Előszó
A jazz kisebb-nagyobb megszakításokkal már az elmúlt század vége óta hódit Magyarországon. A magyar zenészek hazai és külföldi vendégszerepléseiről, a nemzetközi jazzélet Magyarországra látogató kiválóságainak vendégjátékáról számtalan hangfelvétel készült az elmúlt évtizedekben. Ezek jelentős részét a különböző' lemezmárkák 78-as fordulatszámú gramofonlemezeken, majd később mikró- és sztereó-lemezeken publikálták. Jelentős licencátvételekre is sor került. Mindezek együttesen a magyar jazz történetének elsőrendű fontosságú dokumentumai, hiszen, mint tudjuk, a jazz egyetlen hű, autentikus rögzítési formája a hangfelvétel.
A "Magyar Jazzlemezek 1912-1984" mint Magyar Jazzdiszkográfia szempontjából jazzfelvétel minden olyan felvétel, amely a nemzetközi szakirodalomban a jazz, jazzlike (jazz-szerü), semi-jazz (féljazz), hot-dance (improvizativ szólókkal tarkított tánczene), jazz dance (jazz tánczene), spirituálé, blues, rockjazz, fusion music (fúziós zeneformák), stb. kategóriákba tartozik. Ebben a tekintetben az a cél vezérelt, hogy az érdeklődők minél teljesebb képet kapjanak a rendelkezésre álló anyagról. Véleményem szerint ezen felvételek ismerete feltétlenül szükséges a téma iránt érdeklődőknek, függetlenül attól, hogy az illető felvétel hány százalékban tekinthető jazznek - ha ennek mértéke valaha is eldönthető -, hiszen a sok-sok határesetet ismerve úgy érzem, hogy ezekre vonatkozólag nagyon nehéz lenne közös álláspontot kialakítani.
A "Magyar Jazzlemezek 1912-1984" kötetbe besorolásra kerültek a következő felvételek:
a) A magyar jazzmuzsikusok hazai lemezei
b) A magyar jazzmuzsikusok külföldön készült lemezei
c) A külföldi jazzmuzsikusok magyarországi felvételei
d) A külföldi jazzmuzsikusok magyarországi licenclemezei
A besorolás alapja - hasonlóan más európai diszkográfiákhoz - a zenekarvezető személye, illetve a zenekar neve. Ettől eltér, ha magyar zenésszel külföldi zenész vagy zenekar neve alatt jelent meg felvétel. Ebben az esetben a besorolás alapja a magyar zenész személye. A licencátvételek, illetve a kizárólag külföldi zenészekkel készült felvételek természetesen az illető zenekarvezető vagy zenekar neve alatt kerülnek felsorolásra.
A "Magyar Jazzlemezek 1912-1984" feldolgozási módszere a nemzetközileg ismert hasonló munkák legjobbnak tartott megoldásaiból alakult ki. Ennek megfelelően fontos a magyar olvasóknak, hogy tudják, hogy a nemzetközi gyakorlattal egyezően minden magyar név megfordítva áll: elől a keresztnév.
Vissza