Előszó
A magyar vállalatok piaci környezetét több mint egy esztendeje az Európai Unió 450 milliós piaca jelenti, működésük jogszabályi környezete Brüsszelben alakul ki. Talán még nem mindenki érzékeli, de a külkereskedelem (értsd: az EU-n kívüli országokkal folytatott kereskedelem), a vámok, a mezőgazdaságra vonatkozó szabályok, de az olyan belső piacra vonatkozó fontos normarend is, mint a piaci verseny, az áruszállítás, a fogyasztóvédelem, a környezetvédelem, a közbeszerzések és a szolgáltatások feltételrendje, néhány év múlva az euróövezet tagjaiként pedig a pénzpolitika, a monetáris szabályok - mind-mind az EU hatáskörét képezik, és az unió intézményeiben dőlnek el. Az adózás kivételével, ami továbbra is nemzeti hatáskör, a magyar vállalatokra, gazdálkodó szervezetekre érvényes új jogszabályok szinte minden lényeges mozzanatot illetően Brüsszelben alakulnak ki és születnek meg. Ehhez képest a magyar vállalkozók vajmi keveset tudnak arról, hogyan működik ez az összetett intézményrendszer, és milyen utak, eszközök állnak rendelkezésre az érdekképviseletre, az érdekkijárásra vagy akárcsak a tájékozódásra.
Mélységében kellene megismerniük az Európai Bizottság (az EU "kormánya"), a Miniszterek Tanácsa (a jogszabályokat alkotó intézmény), az Európai Parlament (a másik jogszabályalkotó), az Európai Bíróság (a legfőbb döntőbíró) működését, de az olyan háttérben meghúzódó, mégis fontos intézményekét is, mint a Gazdasági és Szociális Bizottság, a Régiók Bizottsága, a Számvevőszék vagy az állampolgári jogok európai szószólója (ombudsman). Az EU döntéshozatali folyamatait a kívülállók számára egyelőre misztikum övezi. Vigasztalásul: ez jó részt igaz a régebbi tagországokra is.
Valószínűleg ezért is települt az elmúlt években a brüsszeli intézmények köré érdekkijárók és közvetítők népes serege. Ők azok, akik egy-egy ágazat, iparág, szakma, társadalmi csoport vagy területi egység, régió érdekeit megjelenítik a döntéseket előkészítő európai tisztviselők, majd meghozó európai politikusok, képviselők előtt. Munkájukra nagy szükségük van a döntéshozóknak, de azoknak is, akiknek érdekeit képviselik. Nélkülük nehezebb lenne eligazodni az EU labirintusában. Ez a könyv ahhoz igyekszik segítséget nyújtani, hogy az érdeklődő világosan átlássa az intézményi struktúrát, a hatásköröket - ki miben dönthet, hogyan alakul ki a döntés - és azokat az érdekkijárókat, lobbiszervezeteket, amelyeken keresztül megpróbálhatja érdekeit képviseltetni, érvényesíteni.
Budapest, 2005. április
A Szerző
Vissza