1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Merleau-Ponty filozófiája

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Máriabesnyő-Gödöllő
Kiadó: Attraktor
Kiadás helye: Máriabesnyő-Gödöllő
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 308 oldal
Sorozatcím: Ad Hominem
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-9857-40-7
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Hadd kezdjek egy idézettel: „Amikor mi fiatalok voltunk, mi nem Sartrera néztünk fel, hanem Merleau-Pontyra. Elbűvölt bennünket". Foucault beszélt így 1973-ban, Párizsban, egy kiélezett politikai... Tovább

Előszó

Hadd kezdjek egy idézettel: „Amikor mi fiatalok voltunk, mi nem Sartrera néztünk fel, hanem Merleau-Pontyra. Elbűvölt bennünket". Foucault beszélt így 1973-ban, Párizsban, egy kiélezett politikai helyzet kontextusában, beszélgetőtársa pedig Claude Mauriac volt. Mauriac így folytatja a beszélgetést: „én nem vagyok elég képzett, tehát nem tudom megítélni, de az a benyomásom, bármilyen nagy gondolkodó is Merleau-Ponty, nem olyan «nagy szellem» mint Sartre. Ezt elismeri Foucault".
„Nagy szellem"? Ezen alkalmi megjegyzéseket akár jellegzetesnek is tekinthetjük az adott időben. Merleau-Ponty filozófiájának jelentősége a hetvenes évek elejére valóban elhalványodott, a vonatkozó recepció csendesedett. Egy értelmező egyenesen valamilyen „furcsa csendről" beszélt, amely körbeölelte a strukturalizmus és a humántudományok előtti utolsó filozófust. „Utolsó filozófus", ismételjük meg e kitételt. Vissza kellett majd térni, tehát, egy elmúlt kor „utolsó filozófusához", de ez csak később vált valóvá. Kezdjük azzal, hogy az egzisztencializmus és a fenomenológia találkozása, amely meghatározó módon jelenik meg Merleau-Ponty életművében, nem volt véletlen. Lehetséges-e másképpen megragadni az egzisztenciát, nem szükségszerű-e, hogy éppen a fenomenológia nyit ablakokat az egzisztenciára? Csakhogy a XX. század hatvanas éveiben az egzisztencializmus autoritása alaposan megingott, és e ténynek befolyásolnia kellett a Merleau-Ponty-ra irányuló érdeklődést is. Noha filozófiáját nem tudjuk megérteni a fenomenológia nélkül (a „legnagyobb francia fenomenológus", mondta róla Ricoeur), ettől még szélesebb körökben az egzisztencializmus súlyvesztése őt is érintette. Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. Archeológia a fenomenológiai egzisztencializmus nevében 9
2. Szerkezet és amorf percepció 37
3. Értelemadás az amorf percepció távlataiban: szerkezet és jelentés 61
4. A nyelv, mint rendszer és perceptív világ 89
5. A természet, mint ontológiai projektum 109
6. Az élőtestiség archeológiája 136
7. Dialektika a történelem kontingenciáinak sűrűjében: a politika
és filozófia metszéspontjai 160
8. Közbevetés: Lehet-e valaki saját társadalmának etnológusa? 192
9. A festészet metafizikai elkötelezettsége: „ki az, aki lát"? 232
Jegyzetek 251
A legfontosabb életrajzi adatok 307
Rövidítések 308

Losoncz Alpár

Losoncz Alpár műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Losoncz Alpár könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem