Előszó gyanánt | 3 |
Hogyan gondolkodik egy kisdiák | 7 |
Az analitikai kémia fejlesztéséért | 12 |
Levél az analitikus vegyészképzés reformjáról | 13 |
Tájékoztató az ACHEMA-ról | 15 |
Az analitikai kémia új irányai - a hazai kutatás és alkalmazás problémái | 17 |
Az analitikai kémia hazai fejlődése az 1966-70-es években | 28 |
Néhány gondolat az analitikai kémiáról és a tudományszervezésről | 34 |
Schulek Elemér kutatási módszerei | 37 |
Vendégségben Dr. Pungor Ernőnél | 39 |
Főszerkesztői levél | 42 |
Magánvélemény a tanárképzésről | 43 |
Egy új irányzat keletkezése: tudományos iskola | 44 |
Az analitikai kémia és a környezetvédelem | 49 |
Billiomod részt is | 52 |
Szülőfalum, Vasszécsény | 53 |
Az analitikai kémia szerepe a modern társadalomban | 59 |
Ezt az iskolát folytatnunk kell! | 65 |
Tudós a tudományszervezésért | 67 |
Schulek Elemér és a magyar analitikai kémiai iskola | 70 |
A tudomány szolgálatában | 72 |
Néhány gondolat az analitikai kémiáról és a tudományszervezésről | 74 |
A kutató négy évszaka | 77 |
Emlékezés Schulek professzora | 80 |
Harc a meg nem értés ellen | 82 |
Eredeti publikáció más nyelven történő megjelentetésének problémája | 83 |
Tudósok a közéletben | 88 |
A műszaki értelmiségről | 94 |
Tudomány filléres alapon | 97 |
Új formák az innovációban - tudományos parkok | 99 |
Magyar vegyész mint vállalkozó | 100 |
A tudomány és a politika kapcsolata | 101 |
Riport az MTA-közgyűlés alkalmából | 102 |
A tudomány csökkenő lehetőségeiről | 104 |
Ebben a harcban nem szabad félreállni | 107 |
A tudós gátfutása | 115 |
Nem szeretem a "búsmagyarkodást" | 119 |
Egy szabadalom példája | 121 |
A szavak becsülete | 123 |
Visszaadni a szavak becsületét | 125 |
Extraprofitot csak az újdonság hozhat | 127 |
Pénzünk nincs? | 129 |
A tudománypolitika irányában | 140 |
Szabadalmaink realizálásával is meg kell előznünk a konkurenciát | 141 |
Jelentés indiai utamról | 144 |
Szellemi alkotás, gyakorlati realizálás | 147 |
A kutatómunka irányításának problémái | 148 |
Tudományirányítás az egyetemen | 152 |
Analitika és társadalom | 155 |
A kutatási feladatok szelektív kijelölésével kell foglalkoznunk | 158 |
A tudományos módszerről | 159 |
Ipar, egyetem, kutatóintézet - együtt | 160 |
Problémakutatás és célkutatás | 162 |
A környezet védelmére nevelni kell! | 164 |
Száznál több szabadalom atyja | 166 |
"Hadsereg ez, fő- és altisztek nélkül" | 167 |
Felesleges kutatók? | 170 |
"A tudományos életben, csakúgy, mint a gazdaságban, hiánygazdálkodás folyik" | 173 |
Kapcsolat egymással, kapcsolat a piaccal | 175 |
Kéne egy know-how-gyártó üzem | 178 |
A gyakorlat szolgálatában: gyógyítás, környezetvédelem, iparfejlesztés | 179 |
A műszaki innováció problémái, nehézségei, korlátai hazánkban | 181 |
Műszaki fejlesztés - gazdasági növekedés | 188 |
A tehetséges fiatalokat kell kitüntetni | 189 |
A szellemi injekció hatása | 190 |
Kultúránk külföldi követei | 193 |
Nemzedékek, kommunikációs szokások | 195 |
A gondolkodás minőségének helyzete tudományos életünkben, felsőoktatásunkban | 196 |
Műszaki fejlődés és megújulás | 198 |
Utánpótlás a műszeres analitikában | 201 |
Mérnökök nélkül? | 203 |
Extraprofitot csak újdonság hozhat | 205 |
A kiművelt emberfők sokaságáért | 207 |
Alapkutatás-innováció-ipar | 208 |
Csúcstechnikagyártók | 212 |
Kiművelt emberfők dolgában | 214 |
Legnagyobb bajunk a tudáshiány | 215 |
Kinevezés kinevelés helyett | 219 |
A Magyar Fórum feladata és jövője | 220 |
A tudomány és a műszaki fejlesztés szolgálatában | 224 |
Levél Antall Józsefnek | 225 |
OMFB: a név marad, a tartalom változik | 227 |
A tudománynak szüksége van Kelet-Európára | 229 |
Javítani a kutatói feltételeket | 230 |
Műszaki fejlesztést - hogyan? | 231 |
Az ész és tehetség szabad piaca | 233 |
Szabadpiacot a tehetségnek | 234 |
"Itt kell segítenem" | 236 |
Éhbérért, de még itthon | 238 |
Egyetemi tanáraink egy része alkalmatlan komolyabb kutatásra vagy fejlesztésre | 240 |
A színvonalas munka támogatást kap | 242 |
Kockázati tőke nélkül a megújulást kockáztatjuk | 243 |
"A kutatást az ember legmagasabb szintű játékának tekintem" | 246 |
Négy-öt tudós összehajol | 248 |
Menjen világgá a fiatal, csak tudjon hová hazajönni | 250 |
Átvészelni az időt, amíg iparunk talpra áll...! | 253 |
Megnyitóbeszéd a Szabadalmi oltalom a piacgazdaságban szimpóziumon | 255 |
A valódi tudásnak megvan a rangja | 258 |
Megbízatásaimmal országunkat tisztelik meg | 261 |
Magyar tudomány - merre? | 263 |
Kisvállalkozások magasan képzett szakemberekkel | 269 |
Magyarország csatlakozik az EUREKA-hoz | 270 |
Szabadabb lett a kutatás | 272 |
A pályázatok gazdasági hasznáról | 277 |
Hazahívják legjelesebb tudósainkat | 278 |
A tehetséges embereket meg kell fizetni | 283 |
A tudás a legjobb befektetés | 285 |
A tudományt meg kell újítani | 289 |
"Nekem a presztízs az, hogy jelöltek" | 293 |
A műveltség természettudományos is | 297 |
A fő, hogy a világgal tudjunk együttműködni | 302 |
A jelen jövőjén dolgoztunk | 306 |
A kormány innovációpolitikája, 1993 | 309 |
Az OMFB jelentése a kormánynak | 348 |
Segélykiáltások | 412 |
Tudományos eredményeinkről | 413 |
Intézetek - központi pénzekből | 417 |
Megcélozhatjuk a katasztrófát | 419 |
Külföldre áramlik a műszaki értelmiség | 421 |
Európa felfigyelt ránk | 423 |
Amit felépítettem, nem segítek lebontani | 427 |
Visszalépés a kutatás támogatásában | 427 |
Műszaki fejlesztés nélkül nincs versenyképes gazdaság | 429 |
Pusztuló kutatásfejlesztés | 433 |
Elégségesek az ország anyagi forrásai a fejlődéshez | 434 |
Elbánnak az oktatásüggyel | 439 |
Nyílt levél Horn Gyula miniszterelnöknek | 441 |
Horn Gyula levele Pungor Ernőnek | 442 |
Tudományfejlesztéssel a gazdaságért | 443 |
A szándék önmagában kevés | 444 |
Széthúzás, kishitűség nélkül | 445 |
Úton a technológiai rabszolgasághoz? | 448 |
A hazai GDP gyarapítása a cél | 450 |
Teremtsen a politika tudománybarát környezetet | 451 |
Beszéljünk a szellemi tőkénkről | 457 |