1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar stilisztika

Arany János Toldija alapján olvasmányokkal és gyakorlatokkal/A középiskolák IV. osztálya számára

Előszó

Magyar nyelvi és irodalmi tanulmányunknak célja az, hogy megtanuljunk minél tökéletesebben magyarul olvasni, írni és beszélni.
Olvasáson azonban itt nemcsak a folyékony, értelmes és kellően... Tovább

Előszó

Magyar nyelvi és irodalmi tanulmányunknak célja az, hogy megtanuljunk minél tökéletesebben magyarul olvasni, írni és beszélni.
Olvasáson azonban itt nemcsak a folyékony, értelmes és kellően hangsúlyozott olvasást értjük, hanem azt a képességet is, hogy a kiválóbb remekműveket megérteni, azoknak szépségeit élvezni tudjuk; olyan ízlésre tegyünk szert, hogy az iskolát elhagyva önállóan is meg tudjuk válogatni olvasmányainkat, meg tudjuk ítélni, melyik szép és melyik nem az.
Íráson sem csak a helyesírási hibáktól ment, könnyen olvasható, szép tiszta írást kell értenünk, hanem az írásnak művészetét: azt a képességet, hogy gondolatainkat értelmes mondatokban és szép alakban tudjuk kifejezni.
Végül beszéd itt nemcsak a köznapi folyékony beszélőképességet jelenti, hanem azt az ügyességet, mellyel akár a magunk mondanivalóját, akár a nagy írók és költők műveit a nyilvánosság előtt úgy tudjuk előadni és ismertetni, hogy előadásunk ne csak könnyen megérthető, világos, hanem egyszersmind gyönyörködtető is legyen.
Írni és beszélni pedig voltaképpen egyet jelent: mindkettő beszéd, csakhogy az egyiken írásos, a másikon élőszóval való beszédet értünk. Minthogy pedig a helyes beszédre csak az képes, aki gondolkodni tud: az olvasáson, íráson és beszéden kívül a magyar nyelvi és irodalmi tanításnak az is főcélja, hogy gondolkodni tanítson.
Íme, mily sokágú és célú a magyar nyelv és irodalom! Ezt a sokféle célt, természetesen, csakis sokféle eszköz alkalmazásával lehet elérnünk. Az elsőt a legkiválóbb művek beható és figyelmes olvasása, a másodikat minél több írásbeli feladatnak gondos kidolgozása, a harmadikat pedig főleg költői és prózai művek tartalmának önálló előadása, továbbá egyes részletüknek elszavalása útján. Gondolkodni pedig mindezek a foglalkozások együttvéve tanítanak. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
Arany János Toldija.
Bevezetés5
Előhang8
Első ének9
Második ének13
Harmadik ének16
Negyedik ének18
Ötödik ének23
Hatodik ének26
Hetedik ének30
Nyolcadik ének33
Kilencedik ének35
Tizedik ének39
Tizenegyedik ének42
Tizenkettedik ének45
Összefoglalás47
A magyar stílus.
A stílus grammatikai sajátságai.
A stílus világossága56
A stílus szabatossága64
A stílus magyarossága74
A stílus esztétikai sajátságai.
A stílus szemléletessége83
A stílus élénksége102
A stílus jóhangzása és a vers108
A stílus fajai és a magyar stílus fejlődése.
A stílus fajai122
A magyar stílus fejlődése123
Olvasókönyv.
Bevezetés.
Az olvasásról126
Arany Toldijával kapcsolatos olvasmányok.
Gyulai Pál: Arany János ifjúsága.128
Petőfi Sándor: Arany Jánoshoz.130
Kozma Andor: A magyar paraszt.131
Petőfi: Az Alföld.133
Petőfi: Úti levelek.135
Petőfi: A Tisza.138
Bársony István: Alkonyat a lápon.139
Vajda János: Nyári les.142
Baksay Sándor: A magyar ház.143
Fraknói Vilmos: Nagy Lajos jellemrajza.144
Jókai Mór: Népünnep.146
Petőfi: Kutyakaparó.148
Ilosvai Selymes Péter: Az híres-neves Tholdi Miklósnak históriája.150
II.
Lewes: A teve leírása.154
Ábrányi Emiltől: Magyar nyelv.155
Petőfi: Magyar nyelv.156
Kerényi Frigyes: Magyar nyelv.157
Mikes Kelemen: A legdrágább portéka.158
Faludi Ferenc: A legdrágább kincs.159
Kemény Zsigmond br.-tól: Ifj. Wesselényi Miklós képe.160
Arany János levele Petőfihez162
Deák Ferenc levele163
Petőfi: A jó öreg kocsmáros.165
Tóth Béla: Szállóigék.166
Jókai Mór: Nyelvsajátosság.167
Gárdonyi Géza: Tanácskérés.168
Arany: A fülemile.172
Mikszáth Kálmán: Bede Anna tartozása.174
Lévay József: Mikes.177
Rákosi Viktor: A sztrecsnói piros virágok.178
Kiss József: Egy sír.183
Endrődi Sándor: Kuruc dalok.183
Móricz Zsigmond: A debreceni csordás.184
Sajó Sándor: Magyarnak lenni.187
Közmondások189
Népdalok189
Ismert költők népdalai. (Petőfi, Tompa, Arany, Tóth Kálmán)191
Petőfi: Távolból.192
Petőfi: Téli világ.192
Tompa: A gólyához.193
Petőfi: A magyar nemes.194
Kazinczy és Vörösmarty: Epigrammák.195
Berzsenyi Dániel: A közelítő tél.195
Babitsh Mihály: Az »Új leoninusok«-ból. 196
Kölcsey Ferenc: A reményhez.196
A magyar stílus fejlődését szemléltető olvasmányok.
Pesti Gábor: A lóról és szamárról197
Heltai Gáspár: A kezekről, lábakról és a hasról197
Balassa Bálint: A végek dicsérete199
Pázmány Péter: A szülői fegyelem szükségessége200
XC. zsoltár201
Kuruc nóták201
Mikes Kelemen Törökországi Leveleiből202
Kisfaludy Sándor: A »Kesergő szerelem«-ből206
Csokonai Vitéz Mihály: A reményhez206
Berzsenyi Dániel: A magyarokhoz207
Kölcsey Ferenc: Zrinyi dala208
Kölcsey Ferenc: Szép Erdély209
Kisfaludy Károly: Mátyás deák210
Garay János: Kont214
Vörösmarty Mihály: Szegény asszony könyve217
Vörösmarty néhány eposzának bevezető sorai219
Petőfi: Szülőföldemen221
Arany: Mátyás anyja222
Tompa: A madár fiaihoz223
Gyulai Pál: Hadnagy uram224
Vajda János: A vaáli erdőben224
Szabolcska Mihály: Legenda a csatatérről224
Kozma Andor: A karthágói harangok225
Reviczky Gyula: Sírok között227
Gyóni Géza: Csak egy éjtszakára227
Ady Endre: Közel a temetőhöz228
Végvári: Eredj, ha tudsz!229
Gyakorlókönyv.
Hasznos tanácsok és utasítások az írásbeli dolgozatok szerkesztésénél231
Írásbeli feladatok232
Ügyiratminták234
Tartalomjegyzék237
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem