1.063.251

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar nyelv és kommunikáció 9.

Munkafüzet a 9. évfolyam számára

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 166 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-19-4776-2
Megjegyzés: 6., átdolgozott kiadás. Tankönyvi szám: 00931/M/1. Fekete-fehér illusztrációkkal, fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
ISMÉTELJÜNK!
1. Tréfás bemutatkozás
Mutatkozzatok be két-három humoros mondatban! Próbáljátok meg legjellemzőbb tulajdonságaitokat megnevezni!
2. Nyelvi lépcsők
a) Olvasd fel... Tovább

Előszó

Részlet:
ISMÉTELJÜNK!
1. Tréfás bemutatkozás
Mutatkozzatok be két-három humoros mondatban! Próbáljátok meg legjellemzőbb tulajdonságaitokat megnevezni!
2. Nyelvi lépcsők
a) Olvasd fel kifejezően az alábbi szövegrészletet! Foglald össze, miről olvastál!
A közművelődési könyvtár
A felvilágosodás és a reformkor hatására több mozgalom tűzte ki céljául nyilvános közkönyvtárak létrehozását. Ezt a szerepet kezdetben a különféle összetételű kaszinók gyűjteményei és a falusi, városi olvasókörök töltötték be. A 19. század folyamán folytonos könyvtári munkát és fejlődést, szélesebb körű közművelődési ismeretterjesztést szinte csak az egyházi iskolákban, különösen pedig a protestáns oktatási intézményekben figyelhetünk meg.
1902-ben a Fővárosi Közgyűlés úgy határozott, hogy a tulajdonában levő két könyvtárat egyesíti Fővárosi Könyvtár néven, s gyűjtőköréül a közigazgatási és várostörténeti műveket jelölte meg. Szabó Ervint (1877-1918) nevezték ki első vezetőjéül, aki hamarosan befejezte a két állomány egyesítését, a gyűjtőkört kibővítette a társadalomtudományokkal. Szervezeti és működési példaként az angolszász public library (közkönyvtár) elvét igyekezett meghonosítani: tudományos művek mellett ismeretterjesztő és szórakoztató anyagot is elhelyezett a szabadpolcos rendszerben; a központi állományt kiegészítve, hálózatként fiókkönyvtárak létesítését tervezte. Nagy hangsúlyt fektetett a gyors és pontos tájékoztatásra, folyószámos raktározási rendet és a tudományok egy bizonyos hierarchiája szerint tizedes szakrendet alkalmazva. A könyvtár ma első vezetője nevét viseli.
(Buda Attila: Könyvtárak. Pannon enciklopédia. Részlet)
b) Sorold fel a nyelvi szinteket! Mondj mindegyik szinthez két-két példát a feladat szövegéből!
c) Keress a tanult szófajokra, szószerkezetekre és mondatfajtákra egy-egy példát a szövegből! Vissza

Tartalom

TARTALOM
AZ anyanyelvi órákon használatos jelek 5
Ismételjünk! 9
Könyv- és könyvtárhasználat 12
Ml a kommunikáció? 14
A tömegkommunikáció 17
A médiaműfajok 19
A sajtóműfajok 20
A rádiós műfajok 24
A televíziós műfajok 26
A nyelv és a beszéd 29
A hangok és a hangtörvények 32
Mit tanultunk a hangokról és a hangtörvényekről? 36
A szóelemek 39
Mit tanultunk a szóelemekről? 41
Mit tanultunk? 43
I. összefoglalás 43
A szóalkotásmódok 45
Mit tanultunk a szóalkotásmódokról? 49
A szavak 51
Mit tanultunk a szófajokról? 60
A szószerkezetek 63
Mit tanultunk a szószerkezetekről? 74
Az egyszerű mondat elemzése 75
A mondatok
Mit tanultunk a mondatokról? 83
Mit tanultunk? 85
II. összefoglalás
Helyesírásunk rendszere
Helyesírásunk alapelvei
A kiejtés elve 91
A szóelemzés elve 92
A hagyomány elve 93
Az egyszerűsítés elve 94
Mit tanultunk a helyesírási alapelvekről? 95
Helyesírásunk szabályai 98
A különírás és az egybeírás 98
Mit tanultunk a különírásról és az egybeírásról? 102
A kezdőbetű 104
Mit tanultunk a kezdőbetűről? 108
Az idegen szavak helyesírása 109
Mit tanultunk az idegen szavak helyesírásáról? 112
Az írásjelek 113
Az elválasztás 114
A rövidítések és a mozaikszók helyesírása 115
A számok helyesírása 116
Mit tanultunk a helyesírási szabályokról? 117
Jelek És jelrendszerek 119
Jel jelentés, szójelentés 122
A hangalak és a jelentés kapcsolata 125
Mit tanultunk? 129
III. összefoglalás 129
Mi a szöveg? 134
A szöveg és a kommunikáció 137
A szöveg szerkezete 142
A szöveg jelentése 148
A szöveg grammatikája 154
Mit tanultunk? 160
IV. összefoglalás 160
Mit tanultunk ebben az esztendőben? 163
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem