1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Klaviersonaten II.

Piano sonatas/Zongoraszonáták

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 226 oldal
Sorozatcím: EMB Study Scores
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol   Német  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


ELŐSZÓ
Beethoven kéziratainak tanulmányozása során szükségszerűen arra a felismerésre jutunk, hogy az általa rögzített kottakép egyszeri módon szolgálja a mű megértését, a vizuális megjelenési... Tovább

Előszó


ELŐSZÓ
Beethoven kéziratainak tanulmányozása során szükségszerűen arra a felismerésre jutunk, hogy az általa rögzített kottakép egyszeri módon szolgálja a mű megértését, a vizuális megjelenési forma a tartalommal szoros egységben van. Ez a felismerés az újabb Urtext-kiadásokban a korábbi kiadásokkal szemben mindinkább érvényre jut. Jelen közreadásban engem is az eredeti lejegyzés tiszteletben tartása vezetett. Vonatkozik mindez a kottaszövegnek a vonalrendszerek között történő elosztására, amely a szem számára és érzékelteti a zenei történés hullámzását; a kottafejek fel- illetve lefelé való szárazásának érzékeny és gyakran nem a kiadói gyakorlathoz alkalmazkodó differenciálására; a gerendáknak az összetartozást hangsúlyozni kívánó rendeltetésére; a szünetek kiírásával való takarékosságra a szabadon kezelt polifónia szellemében, valamint az ívek beszédes, szuggesztív szerepére.
A kéziratokból sajnálatos módon nem derül ki egyértelműen a staccato-jel-zések értelme. A kutatásnak mindmáig nem sikerült döntenie abban, hogy mikor van pont-, mikor ékstaccato-ról szó. Ezért a jelen kiadás más, újabb Urtext-kiadásokkal összhangban, az egyértelmű állásfoglalás lehetőségének hiányában minden staccatót egységesen ponttal jelöl. Problematikus Beethovennél, hogy a trillák indítása a főhangon vagy a felső váltóhangon legyen-e. Mindkét megoldásra bőven van példa a szonátákban, de számos a határeset is. Javaslataimat az ujjrendek tartalmazzák. A szonáták közreadásának egyik nehézsége abban áll, hogyan értékeljük a kézirat és az első kiadás között mutatkozó eltéréseket: szerzői korrektúráról, kiadói tévedésről, esetleg önkényességről volt-e szó. Fokozott nehézséget jelent, ha a kézirat elveszett. Vitatott kérdés például, hogy az Op. 106 Hammerklavier-szonáta első tételében a reprízt előkészítő 230—232. ütemekben ,,aisz" vagy ,,a" olvasandó-e. A konvencionálisabbnak tűnő ,,a" helyett a merészebb, egyszeribb, beethovenibbnek érzett ,,aisz" mellett döntöttem.
Beethoven ujjrendjeit minden esetben kurzív szedéssel jeleztem. A közreadói hozzátételeket részben zárójellel, részben — ívek esetében — szaggatott vonallal különböztettem meg.
Solymos Péter Vissza

Ludwig van Beethoven

Ludwig van Beethoven műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ludwig van Beethoven könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Klaviersonaten II. Klaviersonaten II.
Állapot:
2.840 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba