Előszó
Az 1983-85 közötti időszakban Szeged tömegközlekedése több jubileumi évfordulót köszönthetett. 100 évvel ezelőtt 1884. július 1-én indult meg a lóvasúti közlekedés. A zöld batárokat 25 évvel később váltották fel a csilingelő villamosok.
1985-ben a Szegedi Közlekedési Vállalat centenáriumát ünnepli. Jogelődjét, a Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaságot 1885. március 26-án jegyezték be a kereskedelmi társascégek jegyzékébe.
A vállalat évszázados története, fejlődése sok érdekességet tartogat az érdeklődők számára. Sajnos, ez ideig nagyon kevés publikáció jelent meg városunk közlekedéstörténetéről, az erre irányuló kutatások eredményeiről.
Az olvasók szíves figyelmébe ajánlom e kiadvány szerzőpárosának - mindketten a Szegedi Közlekedési Vállalat munkatársai - színvonalas munkáját. Hiteles korképet rajzoltak a szegedi tömegközlekedés legrégibb időszakáról, a lóvasút történetéről. Az archív dokumentumok, korabeli sajtócikkek révén bepillanthatunk a múlt már-már elfeledett világába, s elgondolkodhatunk azon, milyen hatalmas fejlődésen ment keresztül a közlekedés.
Ez a történet csupán töredéke az elmúlt évszázadnak, mégis tartogat mondanivalót a mának: a fejlődés örök folyamatának középpontjában az alkotó ember áll. A közlekedési eszközök korszerűsítése, az egymásért végzett szolgáltatás javítása a jelen, s a jövő egyaránt aktuális feladata, követelménye.
Mi, a közlekedésben, a közlekedésért dolgozók mindannyian tudjuk, hogy a jövő krónikásai egyszer majd történelmet írnak rólunk is. Munkánkat úgy kell végeznünk, hogy elismeréssel szóljanak róla az elsárgult lapok...
Szeged, 1985. szeptember hó
Gazdag László
igazgató
Szegedi Közlekedési Vállalat
Vissza