1.063.272

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógypedagógiai alapismeretek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Pécs
Kiadó: Comenius Kft.
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-968-701-4
Megjegyzés: Második, átdolgozott kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves Olvasó!
A gyógypedagógiai asszisztens-képzés számára az első gyógypedagógia tankönyv 1996-ban jelent meg. Azóta a gyógypedagógia tudományában, a gyógypedagógiai tevékenységben és... Tovább

Előszó

Kedves Olvasó!
A gyógypedagógiai asszisztens-képzés számára az első gyógypedagógia tankönyv 1996-ban jelent meg. Azóta a gyógypedagógia tudományában, a gyógypedagógiai tevékenységben és rendszerében alapvető változások történtek. Ezért vált szükségessé egy újabb tankönyv megírása.
Tizenkilenc éve vagyok gyakorló gyógypedagógus, a gyógypedagógiai asszisztensek képzésében a kezdetekről veszek részt. Talán ez az oka annak, hogy engem kértek fel e tankönyv megírására. A korábbi tankönyv írójának, Mezeiné Isépy Mária gyógypedagógiai főiskolai tanárnak a munkáját vettem alapul, a specifikus területek fejezeteinek elején olvasható történeti leírásokat, valamint a 8.6.1-8.6.4. fejezeteket szó szerint átemeltem.
Amikor látássérültekkel foglalkozó gyógypedagógusként végeztem a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán, úgy éreztem, hogy egy idegen nyelvet tanultam meg, amit csak kevesen értenek: a látássérültek nyelvét. Egy másfajta gondolkodásmódot ismertem meg, mint ahogy úgy gondolom, egy nyelv az azt beszélők gondolkodásmódját is jelenti egyben. Vissza

Tartalom

1. A GYÓGYPEDAGÓGIA RÖVID TÖRTÉNETE 13
Összefoglaló kérdések 20
Ajánlott irodalom 21
2. A GYÓGYPEDAGÓGIA MA 23
2.1. A gyógypedagógia mint tudomány 25
2.1.1. Gyógypedagógiai segítséget igénylő személyek 25
2.1.2. A gyógypedagógia rendszere 26
2.1.3. Szűkebb értelemben vett gyógypedagógia 26
Összefoglaló kérdések 27
Ajánlott irodalom 28
3. FOGYATÉKOSSÁG, FOGYATÉKOSSÁGI FOLYAMAT 29
3.1. Egészség - akadályozottság 31
3.2. A funkcionális akadályozottság 32
3.3. Fogyatékossági folyamat 32
3.4. SNI 34
3.5. Gyógypedagógiai besorolások: diagnózisok, gyógypedagógiai segítséget igénylő népességkategóriák 35
Összefoglaló kérdések 35
Ajánlott irodalom 36
4. A GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉGET ÉRINTŐ JOGI SZABÁLYOZÁS 37
4.1. Előzmények 39
4.2. A gyógypedagógiai tevékenységet érintő és szabályozó törvényeink, rendeleteink és hierarchiájuk 40
4.2.1. Az Alkotmány a jogegyenlőség kérdésével kapcsolatban 40
4.2.2. A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló (1988. évi XXVI.) törvény 40
4.2.3. A szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló (1993. évi III.) törvény 41
4.2.4. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló (1997. évi XXXI.) törvény 42
4.3. A közoktatásról szóló (a 2003. évi LXI. Törvénnyel módosított 1993. évi LXXIX.) törvény 43
4.3.1. A közoktatás fogalma 43
4.3.2. 30. § Különleges gondozáshoz, rehabilitációs célú foglalkoztatáshoz való jog, a gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény, a képzési kötelezettség 43
4.3.3. A pedagógiai szakszolgálatok 44
4.3.4. A fejlesztő felkészítés (képzési kötelezettség) 44
4.3.5. Beilleszkedési és tanulási nehézség - rehabilitációs célú foglalkoztatás 45
4.4. A Nemzeti Alaptanterv 45
4.5. Irányelvek 46
Összefoglaló kérdések 47
Ajánlott irodalom 47
5. INTÉZMÉNYEK 49
5.1. Gyógypedagógiai nevelésben és oktatásban résztvevő intézmények 53
5.1.1. Integráló intézmények 53
5.1.2. Gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmények. 54
5.1.3. Gyógypedagógiai ellátást is nyújtó intézmények a gyermek- és ifjúságvédelem rendszerében 56
5.1.4. Gyógypedagógiai ellátást is nyújtó egészségügyi intézmények 57
5.2. A gyógypedagógiai szolgáltatás intézményei 57
5.2.1. Egységes pedagógiai szakszolgálatokat ellátó intézmény (EPSZ) 57
5.2.2. Gyógypedagógiai tanácsadó, szűrő, korai fejlesztő és gondozó központok 53
5.2.3. Szakértői és rehabilitációs bizottságok 58
5.2.4. Nevelési tanácsadó 60
5.2.5. Beszédjavító intézmények 61
5.3. Szociális intézmények 61
5.4. Foglalkoztatási intézmények 61
5.5. Lakóotthonok 62
5.6. Gyógypedagógiai nevelésben, oktatásban, kísérésben részt vevő civil szervezetek: egyesületek, szövetségek, alapítványok és egyházi intézmények 62
Összefoglaló kérdések 62
Ajánlott irodalom 63
6. A HALLÁSSÉRÜLTEK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG 65
6.1. Történeti áttekintés 67
6.2. A hallássérülés fogalma 68
6.3. A hallásveszteség fokozatai és következményei 69
6.4. A hallássérülés okai 70
6.5. A hallássérültek gyógypedagógiai csoportosítása 70
6.6. A hallássérültek intézményes ellátása 71
6.6.1. Korai fejlesztés 71
6.6.2. Óvodai nevelés 71
6.6.3. Iskolai nevelés 72
6.8. Hallássérültek érdekében tevékenykedő intézmények 73
Összefoglaló kérdések 73
Ajánlott irodalom 74
7. A LÁTÁSSÉRÜLTEK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG 75
7.1. Történeti áttekintés 77
7.2. Látássérülés fogalma 78
7.3. A látássérült gyermekek/tanulók csoportjai 79
7.4. A látássérülés leggyakoribb okai 79
7.5. Intézmények 80
7.5.1. Korai fejlesztés 80
7.5.2. Az óvodai nevelés 81
7.5.3. Iskolai nevelés 86
7.5.4. Látássérültek szegregált oktatási intézményei 88
7.5.5. Az általános iskola után
7.5.6. Látássérültek érdekében tevékenykedő intézmények, szervezetek, alapítványok 90
Összefoglaló kérdések 90
Ajánlott irodalom 91
8. A BESZÉDBEN AKADÁLYOZOTTAK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG 93
8.1. Történeti áttekintés 95
8.2. A beszédben akadályozottság pedagógiai értelmezése, csoportosítása 95
8.3. A beszédben való akadályozottság okai 96
8.4. A beszédben való akadályozottság általános jellemzői 96
8.5. Súlyosság szerinti osztályozás 96
8.6. A beszéd rendellenességek típusai 97
8.6.1. Megkésett beszédfejlődés 98
8.6.2. Hangképzési (artikulációs) zavarok 98
8.6.3. Orrhangzós beszéd 99
8.6.4. A beszédritmus zavarai (dadogás, hadarás) 99
8.6.5. Beszéd-, írás-, olvasászavarok 101
8.7. Óvodás és iskoláskorú beszéd-rendellenességgel küzdő gyermekeket ellátó intézmények 102
8.8. Beszédsérültek érdekében működő szervezetek, alapítványok 103
Összefoglaló kérdések 103
Ajánlott irodalom 104
9. A MOZGÁSKORLÁTOZOTTAK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG105
9.1. Történeti áttekintés 107
9.2. A mozgáskorlátozottság fogalma 107
9.2.1. A mozgáskorlátozottság 108
9.2.2. Jelleg szerinti osztályozás 108
9.2.3. Kiterjedés szerinti osztályozás 108
9.2.4. Az izomtónus állapota szerinti osztályozás 108
9.2.5. A sérülés helye szerinti osztályozás 108
9.3. A mozgáskorlátozottak pedagógiai szempontú csoportosítása 109
9.4. A mozgáskorlátozottakkal való gyógypedagógiai foglalkozás területei 110
9.5. A mozgásnevelés feladatai és eszközrendszere 110
9.6. A nevelés, oktatás főbb sajátosságai 111
9.7. Színterek, intézmények 111
9.8. Mozgáskorlátozottakért tevékenykedő szervezetek, alapítványok 114
Összefoglaló kérdések 114
Ajánlott irodalom 114
10. ÉRTELMI FOGYATÉKOSSÁG (MENTÁLIS RETARDÁCIÓ) 117
10.1. Történeti áttekintés 119
10.2. A mentális retardáció fogalma 120
10.2.1. Az értelmi fogyatékosok (mentálisan retardáltak) támogatási szükséglete 120
10.2.2. Az értelmi fogyatékosság (mentális retardáció) okai 121
10.2.3. Az értelmi fogyatékosság súlyosság szerinti csoportosítása 121
10.2.4. Az enyhén értelmi fogyatékos fogalom meghatározása 122
10.2.5. A mentális retardáció és a tanulási korlátok egyes kategóriáinak viszonya, kapcsolódása egymáshoz 122
Összefoglaló kérdések 124
Ajánlott irodalom 124
11. A TANULÁSBAN AKADÁLYOZOTTAK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG 125
11.1. A tanulási akadályozottság fogalma 127
11.2. A tanulásban akadályozottak sajátosságai 127
11.3. Tanulásban akadályozott tanuló intézményes nevelésének szervezeti formái 128
11.4. Az általános iskolán túl 129
11.5. Tanulásban akadályozottakért és értelmileg akadályozottakért tevékenykedő szervezetek, alapítványok 130
Összefoglaló kérdések 130
Ajánlott irodalom 130
12. AZ ÉRTELMILEG AKADÁLYOZOTTAK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG 131
12.1. Az értelmi akadályozottság fogalma 133
12.2. Az értelmi akadályozottak sajátosságai az egyes életkorokban 133
12.2.1. Csecsemőkori fejlődés 133
12.2.2. Kisgyermekkor 133
12.2.3. Iskoláskor 134
12.2.4. Felnőttkor 135
12.3. Intézmények 135
Összefoglaló kérdések 136
Ajánlott irodalom 136
13. AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐK SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG 137
13.1. Történeti áttekintés 139
13.2. Az autizmus fogalma 139
13.3. Az autizmus csoportosítása a szociális viselkedés alapján 139
13.4. Az autizmus okai 140
13.5. Az autizmussal élők jellemzése 140
13.6. Tünetei kisgyermekkorban 141
13.7. Az autizmussal élők intézményes nevelésének lehetőségei hazánkban 141
13.8. Lehetőségek későbbi életkorban 143
13.9. Autizmussal foglalkozó speciális intézmények 143
Összefoglaló kérdések 144
Ajánlott irodalom 144
14. A TELJESÍTMÉNY ÉS VISELKEDÉSZAVAROKKAL KÜZDÖK
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI
(PSZICHOPEDAGÓGIAI) TEVÉKENYSÉG 147
14.1. Történeti áttekintés 149
14.2. A viselkedészavar fogalma 150
14.3. A teljesítmény és viselkedészavar osztályozása 151
14.4. A viselkedészavarral összefüggő speciális feladatok 151
14.5. A viselkedészavarral összefüggő speciális eljárások 152
14.6. A teljesítmény- és viselkedészavarban szenvedők
érdekében működő intézmények, alapítványok,
civil szervezetek 152
Összefoglaló kérdése 153
15. A HALMOZOTT FOGYATEKOSSÁGGAL ÉLŐK
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSÉRE IRÁNYULÓ
GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉG 155
15.1. A halmozottan sérültek sajátos nevelési igényének
megfelelő ellátás, szemlélet alakulása hazánkban 157
15.2. A halmozott fogyatékosság értelmezése 158
15.3. A halmozott fogyatékosság osztályozása 158
15.3.1. Az egyes fogyatékossági kategóriákhoz csatlakozó,
társuló fogyatékosság felsorolásával történő csoportosítás 159
15.3.2. Súlyossági fok szerinti osztályozás 159
15.4. A halmozottan fogyatékosok sajátos nevelési igénye 160
15.5. Terápiás eljárások 161
15.6. Felnőtt halmozottan sérültek lehetőségei 161
15.7. Halmozottan sérültekért tevékenykedő
szervezetek, alapítványok 161
Összefoglaló kérdések 162
Ajánlott irodalom 162
FELHASZNÁLT IRODALOM 163
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem