Előszó
Részlet a könyvből:
1. Értelmezzünk néhány
kommunikációs helyzetet!
a) Egy kozmetikai szereket gyártó vállalat Lilla elnevezéssel újfajta
szappant hirdet.
— Hányféle csatornát (közvetítő közeget) választhat a vállalat a hirdetés közlésére?
— Hányféle kódban (jelrendszerben) közölheti a hirdetést?
— Milyen információkat célszerű közölni a szappan reklámjában?
— Kiknek szólnak ezek az információk, vagyis: kik a címzettek?
— Hányféleképpen reagálhatnak (válaszolhatnak) a reklámra a
címzettek közül azok, akikhez eljutottak az információk?
b) Csöng a telefon, András felveszi a kagylót, egy ideig hallózik, majd leteszi a kagylót.
— Ki volt az? — kérdezi a felesége.
— Nem tudom, nem értettem, mit mond — válaszolja András.
— Hányféle oka lehetett annak, hogy ebben az esetben nem jött létre kommunikációs kapcsolat?
c) A következő példákban a kontextus szerepét figyelhetjük meg.
Ebből kérek egy párat!
— Hányféle jelentése lehet az idézett mondatnak attól függően,
hogy hol — milyen környezetben — hangzik el?
— Hogyan értelmezzük ugyanazt a szót kétféle szövegkörnyezetben?
— Mit jelent az alszik ige és az álom főnév más-más szövegkörnyezetben, vagyis: más-más tartalmú mondatokban?
Vissza