kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Királyi Magyar Egyetemi Nyomda |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői vászonkötés |
Oldalszám: | 167 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Írta: Luttor Ignác áll. gimn. c. igazgató, a reformírás oktatásügyének felügyelője, Oldal Anna székesfővárosi gyakorló iskolai tanítónő. Közreműködtek Háros Antal tanulmányi felügyelő, elemi iskolai igazgató, Dr. Stolmár László székesfővárosi gyakorló iskolai igazgató. Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Kir. Magyar Egyetemi Nyomda nyomása, Budapest. |
A zsinórírás alapelvei, módszere és eszközei | |
Az írásoktatás módszereinek újjáalakítása | 3 |
A fokozatos módszerű zsinórírás tanításának vezérlő elvei | 4 |
Az iskola szemléltető felszerelése | 6 |
A tanulók iskolai gyakorló felszerelése | 8 |
A tanulók személyi felszerelése | 9 |
A felszerelés kiválasztásának szempontjai | 11 |
A zsinórírás kialakításának fokozatos módszere | 14 |
Általános előgyakorlatok | 15 |
Az írástorna rövid menete | 16 |
Az írástanulmány I. fokozata, a kiinduló írás | 18 |
Az írástanulmány II. fokozata, az átmeneti írás | 21 |
Az írástanulmány III. fokozata, a folyamatos írás | 22 |
A zsinórírás tanítása az elemi népiskola I. osztályában | |
A kiinduló írás kisbetűi | 25 |
Alapelemek, alapmozdulatok | 25 |
Betűk, számok és írásjelek csoportjai mozdulatai rokonság szerint, táblázattal | 25 |
A hangoztatás és az olvasás menete | 27 |
Szeptember 3. hete. Olvasás: o, ó, i, í, á, é, u. Írás: mozdulatgyakorlatok | 27 |
A balra forduló körözés szemléltetése és a tanulók munkája | 30 |
Írástorna a levegőben. Kétkezes gyakorlás. Balkezesség | 30 |
Gyakorlás nagy mozdulattal, írószerszámmal, többszöri átfuttatással. Vezénylő mondókák | 32 |
Írás papíron, kisméretű betűkkel | 33 |
Nevet helyettesítő jelek választéka | 35 |
Függőleges, vízszintes és ferde vonalak szemléltetése és gyakorlása | 36 |
A jobbra forduló ívelések szemléltetése és gyakorlása | 36 |
Bal után jobbra forduló ívelések | 36 |
Jobb után balra forduló ívelések szemléltetése és gyakorlása | 36 |
Szeptember 4. hete. Olvasás: ö, a. Írás: o, ó, ö, ő, i, í, a, á | 36 |
Az o, ó, ö, ő betűk szemléltetése és írása. A kész lap képe | 37 |
Írás vonalas füzetbe. Sormérő karikák. Az ékezetek elhelyezésének sorrendje | 40 |
Az i, í betűk írása. A kész lap képe | 41 |
Az a, á betűk írása. A kész lap képe | 42 |
Október 1. hete. Olvasás: e, ü. Írás: e, é, u, ú, ü, ű | 44 |
Az e, é betűk írása. A kész lap képe | 44 |
Az u, ú, ü, ű betűk írása. A kész lap képe | 46 |
Október 2. hete. Olvasás és írás: n, r, m | 49 |
A n betű írása. A kész lap képe | 49 |
A sorminta célja, tervezése, alkalmazása és helyes színezése | 51 |
A r betű írása | 54 |
A m betű írása. Kisírás, nagyírás | 56 |
Október 3. hete. Olvasás és írás: c, v, l | 57 |
A c betű írása | 57 |
A v betű írása | 58 |
A l betű írása. Kisírás, nagyírás | 59 |
A sorköz harmadolása | 59 |
Október 4. hete. Olvasás és írás: t, z, b | 60 |
A t betű írása | 60 |
A z betű írása | 62 |
A b betű írása | 63 |
November 1. hete. Olvasás és írás: j, s, k | 64 |
A j betű írása | 64 |
A s betű írása | 66 |
A k betű írása | 67 |
November 2. hete. Olvasás és írás: h, p, d | 69 |
A toll és tinta használatának megkezdése | 69 |
A h betű írása | 70 |
A p betű írása | 71 |
A d betű írása | 72 |
November 3. hete. Olvasás és írás: g, f | 73 |
A g betű írása | 73 |
A f betű írása | 74 |
November 4. hete. Olvasás és írás: sz, ny, ly, cs | 76 |
A sz betű írása. Áttérés a szótagolás nélküli írásra | 76 |
A ny és ly betűk írása. A y helyes alakítása | 76 |
Illusztrált szövegírás | 77 |
A cs betű írása | 78 |
December 1. hete. Olvasás és írás: gy, zs, ty | 78 |
Olvasás és írás a tanterv szerint. Karácsonyi és újévi üdvözlő lapok | 79 |
Egyes szavak rajzzal támogatott írása, tollbamondás után | 80 |
A kiinduló írás nagybetűinek ismertetése és hajlékonyabb írása | 81 |
A nagybetűk ismertetésének és hajlékonyabbá alakítása gyakorlatának heti beosztása | 82 |
Január 2. hete. Olvasás és írás: C, Cs, O, Ó, Ö, Ő, V (W), (6, 0) | 82 |
A C, Cs, O, Ó, Ö, Ő betűk alapformája és hajlékonyabb írása | 82 |
A hajlékony írás kifejlesztésének módszere, az írásfeladat felépítése | 84 |
A V, (W) betű alapformája és hajlékonyabb írása | 86 |
Vonalazatlan papírra írt feladat képe | 87 |
Január 3. hete. Olvasás és írás: S,Sz, U, Ú, Ü, Ű, Z, Zs | 87 |
A S, Sz alapformája, hajlékonyabb írása és a 8 számjegy alakja | 88 |
Az U, Ú, Ü, Ű betűk alapformája és hajlékonyabb írása | 89 |
A Z, Zs, alapformája, hajlékonyabb írása, a 7 és 4 számjegy alakja | 90 |
A tollbamondás módszere | 92 |
Január 4. hete. Olvasás és írás: A, Á, N, Ny, M | 92 |
Az A, Á betűk alapformája és hajlékonyabb írása | 93 |
A N, Ny betű alapformája és hajlékonyabb írása | 93 |
A M betű alapformája és hajlékonyabb írása | 95 |
Vonalozatlan papírra írt feladat képe | 96 |
Február 1. hete. Olvasás és írás: I, J, T, Ty, F, (1) | 96 |
Az I betű alapformája, hajlékonyabb alakítása és az 1 számjegy | 96 |
A J betű alapformája és hajlékonyabb alakítása | 97 |
A T, Ty,F betűk alapformáa és hajlékonyabb írása | 99 |
Február 2. hete. Olvasás és írás: L, Ly, H, K | 99 |
A L, Ly betű alapformája és hajlékonyabb írása | 99 |
A nagybetűk alapformáit tartsuk ébren! Feladatok a nagybetűs írásra | 101 |
A H betű alapformája és hajlékonyabb írása | 102 |
A K betű alapformája és hajlékonyabb írása | 102 |
Február 3. hete. Olvasás és írás: G, Gy, E, É, D, Y | 102 |
A G, Gy alapformája és hajlékonyabb írása | 103 |
Az E, É alapformája és hajlékonyabb írása | 104 |
A D alapformája és hajlékonyabb írása | 105 |
Az Y alapformájának ismertetése a nagybetűs írás céljára | 106 |
Február 4. hete. Olvasás és írás: P, B, R, (2, 3, 5) | 106 |
A P betű alapformája és hajlékonyabb írása | 107 |
A B és R betű alapformája és hajékonyabb írása, a 2, 3, 5 számjegyek alakja | 109 |
A lendületes kezdőbetűk állandó gyakorlása | 109 |
A nagybetűs alapformák alkalmazása kiemeléseknél; póstai címzés | 110 |
A kis- és nagybetűs abécé áttekintése | 111 |
A kisbetűk hajlékonyabb írása: az átmeneti írás | 111 |
Március 1. hete. Olvasás: a tanterv szerint. Írás: u, i, l, t, c, o, e betű hajlékonyabb írása | 111 |
Az u, i, l, t betű lendületesebb írása | 112 |
A c, o, e betű lendületesebb írása | 115 |
Az átmeneti írás fokozatossága megmenti a gyakorlás színvonalát | 115 |
Március 2. hete. Olvasás a tanterv szerint. Írás: a, d, n, m, h betű hajlékonyabb írása | 118 |
Az a, d betű lendületesebb írása | 118 |
Az n, m, h betű lendületesebb írása | 119 |
Március 3. hete. Olvasás a tanterv szerint. Írás: j, g, y, z, p betű hajlékonyabb írása | 120 |
A j, g, y betű lendületesebb írása | 120 |
Íráspéldák cserélődő átmeneti betűkkel, vonalozott lapon | 121 |
A z, p betű lendületesebb írása | 122 |
Március 4. hete. Olvasás a tanterv szerint. Írás: k, s, f, b, v, r betű hajlékonyabb írása | 123 |
A k, s betű lendületesebb írása | 123 |
Az f betű lendületesebb írása | 124 |
A b, v, r betű lendületesebb írása | 125 |
A magas betűk szigonyszerű vagy hurkolt kezelése | 127 |
Ábécé-elrendezési példák átmeneti írással | 127 |
Húsvéti üdvözlő lap megoldása. Időszerű rajzok választéka | 128 |
A betűfűzés vagy folyamatos írás | 130 |
Április 2-3. hete. (árpilis 1. hete: Esetleg húsvéti szünet) | 130 |
Olvasás a tanterv szerint. Írás: A betűk összekötése | 130 |
A betűfűzés 1. csoportja: azonos befejezésű magánhangzók és azonos kezdésű mássalhangzók összefűzése | 131 |
A kötés későbben is érvényes menete. A szemléltetés, megbeszélés és a tanuló munkája. Összehasonlítás más írásmóddal | 132 |
A betűfűzés 2. csoportja: horogvonallal végződő mássalhangzók és az e, i, u összefűzése és a szó végén szereplő s kapcsolása | 135 |
A betűfűzés 3. csoportja: az eddigi betűk és az a, d összefűzése, a szó végén szereplő o, g kapcsolása. Látható és láthatatlan hurkolás | 137 |
A betűfűzés 4. csoportja: a magasan kezdődő h, k, l, b, f kapcsolása az eddig sorravett betűkhöz | 139 |
A betűfűzés 5. csoportja: a j, g, y továbbfűzése | 141 |
A betűfűzés 6. csoportja: a t kapcsolása és továbbfűzése, az s után következő betűk kapcsolása | 142 |
A betűfűzés 7. csoportja: a p továbbfűzése és a c helyes kapcsolása | 144 |
A betűfűzés 8. csoportja: a magasan végződő kisbetűk helyes továbbfűzése | 145 |
A hasonló mozdulatú, de más jelentésű betűk éles megkülönböztetése | 146 |
A betűfűzés 9. csoportja: a nagybetűk továbbfűzésének lehetőségei. A tovább nem fűzhető nagybetűk után következő kisbetűk helyes kapcsolása | 147 |
Április 4. hetétől az év végéig. Olvasás a tanterv szerint. Írás: változatos írásgyakorlás. Szabatos és lendületes betűszerkesztés és helyes szövegalakítás | 148 |
A szabatossági hibákat a kiinduló írás gyakorlásával javítsuk | 148 |
Kezdőbetűs ábécé szerint sorakozó példák a betűfűzésre | 149 |
A szöveg helyes térbeosztási és szerkesztési elveinek ismétlése | 150 |
Mozdulatfejlesztő játékos vázolgatás | 150 |
Írás a II-VI. osztályban | 152 |
Írás a II. osztályban | 152 |
A gyakorlás célja, módja, eszközei és feladatai | 152 |
A tananyag heti beosztása | 153 |
Az abécé ismétlése kiinduló és átmeneti írással | 153 |
A kisbetűk fűzésmódja, betűpáronkint, abécé-rendben. Példa a tagozott szövegírásra. (Levél) | 154 |
Példa a kisbetűs írásgyakorlatra az év első feléből | 155 |
A betűcsoportok feldolgozásának módszere | 157 |
Példa a nagybetűs írásgyakorlatra az év első feléből | 158 |
Példa összefüggő szöveggyakorlásra az év második feléből | 159 |
A fogalmazás, vagy egyéb írásfeladatok fokozott térbeosztása | 160 |
Írás a III. osztályban | 161 |
Írás a IV. és az V-VI. osztályban | 162 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.