kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Zeneműkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 384 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 25 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-330-317-6 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal. Kihajtható melléklettel illusztrálva. |
Előszó (Vargyas L.) | 5 |
Európai tánckultúra - nemzeti tánckultúránk (Pesovár E.) | 8 |
A Kárpát-medence népeinek tánckultúrája (Martin Gy.) | 11 |
A improzivatív táncalkotás nagy szerepe | 12 |
A táji különfejlődés | 14 |
Magyar táncdialektusok (Martin Gy.) | 17 |
A dunántúli tánchagyomány történetei rétegei (Pesovár F.) | 19 |
A tánctípusok jól elkülöníthetők | 19 |
A tánczene régies jellege | 26 |
A táncalkalmak és a táncrend | 27 |
A táncok szomszédnépi kapcsolatai | 27 |
Az alföldi tánchagyomány és Szabolcs-Szatmár megyei -táncai (Martin Gy.- Pesovár E.) | 29 |
Táncélet, táncrend, tánctanulás | 29 |
A pásztortánc és a botoló | 30 |
A verbunk elnevezései és formái | 32 |
A Felső-Tisza-vidéki csárdás | 33 |
A cigányok archaikus táncformái | 34 |
Tánczenei kísérlettípusok és a táncdallamok | 35 |
A Felső-Tisza-vidéki táncok jelentősége | 36 |
Az erdélyi tánchagyomány földrajzi tagolódása (Martin Gy.) | 37 |
Kalotaszegi táncok | 38 |
Mezőségi táncok | 39 |
Székely táncok | 41 |
Csángótáncok | 42 |
Körtáncok, lánctáncok (Martin Gy.) | 45 |
A francia reneszánsz branle-ok és a kelet-európai lánctáncok (Martin Gy.) | 46 |
A branle a legnépszerűbb 16. századi francia lánctánc | 52 |
Forgalma és elnevezése | 52 |
Szerepe és alkalmazása | 54 |
Formája, mozgás és motívumkincse | 55 |
Zenéje | 59 |
A ritmikai variálás, a proporciós gyakorlat | 60 |
A magyar körtánc és kelet-európai kapcsolatai (Martin Gy.) | 70 |
A karikázó általános vonásai | 71 |
A déli karikázóban a régi és új vonások ötvöződnek | 74 |
Az északi karikázók énekes körtáncainak újabb rétegét képviselik | 76 |
Az erdélyi körtáncok között az énekes karikázók szerepe csekély | 79 |
A vegyes körtáncok hangszeres zenére járt mulatsági táncok | 80 |
Körtáncaink szomszédnépi kapcsolatai | 83 |
Délszláv kapcsolatok | 83 |
Szlovák kapcsolatok | 86 |
Román kapcsolatok | 87 |
Körtáncaink fejlődése és helye az európai tánckultúrában | 89 |
Egy horvát kóló magyar kapcsolatai (Borbély J.) | 92 |
A "csizmaverős" táncban a láncforma ötvöződik a szolisztikus rögtönzéssel | 92 |
A tánc motívumai | 96 |
A tánc felépítése | 100 |
A tánc délszláv és magyar érintkezés sajátos terméke | 102 |
Fegyvertánc, mutatványos szólótánc, hajdútánc (Martin Gy.) | 107 |
Párbajszerű táncok az európai és a magyar hagyományban (Andrásfalvy B.) | 109 |
Harcszerű mozzanatok a Felső-Tisza-vidéki botolóban | 111 |
Az albán kardtánc és a magyar botoló hasonlósága | 114 |
A mimikus párbajban a tánc a győzelmet is idézi | 117 |
A nő szerepe a fegyvertáncban | 119 |
A botoló és zenéje (Martin Gy.) | 125 |
A botoló típusai | 125 |
A botoló nóták vokális, szöveges dalok | 127 |
A proporció és a botoló nóták | 133 |
A botoló nóták ritmikai többalakúsága | 128 |
Az énekelt táncdalok szöveghez való alkalmazkodása | 142 |
A botoló nóta és páratlan ütemű táncdalaink | 144 |
Mutatványos szólótáncaink: kanásztánc, seprűtánc (Pesovár F.) | 146 |
A földre helyezett eszköz körül járt táncforma a kanásztánc | 148 |
Az eszköz láb alatti átvetése vagy átugrása jellemző a seprűtáncra | 155 |
Mutatványos táncaink a régi fegyvertáncok emlékét őrzik | 157 |
Kísérő dallamaink nagyobbrészt kanásznóták | 158 |
Az erdélyi román hajdútánc (Martin Gy) | 169 |
A Maros-vidéki botostánc | 170 |
A haidau és a legényes viszonya | 177 |
A haidau és a pásztortáncok | 177 |
A haidau és a verbunk | 180 |
Az erdélyi román botostánc magyar zenei kapcsolatai | 181 |
Legényes verbunk (Martin Gy.- Pesovár E.) | 185 |
A mezőségi férfitáncok régi és újabb típusai (Matin Gy.) | 188 |
A sűrű legényes | 191 |
A verbunk | 193 |
A ritka legényes | 194 |
A lassú magyar | 195 |
A mezőségi férfitáncok összehasonlítása | 197 |
Dallamritmikai különbségek | 203 |
Ritmuskíséreti különbségek | 208 |
Táncritmikai különbségek | 208 |
A táncalkotó elemek viszonya, a típusok különbségei | 209 |
A tempó- és ritmikai változás hatása a tánc szerkezetére | 212 |
A táncos verbuválás a hadkiegészítés szolgálatában (Pesovár E.) | 230 |
Verbuválás Vas megyében | 233 |
A táncos verbuválás célja és módszere | 239 |
A szóló verbunk szerkezeti sajátosságai (Pesovár E.) | 241 |
A ritmus és a motívumkincs | 242 |
A soralkotás elvei | 248 |
A körverbunk szerkezeti felépítése (Pesovár E.) | 253 |
Rögtönzés a szigetközi verbunkban | 253 |
Boltíves komponálás a kónyi verbunkban | 254 |
Többsíkú szerkesztés a kapuvári verbunkban | 260 |
Páros táncok (Pesovár E.) | 265 |
Régi páros táncaink főbb típusai (Pesovár E.) | 266 |
A küzdő karakterű páros | 266 |
Az ugrós páros | 275 |
A forgós-forgatós páros | 279 |
A csárdás kialakulása (Pesovár E.) | 283 |
Az erdélyi tánchagyomány csárdása | 283 |
A dunántúli és az alföldi csárdás | 284 |
A lengyel tánczene és társastáncok hatása a csárdásra (Pesovár E.) | 295 |
A krakowiak ritmusa és a friss csárdás dallamai | 295 |
A mazurka és a népies műtánc | 302 |
A friss csárdás jellemző motívumai: lippentős-bunkós-félfordulós (Lányi Á.) | 306 |
A lippentős motívumok formai sajátosságai | 308 |
A lippentős motívumok altípusai | 308 |
Bukós altípus | 309 |
Félfordulós altípus | 309 |
Az altípusok variálódása | 310 |
A bukós változatai | 313 |
Támaszték szerinti változatok | 313 |
Ritmus szerinti változatok | 313 |
Szintkülönbség szerinti változatok | 314 |
A félfordulós változatai | 314 |
Támaszték szerinti változatok | 314 |
Ritmus szerinti változatok | 315 |
Szintkülönbség szerinti változatok | 315 |
A lippentős motívumpárok | 315 |
A motívumpár mindkét alkotórésze azonos támasztékú | 316 |
A motívumpár mindkét akotórésze különböző támasztékú | 316 |
A bővített lippentősök a motívumalkatrészek ismétlődésével jönnek létre | 317 |
A lippentős szerkezeti funkciója a friss csárdásban | 317 |
A páros táncok hagyományos rendje a marosszéki táncciklusban (Martin Gy.) | 325 |
A tánckezdő verbunk | 327 |
A sebes forgatós párostánc | 328 |
A lassú lépő párostánc | 328 |
A korcsos a második forgatós párostánc | 330 |
A cigánycsárdás a befejező friss páros | 330 |
A táncciklus felépítése és változása | 330 |
Dramatikus táncok (Pesovár E.) | 341 |
Az elveszett juhait kereső pásztor története (Pesovár) | 342 |
Bene Vendel tánca és más lakodalmi halottas táncok (Pesovár) | 350 |
Irodalomjegyzék | 355 |
Táncnév és tárgymutató | 365 |
Helynévmutató | 371 |
English Summary | 377 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.