Előszó
A termelés és az elosztás költségeinek csökkentésére irányuló erőfeszítések egyik fontos eszköze a logisztika. A különböző ágazatokhoz tartozó vállalatok igyekeznek mindent megtenni annak érdekében, hogy a termelőhelyektől a fogyasztóig terjedő anyagáramlást az optimumot megközelítően alakítsák ki. Ennek okai elsősorban gazdasági jellegűek és a belföldi, valamint a nemzetközi árucsere strukturális változásaival magyarázhatók.
A változások néhány fontosabb jellemzője: a termékek differenciálódása, a beszerzési és az értékesítési piacok dinamikus változása, a tömegáruk és készleteknek forgalmának a csökkenése, az anyag- és termékáramok növekedése. A kis sorozatnagyságú termelés, a nagyobb termékválaszték, az egyedi igények kielégítése szigorú követelményeket, nagyfokú rugalmasságot támaszt az anyagellátási és elosztási rendszerekkel szemben. Ezért az említett rendszereket és a velük összefüggő kérdéseket átfogó logisztika minden fejlett országban előtérbe került. A logisztikával kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok széles körben így Magyarországon is terjednek.
A tantárgy célja a logisztikai folyamatok tervezéséhez alapvető ismereteket nyújtani a 4M elvnek megfelelően, ami biztosítja az áruválasztékot a megfelelő mennyiségben és a megfelelő helyen a lehető legkisebb költséggel. Ezt a célt a tantárgy a szállításban, anyagmozgatásban és a készletezésben alkalmazható matematikai modellek bemutatásával illetve megismertetésével kívánja elérni. A tananyaggal szemben megfogalmazható minimális elvárás, hogy a logisztikai döntések előkészítése területén az olvasó tudományos érdeklődését ráirányítása a modellekben rejlő lehetőségekre és korlátokra. A maximális elvárás viszont az is lehet, hogy a tananyag elsajátítása után a hallgató képes legyen önállóan problémákat megfogalmazni, megoldani, vagy javaslatot tenni a lehetséges megoldásra. A logisztikai operációk tervezése, mint a műszaki és ökonómiai tudományok határterületén mozgó diszciplína elsősorban a matematikára, a közgazdaságtanra, és műszaki alapismeretekre támaszkodik.
A tananyag megértése nem igényel túl mély alaptárgyi előképzettséget, azonban némi jártasságot feltételez a lineáris algebrában, a valószínűség számításban és a számítástechnikában, ezért felvétele csak a matematika tanulmányok befejezése után ajánlatos.
Befejezésül köszönetem fejezem ki mindazoknak, akik e jegyzet megjelenését valamilyen formában elősegítették. Munkatársaimnak, akik hasznos tanácsaikkal és megjegyzéseikkel ösztönöztek a tananyag csiszolására; a lektoroknak a kézirat gondos átnézéséért és észrevételeikért; a Logisztika Oktatásért Kutatásért Alapítvány alapítóinak, akiknek anyagi támogatása nélkül e jegyzet nem készülhetett volna el.
Vissza