1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magiszter

Globalizációra felkészítő egészségnevelés az óvodában/Óvodapedagógiai egyetemi szakkönyv

Szerző
Budapest
Kiadó: Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózata
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 216 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A világ jelentős változáson megy keresztül, ezt jelzi a globalizáció, az információ-robbanás, a határokon átívelő szabad költözés megvalósulása. Az új társadalmi igény kritikus ütközőpontja az: hogyan lehet kisgyermekeinket erre a hatalmas változásra felkészíteni.
Erre a kérdésre kíván segítő választ adni a kisgyermekek nevelésével foglalkozóknak a MAGISZTER című óvodapedagógiai szakkönyv.
A felkészítés nem kis feladatot jelent az egészség védelme, az új kihívásoknak megfelelő egészségfejlesztés megvalósítása terén sem. A digitális módszerek képekben (virtuálisan) kinyitják a kisgyermekek előtt is a világot, olyan információk birtokosai lehetnek, amelyek az óvodába varázsolják nemzeti értékeinket, de a növény- és állatvilágot, az egészséget, a betegséget, az agressziót és sikeres életet is.

Tartalom

Az óvodai egészségnevelés jövője (Bevezetés)
ÚJ SZEMLÉLET AZ EGÉSZSÉGNEVELÉSBEN 15
Figyelmeztető előjelek 15
Nemzetközi jelzések 16
Hazai jelzések 17
Nevelői tapasztalatok 18
2. A jövő igénye 19
3. A jövő óvoda intézménye 20
4. Az egészségpedagógia válasza 22
5. Szemléletváltás az egészség megítélésében 25
5.1. Az „egészség" fogalma korábban 25
5.2. Az „egészség" fogalmának funkcionális értelmezése 27
5.3. Az „egészség" fogalmának kompetencia-szintű értelmezése 28
6. A szemléletváltás főbb irányai 30
6.1. Új elemek a biológiai-szomatikus oldalon 31
6.2. Szélesebb körű feladatok a lelki egészségvédelemben 32
6.3. A szociális kapcsolatok újabb jellemzői 33
6.4. Az egészség „komfort-szintje" 34
II. rész. AZ EGÉSZSÉGI KOMPETENCIA ELVÁRÁSAI 37
1. Kompetencia és nevelés 37
1.1. A „kompetencia" értelmezése 37
1.2. „Kulcskompetenciák" 39
2. Szomatikus egészségi kompetencia 40
2.1. Alapkészségek a testi egészség megtartására 40
2.2. Alkalmazkodó és teljesítő testi képesség 41
2.3. Habilitációs képességek 42
2.4. Megelőzés, tréning, első segély 43
3. A lelki egészség kompetenciái 44
3.1. Ismeretszerző - akarati tevékenységek 45
3.2. Ösztönző és szabályozó, ellenőrző képességek 46
3.3. Mentálhigiéniai segítségnyújtás 46
3.4. Önreflexió és az életstílus tagolódása, felülvizsgálata 47
4. A társkapcsolat egészségi kompetenciái 49
4.1. Beilleszkedési képesség 49
4.2. Alkalmazkodási képesség 50
4.3. Segítség igénybe vételének képessége 51
4.4. A harmonikus, veszélyt kerülő életvezetés képessége 52
5. A jövő elővételezése 54
III. rész. A GYERMEK TEVÉKENYSÉGE AZ ÓVODÁBAN 57
1. Mozgás és tevékenység 57
2. Az életkor jellemző tevékenysége: a játék 59
3. Egyéb óvodai tevékenységek 63
3.1. Mesélés, verstanulás 63
3.2. Rajzolás, mintázás, kézmunka 64
4. Tanulás az óvodában 65
4.1. Az ismeretszerzés alapja: az innováció 65
4.2. Az óvodai nevelés-tanítás tervezése ¦ 66
4.3. Az egészségfejlesztés tanítása-tanulása 67
4.4. Spontán, kötetlen tanulási formák 70
(a) Kiscsoportban, vagy egyéni foglalkozásokon 70
(b) Középső csoportban 71
(c) Nagycsoportban 72
4.5. Megtervezett, kezdeményezett tanítás-tanulás 73
4.6. Megtervezhető egészségvédő témák 74
(a) Középsőcsoportban 74
(b) Nagycsoportban 76
5. Munka-jellegű feladatok tanulása 78
5.1. Játék és / vagy munka? 78
5.2. A munka-jellegű tevékenység tanulása
IV. rész. AZ EGÉSZSÉGNEVELŐ TEVÉKENYSÉG TARTALMA 81
1. Szomatikus nevelés 82
(a) Higiénés nevelés 83
(b) A betegségek megelőzésére nevelés 83
(c) Kondicionálás, testedzés 85
(d) Baleset megelőzésére, életmentésre nevelés 86
2. Pszichohigiénés nevelés 86
(a) Egészséges életvezetés 87
(b) Stressz-elhárítás 88
(c) Az egészségre káros szokások megelőzése 89
(d) Érzelmi nevelés 89
3. Szociohigiénés nevelés 90
(a) Kedvező társas miliő működtetése 91
(b) Kommunikációra nevelés 91
(c) A szerepfeszültségek feloldása 93
(d) A szegregáció, elszigetelődés megelőzése 94
(e) Egészségpropaganda 94
4. Beteg gyermek az óvodában 95
5. Kisebb egészségi rendellenességek javítása 98
6. Baleset-megelőzésre nevelés 100
7. A környezet védelmére nevelés 102
V. rész. A MINDENNAPI EGÉSZSÉGNEVELÉS 105
1. Bevezetés az óvodai életbe 105
2. Személyi higiénés tennivalók 108
2.1. Testápolásra nevelés 108
2.2. A kézmosás szakossá fejlesztése 111
2.3. WC-használat és anális toalet 113
2.4. Kimosakodás 114
2.5. Az enuretikus gyermek kimosdatása 115
2.6. Egészséges ruházat, helyes öltözködés 117
3. Környezet-higiénés tennivalók 118
3.1. A helyiségek, csoportszobák higiéniája 118
3.2. Megvilágítás, szellőztetés, fűtés 120
3.3. A csoportszoba berendezése 120
3.4. A felszerelések higiéniája 121
3.5. Az óvodaudvar higiéniája 121
3.6. Szépítés és higiénia 122
4. Táplálkozás, étkezés körüli feladatok 123
4.1. Egészséges táplálkozás, kulturált étkezés 123
4.2. A reggelizés megszervezése 125
4.3. A tízóraizás és uzsonnázás megszervezése 126
4.4. Önkiszolgálási feladatok ebédeltetésnél 126
4.5. Zöldség- és gyümölcsnapok szervezése 127
5. Önálló feladatok, megbízatások 128
5.1. A naposság 128
5.2. Alkalmi feladatok 129
6. Edző, pihentető feladatok 131
6.1. A szervezet edzése 131
6.2. Mindennapi testnevelés 133
6.3. Alvás, csendes pihenő 133
6.4. A túlmozgás levezetése 135
7. Az udvari élet 136
7.1. Életbiztonság, balesetmentesség 136
7.2. Udvari játékszerek és játéklehetőségek 136
7.3. Napozás, fürdőzés, homokozás 137
7.4. Növény- és állatgondozás 138
VI. rész. ÓVODÁN KÍVÜLI FELADATOK 141
1. Séta erdőben, mezőn 141
2. Séta a lakóhely környékén 142
3. Közlekedésbiztonsági séta 143
4. Úszás-tanulás, strandolás 143
5. Óvodai táborozás 145
VII. rész INTEGRÁCIÓ ÉS SAJÁTOS NEVELÉS 147
1. Esélyegyenlőség a nevelésben 147
2. Sajátos nevelési igényűek 149
2.1. Általános és sajátos nevelés 149
2.2. A sajátos igényűek nevelése 152
3. Fogyatékkel élő gyermekek nevelése 154
3.1. Testi fogyatékosok 155
(a) Mozgásszervi fogyatékosok 155
(b) Érzékszervi fogyatékosok 156
3.2. Értelmi retardáltak 159
3.3. Autista gyermekek a csoportban 161
3.4. Beszédhibások fejlesztő nevelése 162
4. Szociális hátrányúak integráló nevelése 163
4.1. A szocio-kulturális hátrányok feloldása 163
4.2. Roma-gyermekek integrációja 164
VIII. rész KAPCSOLAT A CSALÁDDAL 167
1. Találkozás a szülőkkel 167
2. A családok szociális helyzete 171
3. A családok kulturáltsága 172
4. Devianciák a családban 173
Alkoholista a családban 174
Kábítószer-fogyasztó a családban 175
Bűnöző életmódú személy a családban 175
Felnőtt bűnözők 176
Bűnelkövető gyermekek 176
Családon belüli bántalmazások 177
Nagydohányos a családban 178
Öngyilkos a családban 179
IX. ALTERNATÍV ÓVODAI PROGRAMOK, ESZKÖZÖK 181
1. Alternatív programok 181
2. Alapellátáson kívüli szolgáltatások 184
(a) Játékos angol, német nyelvoktatása 184
(b) Játékos testnevelés 185
(c) Ének-zene foglalkozás 185
(d Drámajáték, balett, népi tánc oktatás 185
(e) Számítógépes foglalkozások 186
(f) Úszásoktatás 186
(g) Hittanoktatás 186
3. Módszerek, lehetőségek a programhoz 186
(1) Folyamatosan alkalmazható egészségnevelési módszerek 186
(2) Interaktív szemléltető-oktató módszerek 187
(a) Csoportfoglalkozás digitális táblákkal 187
(b) Internetes játék és tanulás 188
(c) Idegen nyelv tanulása két-tannyelvű óvodába 189
X. ALTERNATÍV SZÜLŐI PROGRAMOK 191
1. Mindennapos találkozás a szülőkkel 191
2. Nyílt nap az óvodában 192
3. Fogadóóra 193
4. Szülői értekezlet 194
5. Óvodai szülői szervezet 195
6. Óvodai házirend 196
7. Családlátogatás 197
8. Sülökkel közös rendezvények 197
XI. A GYERMEK JOG AI ÉS VÉDELME 199
1. A gyermek személyiségi jogai 199
2. A gyermeket megillető jogok 201
3. A gyermek védelme 205
XII. A NÖVEKEDÉS ÉS FEJLŐDÉS MÉRÉSE 207
1. A testi növekedés mérése 207
2. A pszicho-szociális fejlődés mérése 208
(a) Mozgásos tevékenység terén 208
(b) Értelmi fejlettség terén 210
FELHASZNÁLT IRODALOM 213

Prof. Dr. Székely Lajos

Prof. Dr. Székely Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Prof. Dr. Székely Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem