozások nagy száma is ezt a törekvést jelzi. Ezek segítséget kívánnak nyújtani a hallgatónak az egyes részproblémák szakirodalmában való eligazodásra; ezenkívül a diplomamunkák készítéséhez is használható információkat szolgáltat.
- Az egyes kérdés-körökkel kapcsolatos további információkat petit betűs szakaszok jelzik, amelyeket már nem tekintünk kötelező tananyagnak. A petitben nyújtott ún. „háttér információk" gyakran egy-egy probléma kutatástörténetébe is betekintést adnak.
Vissza