1.066.319

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Művészet 2023/3.

A Magyar Művészeti Akadémia lapja - XI. évfolyam 3. szám/The Review of the Hungarian Academy of Arts

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Művészeti Akadémia
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 112 oldal
Sorozatcím: Magyar Művészet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 23 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelenik kéthavonta. Angol nyelvű összefoglalókkal. Fekete-fehér és színes fotókkal, reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
Gellérfi Gergő
"Lusta népség az, csak az árnyékot és a heverőjét szereti!"
Az értelmiség helyzete Iuvenalis Rómájában

Az Iuvenalis Rómáját benépesítő alakok túlnyomó részét nehezen... Tovább

Előszó

Részlet:
Gellérfi Gergő
"Lusta népség az, csak az árnyékot és a heverőjét szereti!"
Az értelmiség helyzete Iuvenalis Rómájában

Az Iuvenalis Rómáját benépesítő alakok túlnyomó részét nehezen illethetnénk a "szellem embere" megnevezéssel. A házasságtörők, méregkeverők, gyilkosok, újgazdagok, csalók, hamisítók, a kegyetlen, falánk, pazarló, gyűlölködő, a tradicionális római vallást és az igaz rómaiságot eláruló férfiak és nők tengerében azonban felbukan a római irodalom- és szellemtörténet néhány óriása, felbukkannak alkotók, tudósok, tanárok, különösképp a 7., az értelmiség helyzetével foglalkozó szatírában. Bár az életmű jó néhány szöveghelye alapján egyértelmű, hogy a iuvenalisi narrátor a valódi szellemi teljesítményben értéket lát,1 miközben a fércműveket kritizálja, s nevetségessé teszi az értéktelen alkotásokat,2 a háttérben újra és újra feltűnik a kérdés: érdemes-e egyáltalán a szatírák Rómájábn bármilyen értelmiségi pályát választani?
A szellem embereinek helyzetét bemutató 7. szatíra öt csoporttal foglalkozik: a költőkkel, a történetírókkal, az ügyvédekkel, a szónokokkal és retorikatanárokkal együtt, valamint a grammatikusokkal. A kapcsolódási pont, így a szatíra központi témája a kilátástalan anyagi helyzet, amely mindannyiuk közös osztályrésze. Az értelmiségi előtt, legyen akár művész, akár tanár, akár más terület művelője, nincs sok választás: vagy eladja magát, a tudását, a tehetségét, vagy éhen hal - kivéve néhány kiváltságos személyt, így például Quinntilianust. A legfontosabb ránk maradt római szónoklattani összefoglaló munka szerzőjének szövegeire Iuvenalis más szatíráiban is reflektál,3 s név szerint sem egyedül itt említi a Kr. u. I. század végének jeles rétorát. A 6., úgynevezett "asszonyszatírában" a narrátor előbb a kicsapongó római feleségek potenciális szeretőit kutatva állítja őt kontrasztba az ekkor még roppant alacsony társadalmi megbecsültségnek örvendő színészekkel - szatíráról lévén szó, mondhatni "természetesen" a nők nem a művelt szónokot preferálják -,4 majd később már retorikai szaktekintélyként jelenik meg: a félrelépő asszonynak még ő sem tud megfelelő mentséget találni.5 E két helyen Quintilianus egyaránt pozitív figuraként jelenik meg a csábító színészekkel és a hűtlen asszonnyal kontrasztban, 7. szatírabeli említését viszont aligha értékelhetjük így:
Ilyen költségek közepette kétezer sestertius elég Quintilianusnak, sőt még ő jár jól vele: egy apa semmire sem költ kevesebbet a saját fiánál. "De hát akkor honnan van ennyi birtoka Quintilianusnak?" Hagyjuk most a szerencsés kivételeket!6
Az interlocutor kérdését, valamint hogy miért szerencsés kivétel a nagyhírű retorikaoktató, a narrátornak nem szükséges megválaszolnia.7 A korabeli olvasó számáta éppúgy nem volt titok, ahogy a mai befogadónak sem: Quintilianus az I. század egyik legkegyetlenebb és legrosszabb emlékezetű uralkodója, Domitianus kegyeltje és több családtagjának nevelője volt - így nem az említett szerény, kétezer sestertiusnyi (feltehetőleg éves) bérnek köszönheti jómódúságát. Ezzel cseng egybe a szatíra első sora: "A tanult ember minden reménye és bizodalma a Császárban van!"8 Az első olvasatra az uralkodó művészetpártoló tevékenységét méltató mondat már a szatíra keserű valóságát vetíti előre, amelyet a 20-21. sor tesz egyértelművé: "A vezér jósága letekint rátok, biztat titeket, témát keres magának."9 Ha irodalomból, tudományból, tanításból akarsz megélni, az egyetlen lehetőséged, ha a hatalom igényeit szolgálod ki,10 amire a kor másik nagysága, Statius példája is inti az olvasót, aki központi szerepet kap az első szatírakönyv negyedik költeményében. Vissza

Fülszöveg

"...kiderült, hogy a szemiotika az igen hasznosnak bizonyult interdiszciplináris szemlélete mellett nem tud átfogó, úgynevezett szupertudomány lenni..."
BALÁZS GÉZA

"...a XIII. század erkölcsi rendszerében a férfi és nő közötti erotikus kapcsolat pozitív értékelése nem volt lehetséges, csupán speciális formákban: versekben, regényekben jelent meg."
HAVAS-KOVÁCS DOMINIKA

"Cicero halálát kiemelkedő tehetsége okozta: gyenge szónokokat sosem öltek meg..."
GELLÉRFI GERGŐ

Tartalom

TARTALOM
TANULMÁNYOK
4 Gellérfi Gergő
"Lusta népség az, csak az árnyékot és a heverőjét szereti!"
Az értelmiség helyzete luvenalis Rómájában
10 Havas-Kovács Dominika
Szerelem házasságon kívül
Andreas Capellanus traktárusának hatása Piccolomini szerelmi novellájára
18 Balázs Géza 1
Színházszemiotikai korszakok és törekvések
30 Ungvári Judit
Honnan hová?
Globalitás vs. lokalitás, avagy: identitásreprezentációk a MITEM-en
39 Elek Tibor
Dél(kelet)-alföldi színházi sikertörténet
A Gyulai Várszínház hatvan éve
45 Miklós Péter
Az önreflexió alakzatai
Múltezredévi hagyományok és XXI. századi tendenciák a Vásárhelyi Őszi Tárlatok világában
51 Sebestény Ferenc
A forma evolúciója és revolúciója
55 Csanádi-Bognár Szilvia
A Schroth-gyűjtemény és a modernség mint érték
59 Windhager Ákos
A komolyzene Petőfi-képe I.
69 Dukkon Ágnes
Szabadság a hó alatt?
Újabb szempontok Jókai Mór regényének filológiai és történelmi hátteréhez II.
MŰVELD ÉS MAGYARÁZD
80 Végh Attila
Dionüszosz-infúzió
SZEMLE
87 Kovács István
"Nyolcszáz év köt össze bennünket"
lőkös István: Zbogom, Zagrebie.
Isten veled, Zágráb. Horvátországi emlékeim
88 Sturm László
Van remény
N. Pál József: "Ha reménytelen a Lehetetlen..."
92 Havas Gyöngyvér
A Városerdőtől a mai Városligetig
A Liget egykor
95 Józsa György Zoltán
Shakespeare az orosz konceptoszférában. Irodalom és tudományos gondolkodás
Ljudmila Mnich: Shakespeare a XX. század első felének orosz elméletében
102 Fülöp József
A filmhang és a néző
Martine Huvenne: The Audiovisual Chord.
Embodied Listening in Film
FÜGGELÉK
Rezümék
Névjegyek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Magyar Művészet 2023/3. Magyar Művészet 2023/3. Magyar Művészet 2023/3. Magyar Művészet 2023/3. Magyar Művészet 2023/3. Magyar Művészet 2023/3.
Állapot:
1.540 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba