Előszó
A magyar nyelvtant két külön könyvből kell tanulni:
1. Az egyiknek ez a címe: Magyar nyelvtan. Ebben találjuk meg a tudnivalók lényegét: a nyelvtani ismereteket rövid összefoglalásban.
2. A másik kötetnek a címe: Nyelvtani munkafüzet. Ez arra szolgál, hogy benne oldjuk meg a feladatokat. Ezenkívül ez a kötet irányítja tanulásunkat. Éppen ezért minden alkalommal először a munkafüzetet vegyük elő, mert ebben olvashatjuk az utasítást a tennivalókra.
A két könyv együttes használata megkönnyíti a munkát, s mindenki tapasztalhatja, hogy ezáltal a nyelvtan tanulása nemcsak könnyebb lesz, hanem eredményesebb, sőt élvezetesebb is.
A munkafüzet használatáról
Ez a munkafüzet a magyar nyelvtan tanulásának az irányítója. Tehát ennek az utasításait kell követnünk, ha biztosan el akarjuk sajátítani a tudnivalókat.
A munkafüzet hetekre szabja ki az anyagot és a munkát. Minden fejezet elején megmondja, hogy a tankönyvből melyik fejezetet kell tanulmányozni, hogy a feladatokat meg tudjuk oldani. Ezután a feladatokat közli. Ezeket a feladatokat nem külön füzetben dolgozzuk fel, hanem magában ebben a könyvben, ezért munkafüzet a neve. Minden feladat alkalmával magából a munkafüzetből tudjuk meg pontosan, hogy mit kell tennünk. Kövessük az útmutatást!
A feladatok elvégzése után visszatérünk az elmélethez, néhány kérdésre kell felelnünk. Jól tesszük, ha ezután ismét elolvassuk a tankönyv megfelelő fejezetét, hogy megszilárduljon bennünk a már megértett tudnivaló.
A tudnivalók megértése és megszilárdulása azonban még nem minden. Ahhoz, hogy biztosan elemezzünk, hogy helyesírási készségünk fejlődjék, sokat kell gyakorolnunk. Ehhez ad anyagot a fejezetekhez kapcsolódó további gyakorlatok sora. Különösen azoknak ajánljuk ezeknek az elvégzését, akik a helyesírásban nem érzik magukat elég biztosnak.
Ha már több fejezetet megtanultunk, akkor egy-egy hetet ismétlésre szánunk. Ekkor is úgy kell tennünk, ahogyan eddig: újból el kell olvasnunk a tankönyv elméleti fejezeteit, hogy a netalán elfelejtett tudnivalók ismét felidéződjenek. Azután ugyancsak feladatokat kell megoldanunk. Most azonban a feladatok megoldását pontozással kapcsoljuk össze. Ki-ki tehát önmagát ellenőrizheti: milyen mértékben tudja már az anyagot, sőt a pontszámok alapján maga osztályozhatja is önmagát. Ekkor derül ki, hogy mit tud kevésbé, miben elég erős már.
Természetesen szoros kapcsolatban kell lennünk a tanulásunkat irányító tanárral. A nyelvtan tanulásához türelem, szívós gondolkodás és kitartás kell. Reméljük, hogy ez a munkafüzet megkönnyíti a tanulást.
Vissza