Bevezetés | 5 |
Előzmények | |
Színjáték dráma nélkül (Kb. 1001-ig) | 15 |
A színjáték kezdetei | 15 |
Munkajátékok és állatutánzás | 16 |
Vadászjátékok: a Medve-énekek és a Csodaszarvas-monda | 16 |
Színszerű varázslatok. A táltos-dráma | 18 |
A regösök és műsoruk | 19 |
A feudalizmus színjátéka | |
A középkori színjáték kezdetei (Kb. 1001-kb. 1300) | 23 |
Középkori színi életünk előfeltételei | 23 |
Az Árpád-kori színjátszás közönsége és lehetséges központjai | 24 |
Színi alkalmak, alkalmi és hivatásos színészek | 25 |
Színtér, színpad és kellékek, előadásmód | 27 |
A középkor első felének színi műfajai | 29 |
Liturgikus dráma latin és népi nyelven | 29 |
Vallásos drámai énekek népi nyelven | 31 |
Világi drámai jelenetek népi nyelven, drámai balladák, szatirikus játékok | 32 |
A középkori színjáték kibontakozása (Kb. 1301-kb. 1530) | 34 |
A középkori színi élet társadalmi feltételei és központjai | 34 |
Színi alkalmak és színésztípusok | 36 |
Színpad, kellékek, előadásmód | 40 |
A középkori vallásos színjáték új műfajai Magyarországon | 43 |
Drámai lauda és szekvencia | 43 |
Drámai beszéd, devóciós színjáték | 44 |
Misztériumjátékok, biblikus passiók | 47 |
Vetélkedés, haláltánc, bábtáncoltató ének, mártírpassió | 47 |
Reneszánsz és humanizmus (XV. és XVI. század) | 50 |
A színi élet és feltételeinek változása | 50 |
Népi és népies színi műfajok | 52 |
Udvari látványosságok és latin színjátékok a reneszánsz első korszakában | 54 |
A hitvitázó és szatirikus reneszánsz vígjáték | 57 |
Az iskoladráma kezdetei Magyarországon | 60 |
Humanista tragédia és pásztorjáték | 61 |
Az iskolai színjáték kibontakozása (XVII. század) | 64 |
A színjátszás fő formái | 64 |
Az iskolai színjátszás | 66 |
Az udvari-nemesi színjátszás | 68 |
Hivatásos színjátszás | 69 |
A XVII. század színpada | 70 |
A színházak műsora | 72 |
A hivatásos magyar színjátszás felé (XVIII. század) | 77 |
Történeti áttekintés. A színjátszás fő formái | 78 |
Az iskolai színpad fő típusai a XVIII. században | 79 |
Az iskolai műsor a XVIII. században | 82 |
Főúri színházak | 84 |
A magyar felvilágosodás a nemzeti színjátszásért | 86 |
A polgári színjáték | |
A magyar színészet hősi harca (1790-1849) | 91 |
A hivatásos színjátszás kezdetei | 91 |
Az első hivatásos magyar színtársulat | 94 |
A kolozsvári magyar színtársulat | 102 |
A második pesti magyar társulat | 106 |
Vándortársulatok a XIX. század első negyedében | 111 |
Német színjátszás | 116 |
A fővároi állandó magyar színház | 117 |
A Pesti Magyar Színház | 121 |
A Nemzeti Színház | 129 |
Harc az elnyomás ellen (1849-1867) | 136 |
A magyar játékszín helyzete 1849 után | 136 |
Színházaink a Provizórium korában | 144 |
A Budai Népszínház és Molnár György | 147 |
Vidéki magyar játékszín | 151 |
Nemzetiségi színjátszás | 152 |
Színházi lapok | 153 |
A polgári színjáték kibontakozása (1867-1896) | 155 |
Szigligeti igazgatóság | 156 |
Paulay a Nemzeti Színház élén | 160 |
A Várszínház | 164 |
Az Opera különválása | 164 |
A pesti Népszínház | 166 |
Vidéki magyar játékszín | 172 |
Justh Zsigmond Paraszt-színháza | 177 |
Nemzetiségi színjátszás | 178 |
A színházi szabadverseny kora (1896-1918) | 180 |
Európai és magyar színikultúra a századforduló idején | 180 |
A Nemzeti Színház a Paulay-utódok alatt | 182 |
A Vígszínház | 191 |
Opera - Népszínház - Népopera | 195 |
A többi üzletszínház | 199 |
Kisebb versenytársak | 202 |
A Thália a haladásért. Kísérleti színházak | 203 |
A vidék színházi élete | 205 |
Színházaink az első világháború időszakában | 208 |
Külföldi együttesek. Nemzetiségi színjátszás | 210 |
A színészképzés | 212 |
A polgári színjáték a két világháború között (1920-1945) | 213 |
Európa és magyar színházkultúra az első és második világháború között | 214 |
A Nemzeti Színház zaklatott negyedszázada | 215 |
Operakultúránk fejlődése | 226 |
Trösztösödés a színházi világban | 229 |
A Vígszínház és a hanyatló polgárság | 230 |
Próbálkozások, kísérletek | 235 |
Az operettszínházak versengése | 239 |
A vidéki színészet helyzete | 242 |
Új műfajok | 243 |
A színészképzés | 247 |
A színházi "őrségváltás" | 248 |
A szocialista színjáték kialakulása | |
A kezdeti törekvések (1869-1919) | 253 |
Munkásalakok színpadjainkon | 254 |
A munkásszínház kezdetei | 256 |
A Tanácsköztársaság színházi élete | 263 |
A színházak köztulajdonba vétele | 263 |
A műsor | 267 |
Az új közönség | 269 |
Színészek a forradalomban | 271 |
Nagyszerű kezdeményezések | 271 |
Szocialista jellegű színjátszó törekvések (1919-1945) | 274 |
A legális munkásszínjátszás | 274 |
Az illegális munkásszínjátszás | 276 |
Harc a realizmusért. Részvétel az ellenállási mozgalomban | 278 |
A felszabadult magyar színház (1945-1960) | 281 |
Merre tartsunk? | 281 |
A színház a népé! | 283 |
Az új közönség | 284 |
Az új műsor és az új magyar dráma | 285 |
Új alkotói módszerek. Hagyomány és fejlődés | 288 |
Függelék | |
Bibliográfia | 293 |
Mutató | 303 |