Előszó
Részlet a 6. oldalról:
1.
I. Ember és nyelv
A nyelvhasználó ember
1. Az ember hajlamos maga körül mindent emberszerűnek látni. Ez a fajtársaink iránti sajátos elfogultságból fakad.
a) Észrevetted már, hogy az autóknak is van "arcuk"? A képen látható autó például szigorúan néz. Gyűjtsetek képeket autókról, és állapítsátok meg, hogy milyen az "arckifejezésük"!
b) Gyűjtsetek olyan képeket, amelyek emberszerűen megjelenített állatokat, tárgyakat, természeti jelenségeket ábrázolnak!
c) Gyűjts öt megszemélyesítést az irodalom szöveggyűjteményedből!
d) Milyen tárgyaknak van neve a ti családotokban? Van-e neve az autónak, a mosógépnek, a mobiltelefonnak? Mi mindent szoktunk emberszerűbbé tenni azáltal, hogy nevet adunk neki?
2. Gyűjtsetek szüleitektől minél több adatot saját nyelvi fejlődésetekkel kapcsolatban!
a) Mi volt az első szavad? Van olyan osztálytársad, aki ugyanezt a szót mondta ki először?
b) Gyűjtsétek össze az osztályba járók első szavait! Hogyan, milyen szempont szerint tudnátok csoportosítani ezeket a szavakat?
c) Voltak olyan szavak, amelyeket a felnőttnyelvitől eltérő hangalakban használtál?
d) Voltak olyan hangok, amelyek kiejtése sokáig problémát jelentett számodra?
e) Vannak olyan szavak, amelyeket te vagy testvére(i)d produkáltatok gyerekkorotokban, és a mai napig használják a családban?
f) Voltak olyan szavak, amelyeket a felnőttnyelvitől eltérő jelentésben használtál?
g) Előfordult-e, hogy a felnőttek számára zavarba ejtő, kellemetlen dolgot mondtál nyilvánosan?
Vissza