Előszó
A helyes és eredményes oktatás megkívánja az elméleti tananyag mind több oldalról való gyakorlati alátámazstását. Különösen érvényes ez a gépészmérnök hallgatók elektrotechnikai oktatására, amelynek célkitűzése előtérbe helyezi az elektrotechnika kiterjedt anyagának gyakorlati vonatkozásait. Az oktatási reform irányelvei is nyomatékosan aláhuzzák az elektrotechnikai oktatás gyakorlatias jellegét.
Az elméleti tananyag gyakorlati alátámasztására szolgálnak a laboratóriumi bemutatások és mérések, valamint különböző példák és feladatok kidolgozása. Ezek egyrészt kapcsolódnak az előadásokhoz, azokat kiegészítik, illetve világosabbá teszk, másrészt pedig a gyakorlatban is előforduló számítási és gyakorlati ténykedésekkel ismertetnek meg.
Az említett elveket szem előtt tartva a Tanszék már évek óta jelentős erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy ilyen oktatás gyakorlati feltételeit megteremtse. Ennek kapcsán olyan korszerű laboratórium felszerelését tette folyamatba, amely a laboratóriumi mérésekhez szükséges mérőműszereken felül a gépészmérnöki gyakorlatban fontosabb egyes villamos berendezéseket is tartalmazni fogja. Ezeken kívül a Tanszék munkatársai megkezdték az elméleti anyaghoz simuló és gyakorlatban is előforduló példák összegyűjtését. A példákat és feladatokat, vlamint a mérési irányelveket a tanszék most rendezi és példatárként, jegyzet formájában kiadja.
Miként az Elektrotechnika jegyzet, ugy a Példatár is három részre tagozódik. Ezek közül az első rész az általános elektrotechnikai fogalmakka, a villamos gépek üzemtani tulajdonságaival és ezek kiválasztásának szempontjaival; a második rész a villamos energia előállításával és szálításával, az ipartelepek villamos energiaellátásával, érintésvédelemmel világítástechnikával és villamos hőfejlesztéssel; végül a harmadik rész a gyengeáramu berendezések fontosabb ipari alkalmazásával, ipari elektronikával és a szabályozási körök villamos berendezéseivel foglalkozik. A jelen Példatár I. jegyzet az első rész anyagát öleli fel azzal a megjegyzéssel, hogy a villamos gépek mérési gyakorlatainak anyaga mérési utmutatóként külön jegyzetben jelenik meg.
A példatár menete általában követi a jegyzet menetét, beosztása azonos a jegyzet beosztásával és az összhang minél szembetűnőbb domboritása céljából megtartottuk a fejezetek főcimeit is.
A példatár összeállításánál két fontos szempontot tartottunk szem előtt. Egyrészt figyelembe vettük azt a követelményt, hogy az évközi folyamatos tanulásra, illetve a vizsgára való felkészülésre fordítható idő kötött és gyakran szoros, másrészt pedig azt a tényt, hogy alapos ismeretek csak ugy szerezhetők, ha az olvasó önállóan is foglalkozik példák megoldásával. Így célszerűnek mutatkozott egyrészt a példák egyes tipusainál a teljes megoldást leirni, hogy az olvasó a rendelkezésre álló rövid idő alatt áttekintse a példák megoldásának módszerét, másrészt feladatokat kitűzni a végeredmények megjelölésével, hogy az olvasó a példák önálló megoldása utána a végeredmények összehasonlításával megoldásai helyességét ellenőrizni tudja. Ugy gondoom, hogy a fenti elvek betartásával a pélédákat kidolgozó olvasó elmélyültebb tudását és jó jártasságot fog szerezni a témakör igen sok gyakorlatban felmerülő problémájának megoldásában.
A példatár ekészítése alkalmával a köszönet szavával emlékezem meg kováts Zoltán munkatársamról, a példatár szerkesztőjéről és köszönetet mondok Tanszékem munkatársainak a példatári anyag előkészítéséért.
Vissza