I. | 5 |
Nemzetsége | |
Szülei | |
Gyermek- és tanuló-kora | |
Egyetemi évei Pesten | |
Költői kisérletek: a Lantvirágok; drámai töredékek s első darabjai: Nápolyi Endre, Csak tréfa, Férfi és nő, Mária királynő, Csák végnapjai. | |
Viszonya kortársaihoz | |
Barátsága Szontagh Pállal | |
Házassága | |
II. | 93 |
Házas élete | |
Lyrája, festő és elbeszélő költeményei | |
Hazafias versek s A halál költészete | |
Fogsága és kiszabadulása | |
Családi tragédiája | |
III. | 122 |
Sztregovai magánya | |
Egyéni és költői természetének fővonásai | |
Kitörése és megnyugvása | |
Az ember tragédiájá-nak keletkezése s kapcsolata egyéb műveivel | |
A mű története | |
Arany János bírálata és javításai | |
A költemény sikere | |
A végleges szöveg | |
IV. | 184 |
Újabb munkássága | |
Elbeszélések és értekezések | |
Politikai beszédei és satyrája: A civilisator | |
Színmműírói munkássága | |
Mózes | |
Forrása és a tárgy epikai természete; politikai vonatkozásai | |
A Tündérálom | |
Madách betegsége és halála | |
Művének újabb kiadásai | |
Zichy rajzai | |
A fordítások és a színpadi átdolgozás | |
Követői és utánzói | |
V. | 236 |
Az egykorú kritikák: Greguss és Szász Károly, Zilahy és Erdélyi véleménye | |
Arany helyreigazításai | |
Az első bírálatok tévedései egyenként és általában | |
A drámai költemény szabadsága | |
A mennyei és paradicsomi színek forrásai és alakítása | |
A világtörténelmi képek, hézagaik, a források | |
Az egyes színek drámai vonásai | |
A költemény tagoltsága | |
A színek kapcsolata egymás közt s a paradicsomi képekkel | |
Fogyatkozások | |
VI. | 303 |
A főszemélyek | |
Az Úr | |
Sátán; kétféle bibliai alakja s az irodalmi válfajok | |
Mephistopheles példája | |
Lucifer lényege; a történelmi színek igazsága; czélja | |
Ádám; az emberiség, az örök ember és az egyén vonásai | |
Az erő megtestesülése; eszményhite; küzdelmei | |
Ádám és Lucifer egysége az emberi természetben | |
Éva; kortörténeti vonásai | |
A nő szerepe az életben s az egyes színek körében | |
A női lélek Janus-arcza | |
Subjectiv vonások alakján | |
VII. | 404 |
Az alapeszme | |
Az első magyarázatok | |
A földi és földöntúli élet eszméi | |
Az élet tartalma: küzdelem, eszme, haladás; az egyén és a tömeg, az egyén és a kor | |
Az élet vigasza: a szerelem és a családi élet | |
A transcendentalis kérdések | |
Madách természettani és vallásos, bölcseleti és történelmi eszméi | |
Irodalmi hatások: Rousseau, a pessimismus | |
Kor-áramlatok: materialismus és demokratia | |
Madách eszméinek kapcsolata életével, kiforrásuk költeményeiben | |
Fiatalkori és későbbi világnézete, annak eredetisége s egysége | |
VIII. | 478 |
Föltett hasonlóságok, formai szabadságok, s érték tenkintetében: Manfred, Heaven and earth, A világ színjátéka. Tárgyi párhuzamok a bibliai színekre nézve: Metastasio Ábel halála, Milton Elveszett Paradicsom-a, Dolezal Ágost Tragédiája, Calderon auto-ja. | |
Futó hasonlóságok a történelmi színeknél | |
Rokonság szerkezeti elemek dolgában Ahasvér mondájával, az álom Lessing Faust-jában, a látomás Shelley Queen Mab költeményében, conceptio és képsor Hugo Victor Századok legendájá-ban. | |
Kétségtelen hatás: Byron Deformed transformed és Kain cz. művei, Goethe Faust-ja | |
A kölcsönzött lényeges mozzanatok | |
Madách eredetisége költői szépségei, maradandó becse | |
Függelék | |
Arany János kiadatlan két levele sztregovai látogatásáról | 555 |
Szász Károly megjegyzései Az ember tragédiájára | 559 |
Irodalom | 569 |