1.056.263

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar színházi adatok II.

Kézirat/Színpad és közönség

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Színháztudományi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 272 oldal
Sorozatcím: Működéstani könyvtár
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 800 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A színházról beszélve sokan csak a müre (irodalomra) vagy az előadás színészi teljesítményére és eszközeire gondolnak. Feledik az előadásban szintetizált többi művészinek és "csak" technikainak,... Tovább

Előszó

A színházról beszélve sokan csak a müre (irodalomra) vagy az előadás színészi teljesítményére és eszközeire gondolnak. Feledik az előadásban szintetizált többi művészinek és "csak" technikainak, stb. -nek mondott elemét; amelyek amazokkal együtt jelentik, alkotják a színielőadást, az objektív valóságnak azt a színházi tükrözését, amelynek hatása alá kerülünk vagy nem kerülünk. Utóbbi esetben az előadás, de tulajdonképpen maga a mü sem érte el a célját. Ennek az állami színházi gazdálkodás és vezetés mellett is, természetesen a színház gazdasági alapját támadó következményei vannak. Tehát mindenesetre veszélyt rejt magában, - többfélét is, - ha a színpadi művészet sajátosságát, specifikumát szem elől tévesztik. A szinpadi művészetnek pedig specifikuma: a benne szereplő elemeknek sajátosan, a színpadhoz szintetizált volta. A színmű célja a hatás: előre és eleve szándékolt, érzelmi és értelmi transzpozició, amelyet meghatározott tartalommal, de csak művészi formák, érzéki kategóriákon keresztül lehet realizálni. A "megirott" dráma és a tényleges transzpozició között valósul meg a szintézis és vonulnak fel annak elemei: a színész "is" de a maszk is, a jelmez is, a kellék is, a színpadi képzőművészet fajtái is, a zene is, a zajok és zörejek művészete is, a terem akusztikája is, a színváltozás idejének csökkenése is, sőt bizonyos értelemben a közönség is, stb. Mindezek benne vannak, vagy hiányoznak abban a lelkiállapotunkban, amelyben az előadás alatt és után kerülünk. Az iró mindig mondani akar valamit, amit szavakban és mondatokban ír le, de azzal a céllal, hogy 'Valakik" megjelenítsék, érzékitsék audio-vizuális eszközökkel. A gondolati, tartalmi közlésnek a dialógus önmagában is eszköze lehetne. A megjelenítéshez azonban egy külön művészi, technikai, gazdasági mechanizmus, organizmus: a színház szükséges. Értekezni lehetne arról is, hogy ezek a szunnyadó hatások, amelyek a színház nevű organizmus, a szintézisben résztvevő apparátus eredményei, legalább potencionálisan benne voltak-e, a már megirott műben? és mennyire? Hátha csak később külön alkotó folyamatként rakodtak rá. Annyi mindenestre bizonyos, hogy a többi színházi elemet, végső soron az egész színházat és közönségét ma általában az irodalmi alapanyag lenditi dinamikába. Az irodalom a szintetizált elemek kezdete, amelyet a színész, dinamikus voltában, éppen motorikus jellegével, tovább fokoz. A világért sem akarjuk az irodalmi, vagy a színészi teljesítmény jelentőségét megtépázni, még gyengíteni sem, csak utalni szeretnénk a színpadi hatás többi elemére, az egész apparátus, a szintézis jelentőségére. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 7
A színházi szintézis és kollektíva egyes elemeinek jelentősége 7
Színházi adataink négy csoportja 9
A források 11
Adattárunk anyagának szerkezete 14
Magyar színházak adatai I-II. 18
Fogalmi, terminológiai magyarázatok 26
I. MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI ÉS OPERAI BEMUTATÓK
Magyarországon először játszott darabok előadásai és látogatóinak száma a
bemutatás évétől 1960. év végéig
1. Klasszikus és régi magyar próza 33
2. Világirodalom klasszikusai, próza /orosz és népi demokratikus nélkül/. 33
3. Orosz klasszikus próza 33
4. Népi demokratikus országok klasszikusai, próza 34
5. Uj és modern magyar próza 34
6. Világirodalom uj és modern irói, próza /szovjet és népi
demokratikus nélkül/ 40
7. Szovjet próza
8. Népi demokratikus uj és modern próza 46
9. Uj magyar zenés vigjáték és operett 48
10. Uj külföldi zenés vigjáték és operett /szovjet és népi demokratikus
nélkül/ 51
11. Szovjet zenés vigjáték és operett 52
12. Népi demokratikus zenés vigjáték és operett 52
13. Színházakban bemutatott operák és balettek 53
14. Bábdarabok 53
15. Állami Operaház játékhelyein bemutatott operák és balettek 56
II. TIZ ÉV MŰSORA MŰFAJCSOPORTONKÉNT ÉS DARABONKÉNT
A/ Színházi előadások és látogatók száma szerzők és darabok szerint
1951-től 1960-ig évenként és együtt.
1. Klasszikus és régi magyar próza 60
2. Világirodalom klasszikusai, próza, /orosz és népi demokratikus nélkül/ 68
3. Orosz klasszikus próza 76
4. Népi demokratikus országok klasszikusai, próza
5. Uj és modern magyar próza
6. Világirodalom uj és modern irói, próza, /szovjet és népi
demokratikus nélkül/ 98
7. Szovjet próza
8. Népi demokratikus uj és modern próza
9. Régi magyar zenés vigjáték és operett
10. Régi külföldi zenés vigjáték és operett /orosz nélkül/
11. Orosz klasszikus operett
12. Uj magyar zenés vigjáték és operett 136
13. Uj külföldi zenés vigjáték és operett /szovjet és népi
demokratikus nélkül/ I46
14. Szovjet zenés vigjáték és operett 148
15. Népi demokratikus zenés vigjáték és operett 150
16. Színházakban előadott operák és balettek 152
17. Bábdarabok 160
18. Vegyes műsor /gyermekdarabok,kabaré, esztrád stb./ 168
B/ Az Állami Operaház játékhelyei előadásainak és látogatóinak
száma szerzők és darabok szerint 1951-től 1960-ig évenként és együtt
III. TIZ ÉV MŰSORÁNAK DARABJAI SZERZŐNKÉNT ELŐADÁSAIK ÉS
LÁTOGATÓIK SZÁMÁNAK SORRENDJÉBEN MŰFAJCSOPORTOK
SZERINT 1951-TŐL 1960-IG
A/ Színházakban 209
1. Klasszikus és régi magyar próza 210
a) az előadások számának sorrendjében 210
b) a látogatók számának sorrendjében 214
2. Világirodalom klasszikusai, próza /orosz és népi demokratikus nélkül/ . 214
a) az előadások számának sorrendjében 214
b) a látogatók számának sorrendjében
3. Orosz klasszikus próza 218
a) az előadások számának sorrendjében 220
b) a látogatók számának sorrendjében 220
4. Népi demokratikus országok klasszikusai, próza 220
a) az előadások számának sorrendjében 220
b) a látogatók számának sorrendjében
5. Uj és modern magyar próza 222
a) az előadások számának sorrendjében 222
b) a látogatók számának sorrendjében
6. Világirodalom uj és modern irói, próza /szovjet és népi
demokratikus nélkül/ 230
a) az előadások számának sorrendjében 230
b) a látogatók számának sorrendjében
7. Szovjet próza 236
a) az előadások számának sorrendjében 233
b) a látogatók számának sorrendjében
8. Népi demokratikus uj és modern próza 240
a) az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében
9. Régi magyar zenés vígjáték és operett 244
a) az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében
10. Régi külföldi zenés vígjáték és operett /orosz nélkül/ 246
a) az előadások számának sorrendjében 246
b) a látogatók számának sorrendjében
11. Uj magyar zenés vígjáték és operett 248
a) az előadások számának sorrendjében 249
b) a látogatók számának sorrendjében
12. Uj külföldi zenés vígjáték és operett /szovjet és népi demokratikus
nélkül/ 252
a) az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében
13. Szovjet zenés vígjáték és operett 254
a) az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében 254
14. Népi demokratikus zenés vígjáték és operett 256
a) az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében 256
15. Színházakban rendezett operák és balettek 258
a) az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében 258
16. Bábdarabok
a, az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében 262
B/ Állami Operaház játékhelyein 267
1. Operák és balettek 268
a) az előadások számának sorrendjében
b) a látogatók számának sorrendjében 268
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem