Fülszöveg
Ez a könyv, Erdős Renée legkiválóbb regényírói alkotása - mely az 1943. évi és 1945. évi kiadások után most jelenik meg harmadszor - Lysiasnak, a Krisztus-korabeli görög ifjúnak mozgalmas életéről szól. Az igazság és a tudás szomjától hajtva Lysias elhagyja hazáját, Rhodos szigetét, és újabb utazások során igyekszik fellelni és megvalósítani a személyes kapcsolatokban, barátságokban és szerelmekben megismert eszméket és eszményeket. Míg végül Jeruzsálemben találkozik Jézussal.
A külső történés felszíni rétege alatt azonban egy lélek utazásáról szól a filozófia - pontosabban az emberi lét - tulajdonképpen egyetlen életbevágóan fontos problémája körül: van-e Isten, milyen az Isten?
Ennek az utazásnak az állomásai, sorsfordító küzdelmei nem véletlenül hasonlítanak azokra, amelyeken az európai szellemtörténet is átment - és amelyeken nekünk, sokunknak is át kellett - egyénileg is - mennünk, a hit felé vezető úton, azon HIT felé, mely egyedül képes feloldani az ember egzisztenciális...
Tovább
Fülszöveg
Ez a könyv, Erdős Renée legkiválóbb regényírói alkotása - mely az 1943. évi és 1945. évi kiadások után most jelenik meg harmadszor - Lysiasnak, a Krisztus-korabeli görög ifjúnak mozgalmas életéről szól. Az igazság és a tudás szomjától hajtva Lysias elhagyja hazáját, Rhodos szigetét, és újabb utazások során igyekszik fellelni és megvalósítani a személyes kapcsolatokban, barátságokban és szerelmekben megismert eszméket és eszményeket. Míg végül Jeruzsálemben találkozik Jézussal.
A külső történés felszíni rétege alatt azonban egy lélek utazásáról szól a filozófia - pontosabban az emberi lét - tulajdonképpen egyetlen életbevágóan fontos problémája körül: van-e Isten, milyen az Isten?
Ennek az utazásnak az állomásai, sorsfordító küzdelmei nem véletlenül hasonlítanak azokra, amelyeken az európai szellemtörténet is átment - és amelyeken nekünk, sokunknak is át kellett - egyénileg is - mennünk, a hit felé vezető úton, azon HIT felé, mely egyedül képes feloldani az ember egzisztenciális szorongását, kielégítetlenség-érzését, és amelyről Jézus azt mondta: "A mennyek országa bennetek vagyon."
Mert az az Isten, aki felé Lysias - megjárva Egyiptomot, Kisázsiát és Palesztinát - e könyv lapjain utazik, "rejtőzködő Isten". Nem mutatja meg magát egykönnyen sem Lysisasnak, sem a világnak, sem az egyes embereknek, sem a világdráma sokezer - generációnyi szereplőgárdájának. Mintha azt akarná, hogy keressék.
De Lysias - az ember, a történelem - hiába kereste. Őt a görög filozófiában: a szellem nagyszerű erőfeszítésének minden eredménye sem tudta pótolni az Atya ölelésének melegét.
Hiába kereste a keletről jött misztériumokban: a természet erőinek tisztelete, vagy a mesterségesen felajzott lélek eksztázisa démonokat és szörnyisteneket szült. De megtalálja - ha nem is a teljesség, de ígéret formájában - az alexandriai Philo által képviselt zsidó hitben, az Írásban, a prófétákban, a zsoltárokban. És végérvényesen Jeruzsálemben találja meg, Jézusban, aki a húsvét ünneplésére tanítványaival a szent városba jött, hogy ott tanúságot tegyen az igazságról, szenvedjen és kereszthalált haljon.
Mitől olyan hiteles, belülről-jövő és szuggesztív ez a regény? Túl a mesterségbeli tudáson, a mély kor- és szentírás-ismereten, bizonyára attól, hogy Lysias regényében Erdős Renée a saját lelkének útját írta meg a zsidóságtól az Egyházig, Jézusig, akiben annyi kétes dicsőség, hányattatás, szorongás és életveszély után végleges megnyugvást talált. "Mindenben lehet csalódni ezen a földön, csak Krisztusban nem" - írta a regény 1945. évi kiadásának előszavában. E meggyőződése mellett ki is tartott 1956-ban bekövetkezett haláláig.
A kiadó ebben a könyvben ezt az élményt és meggyőződést kívánja nyújtani olvasóinak.
Vissza