A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Pedagógia 1983/1-4.

A Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

NAGY LÁSZLÓ EMLÉKÜLÉS
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIÁN
Hanga Mária Az emlékülés köszöntése ...........................................3
Köte Sándor: Nagy László öröksége ..............................................5
Nagy Sándor: Az oktatáselmélet új irányai Nagy László pedagógiájában...................11
Eiben Ottó-Kontra György: Nagy László munkássága és a humánbiológia ...............18
Rítoók Pá!né: A tehetség és pályaválasztás kérdései Nagy László munkásságában ..........25
TANULMÁNYOK
Csapó Benő: A kombinatív képesség és műveleteinek vizsgálata 14 éves tanulóknál .......31
Kiss Ernő - Völgyesy Pál: Pályaválasztás - Pályakorrekció - Tanácsadás .................51
Manfréd Clauss: A beállítódások fejlődésének tudományelméleti problémái (fordította:
Schaffháuser Ferenc) .........................................61
KÖRKGP
Tőkéczki László: Neveléstörténeti rendszerezési kísérletek a mai német nyelvű szakirodalomban ....73
Szoboszlay Miklós: A nevelés feladatai és perspektívái Csehszlovákiában a Jednotna Skola
cikkei alapján.............................................79
KÖNYVEKKŐL
Kelemen Elemér: Néptanítók Somogyban a kiegyezés korában (Simon Gyula) ...........89
Rendszerelmélet mint társadalmi igény (Krisztián Béla) ...............................91
Monumenta Pacdagogica Societatis lesu (Mészáros István)......................92
Arieh Lcwy Dávid Nevo: Az értékelés szerepe a nevelésben (Varga János).............96
NAPLÓ
Bartal Andrea: Tájékoztató az Ml A Pedagógiai Bizottságának I 9H2. április 28 -29-i illéséről .
English Summary ........................................................104
Inhalt ..................................................................109
Kozma Tamás: Iskola és városiasodás....................................................................109
Kozéki Béla-Vladimír Hrabal: Iskoláskorúak teljesítménnyel kapcsolatos motivációjának összehasonlító vizsgálata ....................................................................................121
Horváth Endre: Szakmai tantervi követelmények összehasonlító vizsgálatának néhány eredménye ..................................................................................................136
Mészáros István:iskolatörténet - művelődéstörténet ................................................147
Oláh János: A szegedi tankerület az 1920-as években..................................................154
KÖRKÉP
Nagy Mária: Nyugat- és észak-európai tapasztalatok a középiskolázás egységesítéséről ...... 167
Cserné Adermann Gizella: Az ,,önmagát beteljesítő jóslat" (Pygmalion-hatás) pedagógiai vizsgálata .................................................. 178
Kadosa Árpád: Svájc iskolarendszere .................................. 186
KÖNYVEKRŐL
Lexikon der Kinder- und Jugendlitcratur (Tóth Béla) ........................ 197
M. Niessen-J. Peschar (Szerk.): Comparative Research on Education. Overview. Strategy and
Applications in Eastern and Western Europe (Váraii Tibor).................... 202
B. Suchodolski (pod. red.): Pedagogika. Warszawa, 1980. Panstwowe Wydawnictwo Naukowe
(Bereczki Sándor) ........................................... 207
HOZZÁSZÓLÁS
Zalotay Erzsébet: Ambíció vagy hiúság................................. 210
English Summary..........215
CoaepacaHHe. . ...217
Inhalt......218
Gáspár László: A marxizmus reneszánsza és a neveléstudomány ..................223
Bernáth József-Mihály Ottó-Páldi János: Tapasztalatok és tanulságok a szolnoki Varga
Katalin Gimnáziumban az 1981/82. tanévben végzettek érettségi és felvételi vizsgái tükrében.....234
Palotay Ferencné- Vida Péterné: Tanítóképzés a korszerűsítés útján ................251
Schablauer Zoltánné: A tanítói pálya Somogy megyei problémái 1778-1848 között ......262
Szabó József: Szlovák-magyar kétnyelvűség Nyíregyházán a reformkorban ...........273
KÖRKÉP
Ravasz János: Tantervi problémák franciaországi szakirodalom tükrében ............286
Kottay Ferenc: A dolgozók gimnáziuma nevelési és oktatási tervének néhány korai tapasztalata......306
Réthy Endréné: Szovjet didaktikai munkákról ...........................314
KÖNYVEKRŐL
Bábosik István: Személyiségformálás közvetett hatásokkal (Bíró Katalin) ..............321
A Ratio Educationis 1777-i és 1806-i kiadásának magyar nyelvű fordítása (Komlósi Sándor) . . .324
V. Sz. Lednyev: Az általános középfokú oktatás tartalma - Strukturális problémák (Kotschv
Beáta...................................................330
NAPLÓ
Tájékoztató az MTA Pedagógiai Bizottságának 1982. október 29-i üléséről (Bartal Andrea Benő Kálmán)............................................. 335
Tájékoztató az MTA Pedagógiai Bizottság Neveléstörténeti Albizottságának üléséről (Szűcs
Ágnes...................................................339
English Summary ..............................................342
CoflepacaHHe ................................................346
Inhalt
Zibolen Endre: Hagyományos és új a magyar neveléstudományban..................................351
Bernáth József-Tasnádiné Rónaky Edit: Elképzelések és javaslatok egy új középiskola műveltségstruktúrájáról ......................................................................................355
Szebenyi Pétemé: Világnézet a személyiségfejlődésben................................................363
Kozma Tamás: Az iskola funkciói (Értelmezési keret a szervezet-környezet nevelésszociológiai
vizsgálatához)............................................................................................373
Forray R. Katalin: A szociálökológiai oktatáskutatásról ..............................................384
Komlósi Sándor: A Magyar Gyermektanulmányi Társaság Pécsi Fiókkörének tevékenysége
(1910-1931) ..........................................................................................395
Móra Magda: Fejér megye katolikus népiskolái a felügyeleti látogatások tükrében (1790-1825) 405
KÖRKÉP
A tanulási motiváció kutatásának néhány sajátos vonása a Szovjetunióban (Réthy Endréné) 417
A taxonómia továbbfejlesztésének elméleti és gyakorlati törekvései (Szabolcs Éva) ..............426
Az osztrák általánosan képző iskolák tanterveinek műfaji sajátosságai (Varga Lajos)..............436
Innováció a nevelésügyben (Kovács Sándor) ............................................................447
KÖNYVEKRŐL
Kiss Árpád: Közoktatás és neveléstudomány (Mészáros István) ......................................451
Bartal Andrea-Széphalmi Ágnes: Adatgyűjtés és statisztikai elemzés a pedagógiai gyakorlatban
(Túrjányiné Szász Ágnes) ............................................................................453
Felkai László: Neveléstörténeti dolgozatok a dualizmus koráról (Szabóné Fehér Erzsébet) . . . 455
English Summary .............................................457
In halt ........................................................................................................461
ConepacaHHe.........................................................................463
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem