Bevezetés | 5 |
Szerző a könyvéről | 7 |
Időmértékes verselésünk 1945 után | |
Az antik típusú időmértékes rendszerben született versek | 11 |
Hagyományos és egyedi jambikus formák | 24 |
Egyéb időmértékes formák | 29 |
A ritka ionicus a maiore | 34 |
Solalkotó kólonok | 34 |
A megújított klasszikus formák | 39 |
A sorozatos ismétlődés | 40 |
A leoninus | 43 |
Aki megkísérli a (majdnem) lehetetlent | 45 |
A nem antik eredetű, időmértékes strófaformák | 46 |
Szellemidéző versformák | 56 |
Szeszélyből nyúl-e a költő a versformához? | 63 |
Ütemhangsúlyos verselésünk 1945 után | |
Mit jelent az "ütemhangsúlyos vers" fogalma? | 69 |
Történelem és nemzeti versidom | 70 |
És mégis... | 75 |
Az "ősi" vagyis felező nyolcas | 75 |
A felező tizenkettes | 84 |
Az úgynevezett "nyolcas-hetes" periódus | 90 |
A hétszótagú sor | 97 |
A hatszótagú sor | 101 |
Hétszótagú és hatszótagú sorok kapcsolatai | 105 |
Kitérő: a nyolcas-hatos periódus | 108 |
A Balassi-strófa | 108 |
A négyes-hatos ütemekből álló sor: névtelen szellemidézés | 110 |
A kanásztánc vagy toborzóritmus | 113 |
Tízszótagú sorok | 113 |
Tizenegyszótagos sorok | 116 |
Tizenegy és tízszótagos sorok kapcsolatai | 118 |
Kitérő: az ötszótagú sor | 119 |
A kétütemű, kilencszótagos sor | 120 |
Egyedi szerkezetek | 123 |
"A költő azt akarja mondani..." | 126 |
Rövid és hosszú ütemek: gyorsaság-lassúság | 127 |
Funkcionális ritmuszökkentések | 131 |
Funkcionális ritmusváltások | 133 |
Az ütemmozaik-technika: szabadság és kötöttség határán | 135 |
Szimultán verselésünk 1945 után | |
Essünk túl a nehezén! | 141 |
Az alapvetően időmértékes szimultán versek ritmusai | 154 |
A szimultán ambroziánus | 155 |
Halljuk-e vagy sem a szimultán ambroziánus ritmusát? | 162 |
Ambroziánussal alkotott periódusok | 167 |
Hallunk-e hangsúlyos ütemeket, avagy lehet-e szimultán a szapphói strófa? | 170 |
Lehet-e szimultán az alkaioszi strófa? | 176 |
A szimultán aszklépiadészi strófa: együtt a pap és a papné? | 182 |
Egy szimultánná tévő, ámde "megjegyezhetetlen" fogalom, a penthémimerész | 186 |
Trochaikus szimultán verselésünk | 199 |
A krétikus mint szimultán ritmustényező | 206 |
Az adóniszi kólon mint szimultán ritmustényező | 214 |
A choriambus mint szimultán ritmustényező | 224 |
A jónikus mint szimultán ritmustényező | 229 |
Piros rózsa, fehér rózsa... | 236 |
Felező tizenkettes reiziánussal | 237 |
Régi elemek új kapcsolatai szimultán ritmusban | 239 |
A hagsúlyváltó szimultán vers | 249 |
Piros rózsa, fehér rózsa - kevert ritmus | 252 |
Átszíneződés, átmeneti formák - útban a szabadvers felé | 256 |
Szimultán ritmusegységek a szabadversben | 259 |
Miért írnak a magyar költők szimultán verset? | 268 |
Hódolat Weöres Sándornak | |
Miből szövik a Rongyszőnyeget? | 274 |
Az egyszótagos ritmusegységek | 274 |
Két- és háromszótagos ritmusegységek | 277 |
A négyszótagos ritmusegységek | 283 |
Hogyan szövik a Rongyszőnyeget? | 289 |
Mi van a szőnyeg belsejében? | 292 |
Megnövelt szótagszámok - nagyobb ornamensek | 292 |
Melléktéma zenére | 295 |
A sorok szótagszámának növelése az ütemszám növelésével | 296 |
A sorok szótagszámának növelése egyedi kólonokal | 296 |
A wilamowitziánus-jellegű kólonok | 299 |
Keleti vagy európai szövésű a szőnyeg? | 301 |
Ritmus és tartalom | 311 |
Perújrafelvétel | 317 |
A tündér-motívum | 318 |
Az ember a természetben-motívum | 320 |
Az ellentétpárok motívuma | 326 |
A kozmikus lény motívuma | 332 |
et consummatum est..... | 341 |
Függelék: a kötetben szereplő időmértékes fogalmak neve és képletei | |
Név- és versmutató | |
Tartalom | |