A gondolattól a formáig
Esszék a dizájnról
Szerző
Szerkesztő
Lektor
Kiadó: | Napocska Kft. |
Kiadás helye: | |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 164
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
22 cm x 16 cm
|
ISBN: | 978-963-067-138-5 |
Megjegyzés:
|
Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Fülszöveg
Nemzeti karakter az autóformákban a Rolls-Royce példáján. A királyi elegancia nem harsány, nincs szüksége túlzott feltűnésre - itt is igazolódni látszik a „the art of understatement", azaz a „kevesebbet mondás művészete Ennek látszólag ellentmond az a tény, hogy az autó abszolút feltűnő... A nemzeti szimbólummá vált Rolls-Royce vizuálisan idézi fel a méltóságot, s ebben áll igazi értéke, ez a szociológiai funkciója.
A zsebkendődizájn. Valóságos kis dizájnszociológia rejlik a zsebkendőforma mögött. Rotterdami Erasmus szerint (1500-as évek) „Ha két ujjal fújunk orrot, s valami a földre hull, azonnal rá kell taposni. Illendő az orrlikak váladékát kendőbe felfogni, méghozzá elfordított testtel, ha magasabb rangúak is vannak jelen'. Innét hosszú út vezetett napjaink papír zsebkendőjéig, melyből minden orrfúvó műveletnél elhasználunk egyet, aztán eldobjuk... !
Érzelmek felidézése a dizájnban. Az Alfa Romeo típusok kifejezetten „gonoszul" néznek, itt a lámpák erősen összeszűkült...
Tovább
Fülszöveg
Nemzeti karakter az autóformákban a Rolls-Royce példáján. A királyi elegancia nem harsány, nincs szüksége túlzott feltűnésre - itt is igazolódni látszik a „the art of understatement", azaz a „kevesebbet mondás művészete Ennek látszólag ellentmond az a tény, hogy az autó abszolút feltűnő... A nemzeti szimbólummá vált Rolls-Royce vizuálisan idézi fel a méltóságot, s ebben áll igazi értéke, ez a szociológiai funkciója.
A zsebkendődizájn. Valóságos kis dizájnszociológia rejlik a zsebkendőforma mögött. Rotterdami Erasmus szerint (1500-as évek) „Ha két ujjal fújunk orrot, s valami a földre hull, azonnal rá kell taposni. Illendő az orrlikak váladékát kendőbe felfogni, méghozzá elfordított testtel, ha magasabb rangúak is vannak jelen'. Innét hosszú út vezetett napjaink papír zsebkendőjéig, melyből minden orrfúvó műveletnél elhasználunk egyet, aztán eldobjuk... !
Érzelmek felidézése a dizájnban. Az Alfa Romeo típusok kifejezetten „gonoszul" néznek, itt a lámpák erősen összeszűkült szemeket imitálnak, amit csak fokoz a világítótestek mögötti fekete háttér. Az agresszív, dühös tekintetet - amikor „villámokat szór" a szemünk - mindenki jól ismeri. Ez annyira jellegzetes kép, hogy könnyű a fő vonásokat utánozni egy autólámpában is. Ha a visszapillantó tükörben ilyen szemeket látunk, inkább félrehúzódunk, kerülvén a bajt.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 5
I. fejezet
FORMÁK ÉS ELVEK A TERMÉSZETBEN 9
Világnézeti kérdések, Az élettelen világ alakzatai. Az élő formák mögötti elv, A csigavonal mint univerzális forma}
Az áramvonal bűvölete, A szarvasbogár agancsa, „.Begöngyölt" lehetőségek, A tudat lehetőségei, Irreverzibilitás a felhők játékában, Metaforák a természetben
II. fejezet
A LEHETŐSÉGEK BIRODALMA 24
A céltételezés, lehetőség kategóriája, kerék mint lehetőség, Agyroham, Kulturális határok, A kerék pátosza, A lehetetlenség
III. fejezet
A DIZÁJN GONDOLATI HÁTTERE 33
^forma és a megformált különbsége, a szimbólumok, A célok társadalmisága, Az egyéni felelősség problémája, Dizájn és világnézet, Dizájn hátrányos helyzetűeknek, Vak gyerekek játékai
IV. fejezet
MEGFORMÁLT ÜZENETEK 44
A termékkommunikáció, A felidézés jelensége, Tárgyak eleganciája, Az arányosság, Formakontrasztok, Sztereotípiák, Színek, anyagok eleganciája, Törekvés felidéző hatásokra
V. fejezet
A REND ÉS A SZÉPSÉG FELIDÉZÉSE 52
A szimmetria, Szépséges rend, félelmetes káosz, Felidéző szimmetria, Fenyegető szimmetriák, A figyelem központjában, A billenő mérleg Élettel teli aszimmetriák, A portréfestő dilemmája, A tárgyak aszimmetriája, Funkcionális báli ruha
VI. fejezet
NEMZETI KARAKTER A FORMÁKBAN 63
A közösségi tudat hatása a tervezésre, Svéd dizájn: a látható biztonság, A finn dizájn eredetisége, A német autók szisztematikussága, Spanyolos temperamentum, Olasz dizájn ragyogó napsütésben, Autódizájn amerikai módra japán törekvések, Könnyed, franciás elegancia, Az angol „kevesebbet mondás' művészete, Közép-kelet-európai körkép
VII. fejezet
TÁRGY ÉS TÍPUS 93
Egy kis dialektika, Pavlov kutyája, Az önkéntelen tipizálás, Tárgy és típus, Nehéz kitalálni, Van új a nap alatt, Hová lett a lökhárító?, A morfológiai leírhatatlanság, A MAYA-elv, Az elfogadhatóság határa, A tipizálás konzervativizmusa, Márkaarculat és típus, A szimbolikus márka
VIII. fejezet
EGY KIS DIZÁJNSZOCIOLÓGIA 106
A dizájn társadalmiságáról, Az a fránya szociológiai funkció, Fanyalgó formatervezők, Az érték kifejeződése, Az eltűnt késhegy nyomában, Hapci!! - zsebkendódizájn, A hűtőszekrény alakváltozásai, A frizsiderszocializmus, A hűtőlánc, Az elegancia, Az elegáns test, Az elegáns ruházat kérdései, Az elegancia eszménye, Tűnődés a stílusról,
A ruha teszi az embert?, A méltányolásproblémája, Elvárások, normák, Látszat és valóság, Tanulható-e a stílus?, A korstílus hiánya napjainkban, Szerethető-e a luxus?, A luxus tartalmának változása, Puritán tagadás, Chanel luxusfogalma, A megkülönböztetés luxusa, Luxus és sznobizmus, A luxus íze
IX. fejezet
ÉRZELEM ÉS DIZÁJN 135
A generikus érzelmek, Johannes Itten tanítása, Tapintásdizájn, Meglátni és megszeretni, Az intuitív pillantás, Villámgyors véleményalkotás, a szem mozgása, A fényvonalak tervezése, A megszépített valóság, Lámpaláz az autóiparban, A haragos tekintet, „Barátságos arcot kérek!", Barátságos külsők és belsők, Humor a dizájnban, Érzéki, erotikus tartalmak, A nyugalom szigete
X. fejezet
DIZÁJN A FEGYVERTERVEZÉSBEN 158
Fenyegető formák, Concorde és a lopakodó, Régi és új fegyverek, A kivétel erősíti a szabályt, Létezik-e fegyverdizájn ?
UTÓSZÓ 164