Előszó
A Szociális Munkások Magyarországi Egyesületének Képzési Bizottságában évekkel ezelőtt fogalmazódott meg a koncepció: könyvsorozat formájában kellene becserkészni a szociális munka és a vele határos szakmák találkozási pontjait.
A szociális munka - mint a legtöbb szakma - saját tudása, módszerei mellett támaszkodik más szakmák elméleteire, eredményeire s azok elemeit beépíti a sajátjába. Ennek megfelelően más szakmák is felhasználják a szociális munka módszertanát, eredményeit.
Ez a madártávlatból békés, kölcsönös munkamegosztás közelebbről vizsgálva időnként konfliktusokkal terhes. S nem ritkák az igazi "határvillongások" sem.
Rögtön itt van a sorozat nyitókötete. Az egészségügy és a szociális munka bizony időnként egymásnak feszül. Ennek oka, hogy a szociális munka részben az egészségüggyel vívta meg saját "szabadságharcát", amikor a "szociális" kérdést önálló diszciplínává kívánta fejleszteni, de nem zárultak még le teljesen a képzés bevezetése óta tartó viták pl. az anatómia oktatásának szükségességéről sem. A medikális szemlélet is sokáig uralkodó volt, ami a kliensek passzivitásában jelentkezett, s a szociális munkás képzésben mint "rossz" magatartás-modell jelenik meg az az orvos, aki gyógyítja a betegét, de nem vele, hanem sokkal inkább rajta dolgozik. (Egyébként ma már az egészségügyben is terjed a beteget a gyógyító folyamatba bevonó gyakorlat.)
A harmadik típusú konfliktust az okozza, hogy végülis kié a kliens? A védőnők is elindultak a szociális munka felé, ráadásul a zöldkeresztes koncepció még együtt viselte a szociális és egészségügyi kérdéseket.
Az irányítás szintjén a Népjóléti Minisztérium még mindig együtt tartja a két területet. A helyi szinteken azonban már sokféle kombináció létezik.
Hasonló módon lehet a többi határterület kapcsolatait is végigelemezni. A pedagógiával való nem teljesen harmonikus viszonyt a szociálpedagógus - iskolai szociális munkás vita jelzi. Világos a vita lényege: a pedagógia behatol a szociális területre, a szociális munka pedig helyét keresi az iskolában.
Vissza