Előszó
A fejlett piacgazdálkodást folytató országokban sokéves múltra visszatekintő gyakorlat a csomagolási katalógusok kiadása. A kiadás célja minden országban azonos: - időszerű és pontos információkat adni arról, hogy hol, milyen csomagolószert, csomagológépet lehet beszerezni, milyen cégek, milyen csomagolási szolgáltatást nyújtanak; - segítséget nyújtani a csomagolással kapcsolatos hatályos jogszabályok közötti eligazodáshoz; továbbá - az export segítése érdekében az áruexport legfontosabb célországai csomagolási előírásainak ismertetése. Mindezeket pedig annak szolgálatába állítva, hogy a termelők és az értékesítők képesek legyenek a gyorsan változó piaci követelményekhez rugalmasan és kellő időben alkalmazkodni, többek között a minden piaci igényt kielégítő termékcsomagolással. A Magyar csomagolási katalógus 1992 első kiadásával is ezt a célt szeretnénk szolgálni. A magyar piacgazdaság ugyan még csak kialakulóban van, azonban a rohamos, sokirányú változások miatt fontos a piac egyes területeihez kapcsolódó hatályos jogi szabályozások ismerete, amiben a dereguláció után hatályban maradtak közötti válogatással, a legfontosabbak kivonatos közlésével kívántuk segíteni a termelő és forgalmazó cégeket. A Magyar csomagolási katalógus 1992 ezért a következőket tartalmazza: - hol, milyen csomagolószert, csomagológépet, csomagolási szolgáltatást, vonalkódtechnikai eszközt, illetve szolgáltatást lehet beszerezni olyan cégektől, amelyek számára a vevő, illetve a megrendelő a legfontosabb, s amelyek korszerű termékeikkel és szolgáltatásaikkal lépést tartanak az igények változásával; - a csomagolási, illetve csomagolási jelentőségű hatályos jogszabályokat az 1991. májusi állapotnak megfelelően, különös tekintettel az előrecsomagolt élelmiszerek és más termékek címkézésére, kötelező jelölésére; - az Európai Gazdasági Közösség és 58 lehetséges vagy máris valóságos export célország csomagolási előírásaira vonatkozó alapinformációkat; - a szabványjegyzékből mindazon állami szabványoknak a címét, amelyek valamilyen vonatkozásban csomagolási fontosságúak. Természetesen lényeges kérdés az, hogy a kiadvány összeállításakor mit vettünk figyelembe, hol húzódnak a „csomagolás határai". Az áttekinthetőség szem előtt tartásával, különösen pedig azért, hogy a piacfejlesztés tekintetében legfontosabb témák ne vesszenek el a sokféle információ tömegében, az anyaggyűjtés vezérfonalának az előrecsomagolást választottuk, arra törekedve, hogy a gazdasági élet minél több területén azonnal hasznosítható tájékoztatásokat is közöljünk. Ezért például nincsenek információk a gáznemű termékek csomagolásáról, valamint a szállítóeszközökről, rakodóeszközökről sem - a rakodólapokat kivéve -, ami nem jelenti azt, hogy az első kiadást követő újabb kiadásokban ezen a téren is ne változtatnánk. Külön figyelmet fordítottunk a címkézésre és ezzel összefüggésben a vonalkódtechnikára, amelyek jelentősége a valóságos piaci viszonyok között óriási mértékben megnövekszik. A különféle jelölések, feliratok és tájékoztatók, amelyeket a fogyasztói csomagolások, illetve a rájuk felvitt címkék hordoznak, minden országban sokféle tartalmi és formai szabályozásnak vannak alávetve, amelyek betartása nélkül a termék egyáltalán nem, vagy csak alig adható el.
Vissza