Élet és nyelvművelés | |
Élet és nyelvművelés | 9 |
A tetszhalott "h" | 10 |
Egy ismeretlen Császár meg a többiek | 10 |
A súlytalanságról | 11 |
Családneveink kiejtéséről | 12 |
Vendég nevek | 13 |
Beteg szavak | 13 |
Rádiós kb. | 14 |
Komolyan mondom | 14 |
Kép kontra szó | 15 |
Születik... születik... születik... | 15 |
Magyar tan-tam | 16 |
Gőgösen, ha helyesen? | 17 |
Rokonfogás | 18 |
Miszerint | 18 |
Még egyszer a forgalomszámlálás-ról | 19 |
Mit adnak a színházban, moziban? | 20 |
Ural, uraz | 21 |
Fontoskodó kartárs stílusgyakorlatai | 22 |
A jövő szavai - mai szemmel | 22 |
Kérdezni könnyű... | 24 |
Látható majd? | 24 |
Tenger szemben | 26 |
Ketten egy raggal? | 27 |
Időben és idejében | 27 |
Jelzőcsuszamlás | 28 |
Félkész értelmezők | 28 |
Fölállni! - Fizetni - Tolni | 29 |
Mentesítő mondatok | 30 |
Felemás mondatok | 30 |
Hibrid mondatok | 31 |
Nem egyformán rosszak | 32 |
A beszéd és az írás | 33 |
Közbevágássokk | 34 |
A lekezelés stilisztikája | 34 |
A nyelvművelő Kosztolányi | 35 |
Példaképek és indíttatások | 35 |
A lélektan és a nyelvművelés | 36 |
Nyelvtan és lélektan | 37 |
Vallomások | 37 |
Játékosság | 38 |
Vitatkozva | 39 |
Kedvelt témái | 40 |
Hozzáértéssel | 41 |
Tanításnak szárnya a jó példa | 42 |
Nyelv és irodalom | 42 |
Helyesírási pró és kontra | |
Ékezet - értelem - udvariasság | 49 |
Gerendázás | 50 |
Csak röviden | 50 |
Egy kis szóanatómia | 52 |
MÚK és Műárt? | 52 |
(Ny)elvfelejtő írásszabályok | 53 |
Egy és más az ly-ról | 54 |
Miből lesz a kettőzött d? | 54 |
Helyesírási babonák | 57 |
Faddal vagy Fadd-dal? | 57 |
"Formabontó" szók | 58 |
Randevúzó kötőszók | 59 |
Szendvicsező szóalkotás | 60 |
Egy szabály és hatálya | 61 |
Egy "mintha-szabály" | 62 |
Se hús, se hal szabályozás | 63 |
Vagylagosságból vagylagosságot? | 64 |
Azonos alakú szavak elválasztása | 65 |
Hiányjellel az olvasó szolgálatában | 69 |
A tantervi imperativusról | 69 |
Az egyszerűsítés helyesírásunkban | 71 |
Nyelvi hézagok és helyesírásunk | 73 |
Funkciós szabálytalanságok a helyesírásban | 79 |
Kötőjeltelenítés a rövidítésekben? | 82 |
Szövege(d)zés szóban és írásban | |
Mi a szöveg? Hogyan az, ami? | 87 |
Szerkezet, építés | 88 |
Milyen szándékkal? Milyen jelleggel? | 94 |
A nyelvi vezérlés | 100 |
Félrevezérlés | 100 |
Elfogadhatóból előzékeny kalauzolás | 101 |
Utalószók | 101 |
Kötőszók | 102 |
Mondatfűzés a bekezdésben | 103 |
Bekezdések kapcsolása | 104 |
A megnevezés, az említés | 104 |
A megnevezés, az említés fogalma és fajtái | 105 |
Anaforás és metaforás említések | 106 |
Megnevezéseink jellege | 106 |
Rendszer és állásfoglalás | 107 |
Tanácsok, követelmények | 108 |
A vizuális vezérlés | 108 |
Egyszerű mondatok | 109 |
Szervetlen mondatrészek elkülönítése | 109 |
Tömbök: azonos szinten levő elemekből | 109 |
Különböző szintű elemek tömbje | 110 |
Kiemelések | 111 |
Összetett mondatok | 111 |
Szervetlen mondatrészek elkülönítése | 111 |
A tagmondatok kapcsolódása | 111 |
Tömbök az összetett mondatokban | 112 |
Az írásjelek rendszerűsége | 113 |
A vizuális és a nyelvi vezérlés kölcsönhatása | 113 |
Bekezdések (szakaszok) | 114 |
Szerkezeti egységek | 115 |
A szöveg egésze | 118 |
A szöveg dinamikája | 119 |
Az előadásmód | 120 |
A mondat dinamikája | 121 |
Dinamikai alárendelés | 122 |
A lépték; avagy a bekezdés dinamikája | 123 |
Az akusztikus vezérlés | 124 |
Stílusosan! | 129 |
A címzett mint szövegalkotó | 131 |
Szó(lás)tárlat | |
Gólya-köszöntő | 137 |
Lyukasóra | 137 |
Mennyi is a kétharmad? | 138 |
Miért KUKA? | 139 |
Trolibusz, troli | 139 |
Nyelvészeti visszapillantó | 140 |
Ratifikálás | 140 |
Miből lesz a lepke? | 141 |
Lehet valamivel hosszabb? | 141 |
Mezítláb - az asztal fölött | 142 |
Becsodálkozik | 143 |
Miért buggyant, aki nem épeszű? | 143 |
Pettyes | 144 |
Unalmas, mint a vízállásjelentés | 145 |
Fölkapja a vizet | 146 |
Hírverésnek szép példája | 147 |
Lovas nép voltunk | 148 |
Csillebérc | 149 |
Mi van a szendvics-ben? | 150 |
A bölcsőtől a koporsóig | 151 |
Nyelvédesanyánk | 152 |
Világjáró magyarok | 152 |
Olvas(g)atok | |
Miért szép? | 158 |
Tömörkény István: Délebéd | 159 |
Kosztolányi Dezső: Öreg dalmata | 161 |
Csokonai Vitéz Mihály: A reményhez | 162 |
Az ifjúság hullámhosszán | 167 |
A felfokozottság és a "szerény túlzás" | 168 |
A nyelvi csattanók | 168 |
Ott keress, ahol ismerős vagy! | 169 |
Ne nevezzük nevén! | 170 |
Tárgyiasított lélekrajz | 171 |
Eleven fehér | 173 |
Áprily Lajos: Hangyaleső | 175 |
Örök diákként | 179 |
A kimondás és a sejtetés művészete | 182 |
Az elmúlás megszelídítése; avagy egy lírai sóhaj örökkévalósága | 185 |
Utassy József: Ahogy telnek | 186 |
A szót értés remény(telen)sége | 188 |
Verszene és kelléktára | 188 |
"Elvándorol a madár... eliramlik az élet..." | 189 |
Anyanyelvi nevelés | |
Az anyanyelvi nevelés kezdete | 193 |
Nehéz-e a magyar nyelv? | 194 |
Példamutató vállalkozás | 195 |
Mire figyelmeztetnek a helyesírási hibák? | 197 |
Az írászavarok típusai | 197 |
A helyesírási hibák típusai Szántó rendszerében | 198 |
Az oktatás hibakeltő hiányosságai | 202 |
A tanuló személyisége, mint hibaforrás | 205 |
A társadalom és a helyesírási hibák | 206 |
Összetett mondatok helyesírási célú elemzése | 208 |
Mellérendelés vagy alárendelés? | 209 |
A fő viszony az alárendelés | 209 |
A fő viszony a mellérendelés | 211 |
Az elemzés menete | 214 |
A helyesírástól a sokoldalú elemzésig | 214 |
A Beszédművelés tantárgy története | 215 |
Mire jó a memoriter? | 219 |