Előszó
Az általános matematikai alapfogalmak megismerése után a képzést az al-
gebra tanulmányozásával folytatjuk. Ez a középiskolai elemi algebra messze-
menő, de egészen természetes általánosítása. A középiskolai algebra oktatás-
ban általában az egyenletek megoldása a központi kérdés, amelyeknek megismer-
tetése az elsőfokú egy ismeretlenes egyenlettel kezdődik, majd két irányban szé-
lesedik ki. Egyrészről a többismeretlenes elsőfokú egyenletekkel (egyenletrend-
szerekkel) foglalkoznak, másrészről megvizsgálják a másodfokú egyismeretle-
nes egyenlet esetét, valamint olyan magasabbfokú egyenletekét, amelyek visz-
szavezethetők másodfokúra.
Az algebrai ismeretek további kiszélesítése mindkét irányban széleskör-
ben történhet.
Az algebrának azt az ágát, amely tetszőleges elsőfokú, vagy amint monda-
ni szokás, lineáris egyenletrendszerek vizsgálatát tűzi ki kiinduló feladatául,
lineáris algebra alapjainak nevezzük.
Ebben a tananyagban csupán a lineáris algebra alapjaival - pontosabban
annak néhány, számunkra fontos fejezetével - foglalkozunk. így a lineáris egyen-
letrendszerek megoldásán túl szó lesz a mátrix elmélet alapjairól, a többdi-
menziós un. lineáris terek bevezetéséről, továbbá ezek gyakorlati alkalmazását
szemléltető példákról.
Az anyag tárgyalásánál lényeges szerephez jut a numerikus háttér, mert
éppen ez teszi lehetővé ennek a tudományágnak széleskörű gyakorlati alkalmazá-
sát. Itt jegyezzük meg, hogy a korszerű gépi számítástechnika is a lineáris al-
gebrán alapul.
A feladatok számszerű kiszámítása mellett a problémák általános megol-
dására is sor kerül, ahol a konkrét számokat szimbólumokkal helyettesítjük.
Éppen ezért lineáris algebrai tanulmányaink során a numerikus számolás biztos
tudása, mellett arra kell törekednünk, hogy
a) megértsük a szokásos jelöléseket,
b) tudjuk használni azokat,
c) gazdasági problémákat is tudjunk segítségükkel felírni.
Vissza