1.057.958

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar vasutak a II. világháború éveiben

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Államvasutak Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 632 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-7085-31-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fényképekkel és egy kihajtható térképpel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Fél évszázaddal ezelőtt 1945-ben ért véget a II. világháború, amelynek eseményei kezdetben elsősorban közvetetten, de 1944 tavaszától mind közvetlenebbül érintették a magyar vasutakat is,... Tovább

Előszó

Fél évszázaddal ezelőtt 1945-ben ért véget a II. világháború, amelynek eseményei kezdetben elsősorban közvetetten, de 1944 tavaszától mind közvetlenebbül érintették a magyar vasutakat is, amelyeknek mindössze két évtizedük volt az I. világháború és az azt követő trianoni békediktátum következményeinek felszámolására.
Az 1930-as évek közepétől hazánkban örvendetes vasútfejlesztés kezdődött és úgy látszott, hogy a magyar vasutak ismét elfoglalhatják helyüket a fejlett európai vasutak között. A remény azonban csakhamar szerte foszlott, hazánk ismét a hadviselő felek között volt.
A II. világháborúban az előzőnél még nagyobb lett a haditechnikának a jelentősége és a katonai szállításokban a vasutaknak - így a magyar vasutaknak is -, emiatt a veszélyeztetettségük is nagyobb lett.
1944 év tavaszától mind gyakoribbá váltak a légi bombázások, amelyeknek fő célpontjai a vasút különböző létesítményei és a járművek voltak. 1944 őszétől a II. világháború harci cselekményei már Magyarország területén folytatódtak, óriási károkat okozva, közvetlenül érintve a vasutakat is. Magyar vasút a II. világháborúban c. könyvvel emléket kívánunk állítani azoknak a vasutasoknak, akik ebben az időszakban sokszor emberfeletti erőfeszítéssel teljesítették kötelességüket és sokan közülük szolgálat közben haltak hősi halált.
Tisztelet és elismerés Lovas Gyulának, aki sok évi fáradtságos munkával felkutatta a magyar vasutak történetének napjainkig is legtragikusabb, II. világháborús eseményeknek egykori résztvevőit, akiknek visszaemlékezései ma már kortörténeti dokumentumok lettek. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 11
BEVEZETÉS 13
A magyar vasút és a vasutasság helyzete 1920-1938 között 15
A vasút teljesítőképességének próbaéve: 1938 26
Ausztria megszállása, az "Anschluss" 26
A magyar Szentév vasútra háruló feladatai 27
Magyarország együtt "főz" a harmadik Birodalommal 30
1938 november 2: az első bécsi döntés. A visszacsatolt területek vonalainak benépesítése 38
Kísérlet Kárpátalja megszállására 1938 novemberében. A szabadcsapatok harca 48
A MÁV összegző üzemgazdasági jelentése az 1937/38-as üzletévről 49
A "passage"- és "peage" jog alkalmazása Magyarország és Szlovákia határmenti vasútvonalain.
Forgalomfelvétel az új határvonalon keresztül Szlovákiával 50
Egymásratalálás 52
Mind nagyobb feladatok előtt a magyar vasút 55
1939 március: Kárpátalja megszállása 55
Vasutasaink a Ruténföldön 61.
A királyháza-kőrösmezői vonal forgalmi és határátmeneti kérdései 62
Vasutaspanaszok. A személyzet létszámának növelése 63
A MÁV 1938/39-es üzletjelentésének összefoglalója 67
A MÁV a háborús közlekedéspolitikában 68
A német-lengyel háború, és annak a magyar vasúttal kapcsolatos következményei 69
Német-szovjet gazdasági- és vasúti kapcsolatok 74
Az olaj-és bauxitforgalom 75
A Dunaföldvár-Solt és az Aknaszlatina-Taracköz közötti vasútvonalak építése 78
Tovább bővül a vonalhálózat 80
Változások a magyar-szovjet kapcsolatokban 80
Magyar törekvések Erdély magyarlakta területeinek visszaszerzésére 81
Vitéz nagybányai Horthy István a MÁV elnöke .82
A MÁV békés fejlesztési programja és katonai feladatai 83
A honvédség felvonulása a Tiszántúlra 84
A második bécsi döntés 87
Indulás Erdélybe 89
Kormányintézkedések az erdélyi közlekedési gondok megoldására 105
MÁV üzletjelentés az 1939/40-es számadási évről 107
Vasútvonalaink a Német Birodalom felvonulásának szolgálatában 109
Német "tancsapatok" szállítása Magyarországon keresztül Romániába 109
A "Marita" akció vasúti szállításai 109
Lépések a magyar-szovjet kapcsolatok rendezésére
Kiéleződik a helyzet a Balkánon 101
A Jugoszlávia elleni "rövid háború" is nagy erőfeszítést követelt a vasutunktól 121
Német felvonulás a magyar-jugoszláv határra 124
"Előre az ezer éves déli határokra!"
A délvidéki vasútvonalak és hidak helyreállítása
A forgalom felvétele a visszacsatolt délvidéki vonalakon 139
A gyékényesi Drávahíd helyreállítása
A német-szovjet háború
A politika döntése a nemzet egészét, így a vasutat is a háborús célok szolgálatába állította 145
Hadiállapotban a Szovjetunióval. Az első üzemszázad 145
Vasútvonal épül Erdélyben
Anyaországi vasutasok Erdélyben 152
Hegyeshalom: az ország nyugati kapuja
A MÁV járműállagának fejlesztése 1941-ben 163
Vita a német kölcsönmozdonyok visszaadásáról 164
Személycsere a MÁV élén: Imrédy Kálmán dr. az új elnök 165
Mind nagyobb a hadiforgalom 166
Kocsihiány! 166
A 2. magyar hadsereg szállítása a keleti frontra 166
A balkáni forgalom terhei 174
DRB kölcsönmozdonyok részleges visszaadása 176
A háború következményei: a mindennapok gondjai 177
Hegyeshalom bővítésének és a vonal átépítésének munkáiról készült jelentés 182
Vasutas áldozatok a fronton, de életveszélyben a hazai pályákon is 184
Mozdonyvezető - tüzérőrvezető az első vonalban
1942 június 20: Könnyű sebesültek, lábadozók, Németországon keresztül érkeznek a frontról
Hegyeshalomba
Kórházvonatok 186
Vitéz Horthy István kormányzóhelyettes tragikus halála - a magyar vasutasság gyásza 191
Megnyílt a forgalom a beszkidi alagúton át
1942 november 7: pályamerénylet Csáktornya előtt
MAV a hadigazdaságban
A MÁV beszerzései, korszerűsítései és helyreállítási munkái 1942-ben
A déda-szeretfalvi vasútvonal építésének befejezése
A "Székely-gyorsmotorvonat"
Létszámnövelés. Gyorsított tiszti tanfolyam. Pályafenntartási műszaki tiszti tanfolyam Budapesten
Nyugdíjasok visszahívása
1942 december 22: súlyos baleset Ács állomás bejárati jelzője előtt a győri oldalon
A MÁV vonalhálózatának változásai 1938-1942 között ~
205
A katonai helyzet súlyosbodása növelte a vasutak személyzeti gondjait
A doni katasztrófa. A leharcolt csapatok hazaszállítása 207
A katonai és a politikai helyzet alakulása 1943 tavaszán-nyarán
A szövetséges repülők átrepülése Magyarország felett 208
Gyorsított képzési rend a Vasúti Tisztképző Tanfolyamon 1943 és 1944-ben
A vasút katonai nyilvántartási rendszere
A vasutasság nemzeti érzületének erősítése
Négy órakor robbantják a sárvári hidat! A mozgó műhely vonatja még átjutott az utolsó percekben 593
A szombathelyi vasutasságnak szánt kitelepítő vonatok a rohoncai vonalról indultak 594
A Zugleitung a szombathelyi üzletvezetőségen az utolsó vonat leközlekedéséig a helyén maradt 595
A MÁV Igazgatóság kőszegi törzse Németországba készül, és viszi az árvaházi gyermekeket is 596
Kőszeg állomás a nyilas államhatalom utolsó napjaiban 597
Kelemen Ferenc, a "TURÁN"-hoz kiállított mozdony fűtője emlékezik 598
Kiürítőforgalom Szentgotthárdon át 600
Zalaegerszeg állomást 1945. március 31-én virradóra érték el az első szovjet egységek 601
Szovjet előnyomulás Komárom-Győr főirányban: 1945. március 17 602
A menekülés utolsó napjaiban is fegyelmezetten 603
Menekítés Győrből 603
A komárom-győri vonal berendezéseinek robbantását Ácson kezdték 604
Csorna: 1945. március 27 605
Általános támadás Győr német védelme ellen. A visszavonulók mindent elpusztítanak, amire idejük van 606
A 41-es osztálymérnökség a menekülés sajátos útját választotta 608
1945. március 28: a GySEV forgalmi osztály esemény naplójában 609
A menekítő vonat a Répce felrobbantott hídja helyén a mélybe zuhant 609
Lövő állomás frontközelben
Nagypéntek a nagycenki állomáson 1945-ben
Sopron GySEV állomás megbízott állomásfőnökének visszaemlékezése az utolsó napok történéseiről 612
A brennbergi "aranyvonat"
Irodalomjegyzék 616
Az újvidék-péterváradi Duna-híd újjáépítése 217
Női munkaerők a vasúti szolgálatban 219
Új képzésforma a MÁV-nál 221
A londoni rádió a magyar területek bombázásának lehetőségével fenyeget. A megújuló partizántevékenység 222
Vonatutólérés Hegyeshalom bejárati jelzője előtt 222
Ebenfurth és Wiener-Neustadt állomásokat amerikai légitámadás érte 224
Bérelt német mozdonyok nagyjavítását is vállalja a MÁV 224
Személyvonatok indításának gyakorlata a légiriadók után - Szombathelyen 225
Ismét Magyarországon át közlekednek az olaj vonatok 226
A magyar vonalakon közlekedő balkáni német szabadságos gyorsok 226
Fokozódik a személyzet megterhelése, élelmezési gondok 227
Növekvő kocsihiány a magyar vasutakon 228
Hazánk megszállásának döntő mozzanata Bicske állomáson 229
Katasztrofális helyzet a keleti fronton, német csapatösszevonások a nyugati határ közelében 229
Magyar vasutasok hírszerző feladatai 230
A kormányzó és kísérete Hitler meghívására Klessheimbe utazik 231
Klessheimben 231
Ahogy a magyar vasutasok megélték a megszállás óráit, napjait 232
1944 március 18/19 éjszakája a Központi Szállításvezetőségben, Budapesten 241
Az OKW hadinaplójának részletei 242
Magyarország egész erejét, vasúthálózatát a német háborús érdekek szolgálatába állítják 242
Légiháború magyarországi célpontok ellen! A vasúti berendezések rombolása kiemelt feladat! 244
Növekvő partizántevékenység a Muravidéken 244
Teljesítőképességen felüli követelmények a vasúttal és a vasutassal szemben 246
A magyar csapatok védelmi harca a Kárpátok előterében 247
A szövetségesek megkezdik a magyarországi célpontok bombázását. Az első célpont: Budapest
Ferencváros pu. 249
Utazási korlátozás, kiürítési intézkedések a fővárosban, a közhivatalok kitelepítésének előkészítése 253
Az 1944. április 3-i budapesti légitámadás vasutas áldozatai 255
Petróleumháború! 255
Vasúti csomópontok kiürítési tervei 258
A magyar vasutakra a hazai zsidóság deportálásában kényes feladatokat szabtak 260
A kárpátaljai, erdélyi és délvidéki zsidóság összetelepítésének és elhurcolásának előkészületei 260
Szöktetési akció Hatvanban 262
Értekezlet Siófokon a dunántúli zsidóság összeköltöztetésének és elszállításának lebonyolításáról 263
A kapuvári zsidóság elszállítása 264
Kassa állomáson a Szlovák Államvasutaknak átadott zsidóvonatok tranzitjegyzékeinek összesített adatai 264
Súlyos baleset az oszkói dombon 267
A soproni mozgó osztálymérnökség megszervezése 267
Az Északi Főműhely mozgó helyreállító egysége 268
A szövetséges légierők támadásaikat az ország egész területére kiterjesztik 269
Bombazápor a kelet-magyarországi vasúti gócpontokra 269
A lakosság hangulata a légitámadások után 285
Deltavágányok építése a csomópontok előtt 285
Petróleumháború! Almásfüzitő bombázása 287
Légitámadás a ferencvárosi pályaudvar ellen 287
"A belső front hőse"
A vasútállomások légó figyelőszolgálata
Budapest Keleti pályaudvar tetőzetét rombolta a légitámadás 293
Győr vasúti célpontjait érte ismét légitámadás. GySEV jelentések az amerikai légitevékenységről 295
Veszprém külső közelében a katonai repülőteret érte légitámadás 296
A vasúti hidak bombázásával igyekeznek bénítani az amerikai légierők a front utánpótlását 297
Találat érte a szolnoki Tisza-hidat
1944. július 10-én Dombóvári bombázták az amerikai légierődök 297
Növekvő gondok a vasúti személyszállításban 298
Budapest Ferencvárost ismét légitámadás érte 299
Véget nem ér a helyreállítási munka Ferencvárosban 300
Az 1944 július havi üzemgazdasági jelentés összefoglaló része 302
Almásfüzitő és a Vacuum Rt. telepe a célpont. Győr ipari üzemeire dobták bombáikat a gépek 302
A Vacuum Magyar Olajipari Rt. a célpont 303
Védelmi harcok a Kárpátok előterében, majd a Kárpátokban. Kőrösmező kiürítése 303
Növekvő nyugtalanság a vasutasság körében 1944 nyarán 304
Folyamatos partizán veszély a Délvidéken 306
Légoltalmi jelvények osztása Szombathelyen. Újabb szőnyegbombázás Szolnokon 308
"A keleti események határainkra hozták a háborút?" 311
1944. augusztus 23. Románia fegyverszünetet kért a Szovjetuniótól 311
A magyar tartalékhadsereg mozgósítása. A MÁV elnökének felhívása a vasutassághoz 311
Menekülés Gyergyószentmiklóstól Sopron Déli-ig 313
1944. augusztus 28-án kiemelt célpont a szolnoki Tisza-híd 315
Kísérletek a szolnoki Tisza-híd ideiglenes helyreállítására 316
Éjjeli légitámadás Miskolc ellen. 2000 bomba a szőnyi olajfinomító vágányaira. Újabb bombazápor
a szolnoki Tisza-hidra 319
Növekvő gondok a hadiforgalomban 320
A szlovák nemzeti felkelés napokra megakadályozza a forgalmat 321
A szegedi Tisza-híd elpusztítása 321
A bajai Duna-híd története 1935-től amíg az amerikai bomba eltalálta 323
Légitámadás Szabadka vasúti célpontjai ellen 325
A szolnoki Tisza-híd használhatatlan. Amerikai légierődök az északi és déli összekötőhidat bombázták Budapesten. Korpáczi Andor vonatvezető tragédiája 326
A Vörös Hadsereg elfoglalja Brassót
Súlyos elhárító harcok Dél-Erdély területén. A magyar vasutasság "frontszolgálatba" került 328
A 2. magyar hadsereg parancsot kap a Dél-Erdély elleni támadásra 32g
Légitámadás Nyíregyháza ellen 328
Mozdony vadászat a Dunántúlon a román kiugrás után
Újabb amerikai légitámadás Nagyvárad ellen 331
Szovjet előrenyomulás - magyar-német támadás Dél-Erdély területén 332
Partizántevékenység Kárpátalján és a Délvidéken. Akna robbant Kiss József mozdonya alatt 333
1944. szeptember 12-én Ipolyságon. 1944. szeptember 14-én Devecserben ért vadásztámadás egy-egy vonatot 335
"Utaztunk, mert utaznunk kellett "
A 108-as rakodóépítő század mozgósítása és elindítása a debreceni térségbe
A Szeged-Csanádi Vasút is szerepet kap a hadi forgalomban és Arad benépesítésében 339
Jekkel József mérnök félig se sikerült felderítése Kürtösön 341
A 106-os üzemszázad 1944 szeptemberében az aradi térségben 342
Szász András vonatvezető csendőrvonattal utazott Aradra 343
A 107-es üzemszázad "frontszolgálata" 1944 szeptember-októberben 343
Faszerkezetű ideiglenes híd épült a Tiszán a használhatatlanná bombázott vasúti híd mellett Szolnokon 350
1944. szeptember 17: Kőbánya-felső, Rákos és Rákosrendező bombázása 351
Az amerikai és angol légierő gépei mellett a szovjet bombázók is résztvettek a vasúti célpontok rombolásában 355
1944. szeptember 17-én éjjel szovjet repülők bombázták Csap állomást 355
A harmadik légitámadás Szabadka ellen 356
Szovjet repülőgépek bombázták Szolnokot 356
Légitámadás Székesfehérvár ellen 357
1944. szeptember 20: negyedszer érte légitámadás Győrt 358
"Rád került a sor, virágos Hatvan " 359
A 103-as üzemszázadot a móri hadkiegészítő szerelte fel 366
A 105-ös üzemszázad: a szombathelyiek 367
Az amerikai légierődök a budapesti déli összekötőhidat bombázták 373
Légitámadás Hegyeshalom ellen 373
Az ítéletet végrehajtották: a bajai híd elpusztult 383
Szene: a magyar-szlovák határállomás 384
Frontközelben a Kárpátokban: Kelemen Menyhért mozdonyvezető 384
Menekülés Monorfalvától Bükkig 385
A debreceni üzletvezetőség rakodóépítő százada 387
1944. szeptember 24: Déda kiürít. Menekülés Vácig 388
Szabó József mozdonyvezető az oroszok és románok elé menekült 390
A 105-ös vasútépítő század a visszavonulás forgatagában 1944 őszén-telén 391
Bombatalálat érte a budapesti MÁV Igazgatóság épületét 394
A hadiforgalom bénítására Békéscsabát bombázták 394
Battonyát és Mezőhegyest is elérte a szovjet előnyomulás 403
Kétegyháza menekítővonatot indított 404
Makó kiürítésre készül 406
vitéz Takács Mihály tragédiája - Vésztő, 1944 408
Csomor János mozdonyvezető "hosszú menekülése" Békéscsabától Szombathelyig 409
Békéscsaba menekítővonatot indít 413
1944. október 7-én Szombathely állomás volt a soron 414
Érsekújvár tragikus napja: 1944. október 7 416
A "lengyeltóti" üzemszázad a Békéscsaba-Hódmezővásárhely vonalon 418
Hajdúszoboszló kiürítése 420
Kecskemét 1944 légiriadókkal terhes hónapjaiban - ahogy Bakos János visszaemlékezéseiben elmondta 422
Zsigmond Lajos menekülése Veprődről Kisbérre 423
Menekülés Topolyától Badacsonytördemicig 425
Farkas Csamangó József önszántán kívül "menekült" lett 427
Menekülés Szentestől Tapolcáig 428
A szabadkai forgalmi főnökség menekítése 430
Kolozsvár kiürítése 434
Bokor Géza váltókezelő Sarmaság állomásról Breslaun keresztül jutott el menekülése során Kőszegre 435
Mátéházán likvidálással fenyegették a vasutasokat, ha nem tesznek eleget a kiürítési parancsnak 438
1944 október 13: Bánhida állomás tragikus órái
1944 október 13-án nappal és éjjel is bombázták a szövetségesek Székesfehérvár vasún célpontjait 441
Légitámadás Komárom déli pu. rendezője ellen
Ismét amerikai légitámadás érte Érsekújvárt
A nyilas hatalomátvétel és a magyar vasút 444
Újabb amerikai légitámadás Szombathely ellen 454
Tasnád állomás október 17-én 12 órakor menekül 455
Micike tragikus napja - 1944. október 17. Nagykanizsa ellen amerikai légitámadás 459
Mozdonyvadászat: Bánréve, 1944. október 21. 460
Robbantásos merénylet Csáktornya állomáson: 1944. október 30. 461
Vonatkísérősors
Szovjet légitámadás Bánréve állomás ellen 465
Pilis állomás kiürítése 465
Kántor László merész felderítőútja 467
Aki már nem tudott hazamenni 469
Szolnoki végjáték: 1944 szeptember-október 471
Az Igazgatóság "törzseinek" kitelepítése 473
A 108-as rakodóépítő század Érsekújváron 475
Vadásztámadások a vonatok ellen 478
Dél-Dunántúl 1944 novemberében szovjet megszállás alá kerül 485
Hegyeshalom: zsidómentő akció 488
A németek 1944 november végén Vácon felkészültek a vasúti berendezések rombolására 489
Csap állomás kiürítése 490
A 107-es üzemszázad útja Sásdról Abaligeten át Keszthelyig: 1944 november 27.-december 4. 491
Dombóvár kiürítése 494
A 106 -os üzemszázad 1944 őszén-telén 495
Bánhida - 1944 karácsonyáig dolgozott 496
Amerikai bombázók támadása a nyugatmagyarországi vasúti csomópontok ellen 497
Sopron déli pályaudvar 1944 őszén-telén a hadiforgalomban 506
Hántó László a szombathelyi mozgó osztálymérnökség bérelszámolója volt 507
Adony a frontvonalban
Elfoglalják Vácot a szovjet csapatok
A váci villamosvasút üzemét az utolsó órákig fenntartották
1944. december 8-án a szovjet csapatok elfoglalták Balassagyarmatot
Balatonszentgyörgy: állomás a tűzvonalban
Ahogy a váltókezelő a Il-es toronyból látta
Komárváros: a Balaton-Dráva közötti frontvonal kiszolgálóállomása
Harcok a Balatonkeresztúr-Somogyszob-Nagyatád-Barcs vonal mentén
Német páncélvonat állomásozott Somogyszobon
Kiürítési forgalom-leállított elegyek
Székesfehérvár kiürítése 591
A pályamesternek mindenhez kell érteni 523
A tapolcai osztály mérnökség 1944/45 telén
A villamosvontatás a háború legvégéig dolgozott
Budapest körül bezárul a szovjet ostromgyűrű
A gyorssínautóbusz az utolsó órákban még kijutott Budapestről 526
A budapesti állomások köré egyre szorosabbra fonódik a szovjet ostromgyűrű
Biatorbágy, 1944. december 23-24-én 528
Aki 17 villamosmozdonyt mentett meg 1944 karácsonyán a pusztulástól 529
Vasvár. 1945. január 4. Az 1476 sz. vonat balesete 531
Nemestördemicen "békeállapotok" maradtak 532
Páncélvonat a partvédelem szolgálatában - ahogy a váltókezelő Balatonfüreden látta 533
"Páncélvonat" a partvédelem szolgálatában - ahogy Horváth István mozdonyvezető látta 534
A "BOTOND" páncélvonat 534
Micike "szabotál" - az állomásfőnök intézkedésére Sopronkőhidára került 536
Sáncmunkák a magyar-német határ vonalán 538
Hadi forgalom - forgalomirányítás 1944/45 telén 540
Veszprém-külső a hadiforgalom egyik kulcsállomása 542
1945. január 18. "jó repülőidő" 544
Székesfehérvár visszafoglalása: a város frontszerepet kapott 544
Fehérvári vasutasok deputációja Horvátkimlére 545
Állóháború 1945 februárjában a komárom-székesfehérvári vonal mentén 546
A 103-as vasútépítő század ismét új szerepben Székesfehérváron . 547
Székesfehérvár frontváros. Szabó Lajos mozdonyvezető visszaemlékezése 547
Megszaladt a harckocsi vonat! 549
Ahogy a Wiking hadosztály kirakodott 549
Csomor János a szombathelyi fűtőház masinisztájaként 550
Előkészületek a 6. páncélos hadsereg átszállítására 552
Forgalmi ügyeletesek rendszerének kiépítése a szombathelyi üzletvezetőség vonalain 553
A GySEV forgalmi osztálya esemény naplójának a 6. páncélos hadsereg szállítására vonatkozó bejegyzései .555
Amit a "Pfeil" fedőnév jelentett 557
Bombák Celldömölk állomásra 558
Szálasi Ferenc utazása Brennbergbe. Az "aranyvonat" a bányavasúton 558
Légitámadás Sopron GySEV állomás ellen 559
Feszültség a szombathelyi vasutasság köreiben 560
Baleset Fertőboz előtt 560
Az "aranyvonat" 562
Légitámadás Sopron GySEV és Sopron déli pályaudvarok ellen 564
Újabb légitámadás Szombathely ellen 568
A "Tavaszi ébredés" offenzíva megindítása 570
1945. március 8: légitámadás Hegyeshalom rendezőpályaudvara ellen 572
A 107-es üzemszázad kálváriája a Balatonfel vidéktől Nagykanizsáig 573
Szabotázs, vagy baleset? 576
Szovjet ellenoffenzíva. Amerikai és szovjet légitámadások. Menekülés! 576
Irány: Bécs! 577
Veszprém külső - a szovjet front fenyegetésében. Kiürítés - fejvesztett menekülés Nyugat felé 578
1945 virágvasárnap - Tapolca tragédiája. Tapolca - Keszthely kiürítése 581
Komárváros utolsó háborús feladata: berakóállomás. Menekülés - Kanizsáig 583
A 105-ösök a Murakeresztúr - Csáktornya vonalon 584
Forró napok Nagykanizsán 585
Parancsnokai nélkül a 105-ös üzemszázad szétesett 589
Csáktornya a partizánok hatalmába került 590
Celldömölk a szovjet bevonulás előtt. A 79-es páncélvonat 590
Horváth István szombathelyi masiniszta utolsó szolgálata az orosz front előtt 592
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem