1.066.934

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar nyelv 9.

Középiskolásoknak

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-922-473-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: PD-025/2. Színes illusztrációkkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves Diákok!
Ez a tankönyv, amely egy éven keresztül munkaeszközötök lesz, nagyon más, mint az általános iskolai magyar nyelvi tankönyveitek voltak. Az első szemmel látható különbség az, hogy... Tovább

Előszó

Kedves Diákok!
Ez a tankönyv, amely egy éven keresztül munkaeszközötök lesz, nagyon más, mint az általános iskolai magyar nyelvi tankönyveitek voltak. Az első szemmel látható különbség az, hogy sokkal vastagabb, mert nemcsak magyarázó szövegek vannak benne, hanem feladatok is, tehát nincs külön munkafüzet a tanuláshoz, mindent egy kötetben találtok. A középiskolai magyar nyelvi tanulmányok érdekessége, hogy a kilencedik évfolyamon kell megtanulnotok a négyéves tananyag fogalomkincsének 50%-át. Miért ilyen sok és sűrített a tanulnivaló? A nyelvtudomány egyes területei a nyelvi rendszert leíró nyelvtan vagy grammatika fogalomkincsét építik tovább. Az idegen nyelvi tanulmányaitokat is segíti, ha a nyelvi rendszer alapfogalmaival minél hamarabb megismerkedtek. Az ember nyelvi készségeinek fejlődésében vannak úgynevezett életkori korlátok vagy sorompók: amit egy bizonyos életkorig nem tanultunk meg, az már később nem vagy nehezen pótolható. Ezért nem lehet későbbre halasztani például a helyesírással való alapos foglalkozást. A könyv használata során a definíciókat és a kövéren kiemelt kulcsszavakat mindig rendesen meg kell tanulni, a bonyolultabb rendszerező táblázatokat pedig feladatmegoldás során is használhatjátok. A fejezetek elején Áttekintő vázlatot közlünk a tartalmukról. E vázlatok kiindulópontot jelenthetnek azok számára, akik csak alacsony óraszámban foglalkozhatnak a magyar nyelv tanulásával, és összefoglalásként használhatják azok, akiknek elmélyültebb tanulmányokra van lehetőségük. Az Összefoglaló kérdések után, a fejezetek végén Projektfeladatokat és ötleteket közlünk portfoliók készítéséhez. Kívánatosnak tartjuk, hogy tanévenként egy projektfeladatban lehetőleg minden tanuló vegyen részt. Javasoljuk, hogy a projektfeladatok megoldására hosszabb idő, több hét álljon rendelkezésre. A kötetünkben használt fogalomrendszer a hagyománytisztelet jegyében a taníthatóság és a tanulhatóság követelményein szűri át a szaktudomány újabb eredményeit. Amennyiben egy-egy nyelvi részrendszer leírására a tudományban több elképzelés is van, az egyszerűbbet közöljük, és a Függelékben vagy a lábjegyzetben utalunk más lehetőségekre. A tanultak visszakeresését Tárgymutató, a részterületeken való elmélyülést szakirodalom-jegyzék segíti. A jó színvonalú magyar nyelvi tudás valamennyi tantárgy tanulását megkönnyíti, és segíti a sikeres életvitelt is. Ehhez kíván tanulási kedvet, rendszeres és elmélyült munkát a szerző. Vissza

Tartalom

Bevezetés4
A kommunikáció és a tömegkommunikáció
Áttekintő vázlat6
A kommunikációs folyamat tényezőinek és funkcióinak áttekintése; a tömegkommunikáció jellemzői7
A műfaj fogalma, sajtóműfajok I.20
Sajtóműfajok II.24
A rádiós és televíziós műfajok27
A tömegkommunikáció hatása32
A sajtónyelv35
Összefoglaló kérdések, projektfeladatok, portfóliók39
A kommunikáció és a tömegkommunikáció az érettségi követelményekben40
A nyelvi szintek grammatikája
Áttekintő vázlat42
A nyelv rendszerszerűsége43
Hangtan. Áttekintő vázlat46
Hangtan47
Szóalaktan. Áttekintő vázlat54
Szóalaktan55
A szóalkotás módjai60
A szófaji rendszer: áttekintő vázlat66
A szófaj fogalma, a szófaji rendszerezés elvei67
Mondattan. Áttekintő vázlat84
Mondattan85
A szószerkezetek (szintagmák)89
A tárgyas és a határozós szószerkezet92
Az összetett mondat100
Nyelvi szintek az érettségi követelményekben104
A jeltan és a jelentéstani alapfogalmak: áttekintő vázlat105
A jeltan és a jelentéstan fogalma és tárgya106
A jeltan és a jelentéstan az érettségi követelményekben113
Összefoglaló kérdések, projektfeladatok114
Szövegtan
Áttekintő vázlat116
Szövegtan117
A szöveg szerkezete, szövegegységek122
A szövegösszefüggés (kohézió)126
A szöveg jelentését befolyásoló tényezők130
A szóbeliség és az írásbeliség136
Összefoglaló kérdések, projektfeladatok141
A szövegtan az érettségi követelményekben142
A magyar helyesírás alapelvei
Áttekintő vázlat144
A magyar helyesírás alapelvei145
A központozás150
Projektfeladatok150
Könyvtárhasználati ismeretek
Könyvtárhasználati ismeretek152
Függelék155
Fogalommutató157
Tárgymutató165
A felhasznált szakirodalom jegyzéke167

Hajas Zsuzsa

Hajas Zsuzsa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hajas Zsuzsa könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem