Előszó
Csárádi János:
50 éves a MÁV Ward-Leonard rendszerű villamos mozdonya és 25 éves a V46 sorozatú villamos tolató mozdony
A MÁV Ward-Leonard rendszerű V41 és V42 sorozatú villamos mozdonyok...
Tovább
Előszó
Csárádi János:
50 éves a MÁV Ward-Leonard rendszerű villamos mozdonya és 25 éves a V46 sorozatú villamos tolató mozdony
A MÁV Ward-Leonard rendszerű V41 és V42 sorozatú villamos mozdonyok gyártásának félévszázados évfordulóján emlékezzünk, meg a V46 sorozatú villamos tolatómozdony 25 évvel ezelőtti sikeres és gyors vágányra bocsátásáról. Néhány „mérföldkő" erejéig tekintsünk vissza az 50 év előtti évtizedbe, hogy alakult a vontatási energiahálózat háborús sérüléseinek helyreállítása és az első „ötéves terv"-ben a „szép"tervek megvalósulása. A MÁV első és egyetlen villamosított Budapest-Hegyeshalom vonal 640 vezeték km-e és az áramellátó berendezései közül három súlyosan, egy pedig, a horvátkimlei megsemmisült.
A helyreállítás „mérföldkövei", a megindult a villamos vontatás:
- Budaörs-Felsőgalla 1945. október 8. majd rövidesen Kelenföld állomásig
- Felsőgalla - Komárom - Győr Bp. Keleti pu. - Kelenföld állomások között 1946 nyarán.
- Győr - Hegyeshalom vonalon 1949 tavaszán
A helyreállítást követő új vonal villamosítást és a villamos jáműfejlesztést az „elsőötéves terv" tartalmazta.
- A tervben szereplő Budapest Keleti pu. - Miskolc vonal villamosítása csak Hatvan állomásig épült meg. Az üzemfelvétel 1956 augusztus 18-án volt.
- Új villamosmozdony tipus a V55 sor. fázis-periódus váltós megjelenése, 2 prototípus 10 db sorozat mozdony. Igen kedvezőtlen üzemkészség és alkatrész ellátási gondok miatt a további gyártás megszűnik.
- Kormányzati döntés a villamosítás folytatására (1957-ben). Villamos felsővezeték hálózat építése az áramellátó berendezésekkel együtt Miskolcig elkészül a villamos üzemfelvétel 1962 november volt. Hatvan - Miskolc között a villamos üzem már nem 16 kV, 50 Hz, hanem 25 kV 50 Hz, így megjelent a két feszültség szintű vontatási energia ellátás.
Vissza