Előszó
A népi kultúra és a vele foglalkozó tudományág, a néprajz, hivatkozottsága ellenére mindmáig nem válhatott tantárggyá. Ezzel magyarázható az, hogy a köztudatban, de még a médiában is, homályos, pontatlan, részben idealizált, részben pedig pesszimista kép él róla.
Jelen kötet a népi kultúrával kapcsolatos tudást kívánja összefoglalni, árnyalni. Éltető kontextusába, a kultúra egészébe helyezi, nyomon követi állandó változását, aktualizálódását. A téma, természetes módon, kimeríthetetlen. De nem is a kimerevítés, a lezárás volt a szerzők szándéka. Az elmondottakkal inkább gondolkodásra, a jelenségek összefüggésekben való látására, értékelésére kívánták ösztönözni a kedves olvasót. Tudatosítani azt, hogy a változás igénye, az újítás, akárcsak a hagyományokhoz való ragaszkodás, természetes emberi magatartás; a kultúra nem öncélúan termelt és ápolt tudás, hanem ünnepi és hétköznapi életünk közege, vezérlője és értelmezési hálója; hogy az intézményesített, a hivatalos kultúra soha nem tudja pótolni a népi kultúrát; hogy népi kultúrája nemcsak a feudális parasztságnak, hanem a tömbházlakó, számítógép előtt ülő modern embernek is van. A szerzők mindenike kutatója is a népi kultúrának. Ezzel magyarázható, hogy olykor egyéni reflexiók, tapasztalatok is beépültek a szövegbe, illetve, hogy az egyes fejezetek terjedelme olykor aránytalanul eltérő.
Kihez szól ez a kötet? Mondhatnánk azt is, hogy mindenkihez, aki hiányát érezte egy hasonló összefoglalásnak. Elképzelésünk szerint a népi kultúra oktatható/tanulható lehetne, akárha választható módon is, középiskolában, tanítóképző osztályokban. A néprajz szakra készülő középiskolás tanulók számára mindenképpen az első hazai magyar nyelvű összefoglaló. A diákokra való tekintettel az egyes fejezetek során vagy végén több-kevesebb olyan kérdést, feladatot fogalmaztunk meg, amelyek a fogalmakkal való operálásra ösztönöznek, valamint az olvasó környezetének kultúrájára irányítják a figyelmet.
Kötetünk segédeszköz azok számára is, akik valamilyen szinten és céllal oktatják a népi kultúrát. Az ő számukra a szöveggyűjteményben viszonylag nehezen hozzáférhető tanulmányokat teszünk közzé. Természetesen, az ő feladatuk, hogy tanterv hiányában kiválasszák a tanulók érdeklődésének, teherbírásának, az osztály jellegének megfelelő témát és anyagmennyiséget, ezt átstrukturálják, és feldolgozhatóvá tegyék.
És végül, kötetünk kérdésfelvetésével és bibliográfiai vonatkozásaival a bölcsészkar elsőéves hallgatóihoz is szól.
Munkánk tiszteletben tartja a népi kultúra hagyományos tagolását. Külön fejezetbe kerül a népköltészet, külön a tárgyi kultúra. Minden fejezethez szöveggyűjtemény is társul, amely részben népi alkotásokat, részben pedig szakirodalmi szemelvényeket tartalmaz. Kötetünk jelenlegi formájában az anyagi műveltségnek csak egyes aspektusait tárgyalja és nem tér ki a társadalomnéprajz kérdéseire.
Vissza