1.067.680

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az egyszerűsített zsinórírás elemi népiskolai tanításának vezérkönyve

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Írta: Luttor Ignác áll. gimn. c. igazgató, a reformírás oktatásügyének felügyelője, Oldal Anna székesfővárosi gyakorló iskolai tanítónő. Közreműködtek Háros Antal tanulmányi felügyelő, elemi iskolai igazgató, Dr. Stolmár László székesfővárosi gyakorló iskolai igazgató. Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Kir. Magyar Egyetemi Nyomda nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az írásoktatás módszereinek újjáalakítása.
Az írásreform a legújabb kor pedagógusainak jobb belátása útján született meg. Nem kellett hozzá más, mint elvetni a kizárólagos alaki követelményeket... Tovább

Előszó

Az írásoktatás módszereinek újjáalakítása.
Az írásreform a legújabb kor pedagógusainak jobb belátása útján született meg. Nem kellett hozzá más, mint elvetni a kizárólagos alaki követelményeket (,,szépírás") és helyettük alkalmazni a többi elemi tárgyak már sikerrel bevezetett új módszerének igazán emberséges elveit.
Az új módszerek kettős alapelve: leszállni a gyermek színvonalára és élménnyé tenni számára a tanulást, az írással rokon rajz tanításában már régóta érvényesül s ezáltal a rajzolás, mint elsőrendű nevelő erejű kifejező készség, hatalmasat ugrott előre a tárgyak rangsorában.
Az írás lelki rúgói, kézügyességi és technikai előfeltételei a rajzéval azonosak, módszerét mégis igen nehezen lehetett újjáalakítani, mert kezdőfokon összefügg az olvasás tanításával, s új tankönyvek kiadására és a tanítók gyökeres íráspedagógiai kiképzésére is szükség van keresztülviteléhez.
A fokozatosságot nélkülöző, a formamegértés és alakítás szempontjából is nehéz, emellett még a fejlődésben levő testalkatra is káros eddigi ú. n. kalligrafikus írástanítási módszer helyébe Magyarországon a zsinórírástanítás módszere lép, melyet e könyv szerzői hosszú kísérletezésekkel alakítottak ki. Budapest székesfőváros tanügyének vezetői meglátták benne az élet írását és 1936 őszétől a 311/1936. eln. sz. miniszteri rendelet alapján, e módszer szerint egységesen kötelezően taníttatják a főváros valamennyi népiskolájában. A közép- és középfokú iskolák szépírási tanterve már előbb elrendelte a zsinórírás kötelező tanítását. Az ország népoktatási kerületeiben, a kir. tanfelügyelők rendelkezése vagy engedélye alapján, számos középiskolában szintén megindult az új írásmód bevezetése. A tanító-tanítónőképző-intézetek tanárait és növendékeit 1938. őszén képezték át a zsinórírásra, ugyanakkor az intézetekkel kapcsolatos gyakorló elemi iskolákban is áttértek tanítására. Egyelőre a budapesti népiskolák zsinórírásos ABC-könyvét használják. Vissza

Tartalom

A zsinórírás alapelvei, módszere és eszközei
Az írásoktatás módszereinek újjáalakítása3
A fokozatos módszerű zsinórírás tanításának vezérlő elvei4
Az iskola szemléltető felszerelése6
A tanulók iskolai gyakorló felszerelése8
A tanulók személyi felszerelése9
A felszerelés kiválasztásának szempontjai11
A zsinórírás kialakításának fokozatos módszere14
Általános előgyakorlatok15
Az írástorna rövid menete16
Az írástanulmány I. fokozata, a kiinduló írás18
Az írástanulmány II. fokozata, az átmeneti írás21
Az írástanulmány III. fokozata, a folyamatos írás22
A zsinórírás tanítása az elemi népiskola I. osztályában
A kiinduló írás kisbetűi25
Alapelemek, alapmozdulatok25
Betűk, számok és írásjelek csoportjai mozdulatai rokonság szerint, táblázattal25
A hangoztatás és az olvasás menete27
Szeptember 3. hete. Olvasás: o, ó, i, í, á, é, u. Írás: mozdulatgyakorlatok27
A balra forduló körözés szemléltetése és a tanulók munkája30
Írástorna a levegőben. Kétkezes gyakorlás. Balkezesség30
Gyakorlás nagy mozdulattal, írószerszámmal, többszöri átfuttatással. Vezénylő mondókák32
Írás papíron, kisméretű betűkkel33
Nevet helyettesítő jelek választéka35
Függőleges, vízszintes és ferde vonalak szemléltetése és gyakorlása36
A jobbra forduló ívelések szemléltetése és gyakorlása36
Bal után jobbra forduló ívelések36
Jobb után balra forduló ívelések szemléltetése és gyakorlása36
Szeptember 4. hete. Olvasás: ö, a. Írás: o, ó, ö, ő, i, í, a, á36
Az o, ó, ö, ő betűk szemléltetése és írása. A kész lap képe37
Írás vonalas füzetbe. Sormérő karikák. Az ékezetek elhelyezésének sorrendje40
Az i, í betűk írása. A kész lap képe41
Az a, á betűk írása. A kész lap képe42
Október 1. hete. Olvasás: e, ü. Írás: e, é, u, ú, ü, ű44
Az e, é betűk írása. A kész lap képe44
Az u, ú, ü, ű betűk írása. A kész lap képe46
Október 2. hete. Olvasás és írás: n, r, m49
A n betű írása. A kész lap képe49
A sorminta célja, tervezése, alkalmazása és helyes színezése51
A r betű írása54
A m betű írása. Kisírás, nagyírás56
Október 3. hete. Olvasás és írás: c, v, l57
A c betű írása57
A v betű írása58
A l betű írása. Kisírás, nagyírás59
A sorköz harmadolása59
Október 4. hete. Olvasás és írás: t, z, b60
A t betű írása60
A z betű írása62
A b betű írása63
November 1. hete. Olvasás és írás: j, s, k64
A j betű írása64
A s betű írása66
A k betű írása67
November 2. hete. Olvasás és írás: h, p, d69
A toll és tinta használatának megkezdése69
A h betű írása70
A p betű írása71
A d betű írása72
November 3. hete. Olvasás és írás: g, f73
A g betű írása73
A f betű írása74
November 4. hete. Olvasás és írás: sz, ny, ly, cs76
A sz betű írása. Áttérés a szótagolás nélküli írásra76
A ny és ly betűk írása. A y helyes alakítása76
Illusztrált szövegírás77
A cs betű írása78
December 1. hete. Olvasás és írás: gy, zs, ty78
Olvasás és írás a tanterv szerint. Karácsonyi és újévi üdvözlő lapok79
Egyes szavak rajzzal támogatott írása, tollbamondás után80
A kiinduló írás nagybetűinek ismertetése és hajlékonyabb írása81
A nagybetűk ismertetésének és hajlékonyabbá alakítása gyakorlatának heti beosztása82
Január 2. hete. Olvasás és írás: C, Cs, O, Ó, Ö, Ő, V (W), (6, 0)82
A C, Cs, O, Ó, Ö, Ő betűk alapformája és hajlékonyabb írása82
A hajlékony írás kifejlesztésének módszere, az írásfeladat felépítése84
A V, (W) betű alapformája és hajlékonyabb írása86
Vonalazatlan papírra írt feladat képe87
Január 3. hete. Olvasás és írás: S,Sz, U, Ú, Ü, Ű, Z, Zs87
A S, Sz alapformája, hajlékonyabb írása és a 8 számjegy alakja88
Az U, Ú, Ü, Ű betűk alapformája és hajlékonyabb írása89
A Z, Zs, alapformája, hajlékonyabb írása, a 7 és 4 számjegy alakja90
A tollbamondás módszere92
Január 4. hete. Olvasás és írás: A, Á, N, Ny, M92
Az A, Á betűk alapformája és hajlékonyabb írása93
A N, Ny betű alapformája és hajlékonyabb írása93
A M betű alapformája és hajlékonyabb írása95
Vonalozatlan papírra írt feladat képe96
Február 1. hete. Olvasás és írás: I, J, T, Ty, F, (1)96
Az I betű alapformája, hajlékonyabb alakítása és az 1 számjegy96
A J betű alapformája és hajlékonyabb alakítása97
A T, Ty,F betűk alapformáa és hajlékonyabb írása99
Február 2. hete. Olvasás és írás: L, Ly, H, K99
A L, Ly betű alapformája és hajlékonyabb írása99
A nagybetűk alapformáit tartsuk ébren! Feladatok a nagybetűs írásra101
A H betű alapformája és hajlékonyabb írása102
A K betű alapformája és hajlékonyabb írása102
Február 3. hete. Olvasás és írás: G, Gy, E, É, D, Y102
A G, Gy alapformája és hajlékonyabb írása103
Az E, É alapformája és hajlékonyabb írása104
A D alapformája és hajlékonyabb írása105
Az Y alapformájának ismertetése a nagybetűs írás céljára106
Február 4. hete. Olvasás és írás: P, B, R, (2, 3, 5)106
A P betű alapformája és hajlékonyabb írása107
A B és R betű alapformája és hajékonyabb írása, a 2, 3, 5 számjegyek alakja109
A lendületes kezdőbetűk állandó gyakorlása109
A nagybetűs alapformák alkalmazása kiemeléseknél; póstai címzés110
A kis- és nagybetűs abécé áttekintése111
A kisbetűk hajlékonyabb írása: az átmeneti írás111
Március 1. hete. Olvasás: a tanterv szerint. Írás: u, i, l, t, c, o, e betű hajlékonyabb írása111
Az u, i, l, t betű lendületesebb írása112
A c, o, e betű lendületesebb írása115
Az átmeneti írás fokozatossága megmenti a gyakorlás színvonalát115
Március 2. hete. Olvasás a tanterv szerint. Írás: a, d, n, m, h betű hajlékonyabb írása118
Az a, d betű lendületesebb írása118
Az n, m, h betű lendületesebb írása119
Március 3. hete. Olvasás a tanterv szerint. Írás: j, g, y, z, p betű hajlékonyabb írása120
A j, g, y betű lendületesebb írása120
Íráspéldák cserélődő átmeneti betűkkel, vonalozott lapon121
A z, p betű lendületesebb írása122
Március 4. hete. Olvasás a tanterv szerint. Írás: k, s, f, b, v, r betű hajlékonyabb írása123
A k, s betű lendületesebb írása123
Az f betű lendületesebb írása124
A b, v, r betű lendületesebb írása125
A magas betűk szigonyszerű vagy hurkolt kezelése127
Ábécé-elrendezési példák átmeneti írással127
Húsvéti üdvözlő lap megoldása. Időszerű rajzok választéka128
A betűfűzés vagy folyamatos írás130
Április 2-3. hete. (árpilis 1. hete: Esetleg húsvéti szünet)130
Olvasás a tanterv szerint. Írás: A betűk összekötése130
A betűfűzés 1. csoportja: azonos befejezésű magánhangzók és azonos kezdésű mássalhangzók összefűzése131
A kötés későbben is érvényes menete. A szemléltetés, megbeszélés és a tanuló munkája. Összehasonlítás más írásmóddal132
A betűfűzés 2. csoportja: horogvonallal végződő mássalhangzók és az e, i, u összefűzése és a szó végén szereplő s kapcsolása135
A betűfűzés 3. csoportja: az eddigi betűk és az a, d összefűzése, a szó végén szereplő o, g kapcsolása. Látható és láthatatlan hurkolás137
A betűfűzés 4. csoportja: a magasan kezdődő h, k, l, b, f kapcsolása az eddig sorravett betűkhöz139
A betűfűzés 5. csoportja: a j, g, y továbbfűzése141
A betűfűzés 6. csoportja: a t kapcsolása és továbbfűzése, az s után következő betűk kapcsolása142
A betűfűzés 7. csoportja: a p továbbfűzése és a c helyes kapcsolása144
A betűfűzés 8. csoportja: a magasan végződő kisbetűk helyes továbbfűzése145
A hasonló mozdulatú, de más jelentésű betűk éles megkülönböztetése146
A betűfűzés 9. csoportja: a nagybetűk továbbfűzésének lehetőségei. A tovább nem fűzhető nagybetűk után következő kisbetűk helyes kapcsolása147
Április 4. hetétől az év végéig. Olvasás a tanterv szerint. Írás: változatos írásgyakorlás. Szabatos és lendületes betűszerkesztés és helyes szövegalakítás148
A szabatossági hibákat a kiinduló írás gyakorlásával javítsuk148
Kezdőbetűs ábécé szerint sorakozó példák a betűfűzésre149
A szöveg helyes térbeosztási és szerkesztési elveinek ismétlése150
Mozdulatfejlesztő játékos vázolgatás150
Írás a II-VI. osztályban152
Írás a II. osztályban152
A gyakorlás célja, módja, eszközei és feladatai152
A tananyag heti beosztása153
Az abécé ismétlése kiinduló és átmeneti írással153
A kisbetűk fűzésmódja, betűpáronkint, abécé-rendben. Példa a tagozott szövegírásra. (Levél)154
Példa a kisbetűs írásgyakorlatra az év első feléből155
A betűcsoportok feldolgozásának módszere157
Példa a nagybetűs írásgyakorlatra az év első feléből158
Példa összefüggő szöveggyakorlásra az év második feléből159
A fogalmazás, vagy egyéb írásfeladatok fokozott térbeosztása160
Írás a III. osztályban161
Írás a IV. és az V-VI. osztályban162
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem