Pénzügytan III.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Részlet:
Nem elég, hogy az állam jövedelmi forrásokról gondoskodik, jól is kell azokat alkalmaznia, hogy teljesen födözze minden szükséges és hasznos kiadását és semmit ne fecséreljen el...
Tovább
Előszó
Részlet:
Nem elég, hogy az állam jövedelmi forrásokról gondoskodik, jól is kell azokat alkalmaznia, hogy teljesen födözze minden szükséges és hasznos kiadását és semmit ne fecséreljen el fölösleges költekezésre. Szükséges továbbá, hogy az összes évi kiadások ne haladják meg az összes évi bevételeket, vagy inkább kisebbek maradjanak, s így a nemzeti terhek fokozatos enyhítését tegyék lehetővé.
Vissza
Tartalom
MÁSODIK RÉSZ.
A KÖZJÖVEDELMEK HOVAFORDÍTÁSA.
I. KÖNYV.
A b u d g e t.
I. FEJEZET.
ÁLTALÁNOSSÁGOK A BUDGETRŐL. - A BUDGET. - A BUDGET EREDETE. 1
Mi különbség van az állam és a magánember előleges költségvetése közt ? - Az előleges költségvetés vagy budgetelőirányzat. - Azon elvről, hogy az adókat az adózók képviselői szavazzák meg. - Mily nehéz a rendes budget parlamentáris ellenőrzés nélkül.
A budget és számvitel a feudalismus idején. - A pénzügyek állása a tizenhetedik és tizennyolczadik században. - A nagy pénzügyi jelentések XV. Lajos alatt. - Az ez
időbeli pénzügyi közigazgatás bűnei. - Necker eszméje : a budgetek állandósága. - A képviseleti hatalom visszaszerzése a pénzügyek terén, az 1789. nemzetgyűlés által. -
Ugyanez elvek elismerése Angliában, Ej szak-Amerikában, Hollandban. - Bismarck és a porosz parlament összetűzése a korona és kamarák jogköre fölött, budgetkérdésekben
II. FEJEZET
A BUDGET-TÖRVÉNYHOZÁS. - A BUDGET ELŐKÉSZÍTÉSE. 29
A budget előkészítése. - A budget-óv megnyíltát jóval megelőző előirányzatokkal járó visszásságok. - Francziaország rossz gyakorlata e részben. - A pénzügyi év kezdetéről. -
Mily előnyökkel járna, ha az július 1-sej én kezdődnék? - Serre véleménye.
Egy vagy több budget kell-e ? - A Restauratiónak, LajosFülöp uralmának ós a második császárságnak gyakorlata.- A többes budgetekkel járó visszásságok. - A budgetek többes volta némely esetekben igazolt. - Francziaország és Anglia példája.
Összegezni vagy részletezni kell-e a kiadásokat és bevételeket ? - Azon rendszer hátrányai, midőn minden egyes bevétel meghatározott kiadásra szolgál. - Louis báró szavai.
A budget felosztása minisztériumok, vagy szakaszok és fejezetek szerint. - Bruttó vagy nettó legyen-e a budget? - A franczia budget s az abban foglalt különböző okmányok
és táblázatok vizsgálata. - Mily nagy hátrányokkal jár a lefolyt budgetévek későre maradó végleges megállapítása
III. FEJEZET.
A BUDGET MEGSZAVAZÁSA. 61
A budget megszavazása. - A budget tanulmányozása a kamarák által. - Anglia, Amerika ós Francziaország három különböző rendszere. - Az angol parlament bizottsági ülései. - Az amerikai congressus állandó bizottságai. - A franczia osztályok és különös bizottságok. - Az angol rendszer fölénye. - A különböző művelt népek budget-törvényhozásának ismertetése. - A porosz törvényhozás. - A hadi budget megszavazása hosszabb időre. - A porosz
budget-bizottság csekély jelentősége. - Carlyle dicsérete a porosz budgetről. - A svéd budget-törvényhozás sajátos jelleme. - A felsőház nagy jogköre ez országban. - Az osztrák budget-törvényhozás. - A belga rendszer. - A számszék nagy hatalma Belgiumban. - A budget-törvényhozás Hollandiában. - A számszéknek hasonló szerepe van mint
Belgiumban. - A budget-törvényhozás Olaszországban. - A budget megszavazása Dániában.
Az angol budget rendszere. - Az összesített budget hiánya Angliában. - Az angol alsóház jogkörének korlátozott volta budget dolgában. - A budget-törvényhozás Észak-Amerikában. - A miniszteri hatalom jelentéktelen volta. - A két kamara egyenlő jogköre. - Az éjszakamerikai kamarák örökös összetűzése.
Évenkint kell-e megszavazni a kiadásokat. - Az évenkinti megszavazás nehézsége az államadósságoknál. - Mirabeau váleménye. - E kérdés megoldása a Restauratio
kezdetén. - Ugyan ezt a kérdést lehet fölvetni a hadsereg kiadásainál.
Egész összegében, minisztériumok, vagy szakaszok vagy fejezetenkint kell-e a budgetet megszavazni ? - A különös budgetek mellett és az azok ellen szóló érvek. - Troplong és Bineau. - Royer-Collard emlékezetes érvelése a budgetek különös volta mellett. - A budget-megszavazás története Francziaországban.
A fejezetenkint való megszavazás fölénye. -- E rendszer némely hátránya. - Bírálata Thiers részéről. - A budget-fejezetek száma mindig növekszik. - A fejezetek igen különböző jelentősége.
Mennyiben követelendő a kamarák hozzájárulása a kiadások leszállításához, a legfőbb közigazgatási ágaknál, minők: az államadósság, a katonai állomány, az igazságszolgáltatás és általában minden szerves törvény által megállapított intézmény
IV. FEJEZET.
A BUDGET VÉGREHAJÁTSA - A PÓTHITELEK. 122
A kiadások pontos előirányzatával járó nehézségek. - Az átruházás, a rendkívüli hitel és póthitel. - A pénzügyi, kormányzati és parlamentáris érdek e részben.
A franczia törvényhozás fogyatkozásai az átruházások és rendkívüli hitelek dolgában. - A póthitelek gyakran fordulnak elő a Restauratio alatt, minden átruházási jog daczára. - Az átruházás eltűnik Lajos-Fülöp alatt, de a póthitelek gyarapszanak. - A budget különös voltát akarják felelőssé tenni a póthitelek gyarapodásáért. - A törvényhozás sikertelen erőfeszítései a budgeten-kívüli kiadások megakadályozására, Lajos-Fülöp és a második köztársaság alatt.
A második császárság törvényhozása. - A budget különös voltának megszüntetése és az átruházási jog visszaállítása daczára, a póthitelek továbbra is gyarapszanak. - Fould
reformja 1861-ben és annak elégtelen volta. - Visszatérnek a második köztársaság törvényhozásához. - Az 1871. és 1878-ki törvények a póthitelekről és rendkívüli hitelekről.
A budgeten-kívüli kiadások egészen megváltoztatják az eredeti budgetet. - A franczia budget-előirányzatok és végleges budgetek összehasonlítása 1840-1868-ig. - A végleges kiadások roppant szaporodása az előirányzott kiadásokkal szemben. - Nagybritanniában a végleges kiadások rendszerint kisebbek, mint a megszavazott kiadások. - Angliában a bevételi fölösleg képezi a szabályt. - Francziaországban régebben majdnem minden budget deficittel végződött. - Francziaország budgetjei 1840-1869-ig. - Javulás 1870-től.
Az angol budgetek rendes és a franczia budgetek rendetlen voltának három oka. - Angliában a budgetek előkészítése és megszavazása sokkal közelebb esik a budget-év
kezdetéhez. - Angliában a parlament csak a korona előterjesztésére szavazhat meg kiadásokat; Francziaországban a póthitelek nagy részét egyes képviselők indítványozására
s a kormány tartózkodása vagy épen ellenzése mellett szavazzák meg. - Az angol királyság és az angol gyarmatok alkotmányának ide vonatkozó része. - A póthitelek még mindig igen nagyok, a harmadik köztársaság alatt is. - A fejezetek száma, melyek szerint a szavazás történik, sokkal nagyobb Angliában mint Francziaországban. - Reform szüksége. - A megszavazott hitel megszűnése a franczia budgetben. - E megszűnés csekély jelentősége.
A póthitelek és a hitelek megszűnése az orosz budgetben.
V. FEJEZET.
A BUDGET VÉGREHAJTÁSA. - A PÉNZÜGYEK KEZELÉSE ÉS ELLENŐRZÉSE. 156
A budget-törvényhozás alakulása az egyes budget-korszakok terjedelme és a kiadások igazolása dolgában. - A miniszterektől követelt számadások az 1817. márczius 23-ki törvény által. - A budget végleges megállapítását külön törvénybe foglalják. - A hátrálókok megakadályozására alkalmazott rendszabályok. - A kiadások fizetésére és elrendelésére
megszabott idő. - A lezárt és az elenyészett budget-évekre vonatkozó kiadások. - A különböző időszakok, melyekben a különböző budget-műveleteknek meg kell történniök. -
A különböző különös közigazgatási ágakat hozzácsatolják a budgethez. - E rendszabály jelentősége. - Az ezen közigazgatási ágakban mutatkozó nagy rendetlenségek a Restauratio kezdetén.
A jó pénzügyi közigazgatás általános biztosítékai. - A rejtett számvitel és költött utalvány. - A központi pénzügyi közigazgatás alakulása Francziaországban. - A régi monarchia pénzügyi kormányzatának három főbűne : bonyolultság, homályosság, drágaság. - Tömeges csalások a Restauratio kezdetén. - A pénzügyi kormányzat központosításának kedvező hatása Francziaországban. A Comptahlite générale igazgatóságának növekedő fontossága. - A pénzügyminisztérium központi kormányzata olcsóbb 1879-ben
mint 1828-ban és 1814-ben, habár teendői jóval nagyobbak.
A pénzügyek ellenőrzése Francziaországban. - A törvényhozási, közigazgatási és birói ellenőrzés. - E három ellenőrzés elégtelen volta. - A törvényhozási ellenőrzés nem terjed ki a pénzkezelőkre és nem bocsátkozik a pénzügyi kormányzat részleteibe. - A közigazgatási ellenőrzés nem nyilvános. - A birói ellenőrzés nem terjed ki az utalványozókra és csak azon okmányokat vonhatja körébe, melyeket a pénzügyi kormányzatnak felmutatni tetszik.
A számszék szerepe. - Majd törvényszék, majd tanács : ítéleteket hoz és figyelmeztetéseket ad. - A számszék jogköre sokkal korlátoltabb, mint közönségesen hiszik. - A költött utalványok kiállítóinak eljárása kibúvik bírálata alól.-Az anyagszerekre vonatkozó ellenőrzés. - Reformok, melyek a pénzügyi ellenőrzés hatályossága végett Francziaországban szükségesek.
VI. FEJEZET.
A BUDGET KÖZGAZDASÁGI SZEMPONTBÓL. - A KÜLÖNBÖZŐ OKOK, MELYEK A BUDGETEK NÖVEKVÉSÉT ELŐIDÉZIK. 204
A közkiadások folytonos növekedése a legtöbb országban. - A kiadások növekvése Francziaországban 1789-1817-ig. - Az angol budget tetemes gyarapodása 1833 -1878-ig. - Az orosz budget és a belga budget gyarapodása. - Genf kanton budgetjének tetemes növekedése 1848- 1866-ig és 1866-tól 1876-ig. - A közkiadások növekedését általános jelenségnek tekinthetjük, bárminő legyen az illető ország népfaja vagy a kormány alakja.
Az öt főok, mely a budgetek gyarapodásánál közreműködik : - 1. Az életfentartás s a munkabér drágulása. - Az államok budgetje ép oly kevéssé kerülheti ki azt az áremelkedést, mint egy család vagy magánember budgetje. - 2. Az állami tevékenység, szélesbedése, vagyis a közigazgatási ágak gyarapodása. - A közoktatási budget tetemes
gyarapodása Francziaországban 1830-1879-ig. - A polgári közigazgatás ágaira szóló közkiadások több mint hétszeres gyarapodást tüntetnek föl Angliában 1817-1877. - Oroszország ós Belgium hasonló példája. - Genf kanton, Bern kanton és az egész svájczi szövetség hasonló példája.
A budget-gyarapodás harmadik oka a legtöbb országban : az államadósságok szaporodása. - Ez az ok nem oly általános, mint a két első ; csak némely népeknél hat.
Negyedik ok : a katonai kiadások gyarapodása. - Francziaország példája 1830-1879-ig. - Anglia hasonló példája 1817-1877-ig.
Ötödik ok : az ellenőrzés ellanyhulása, a nagyobb gazdasági virulás következtében.
Az a két ok, mely a kiadások leszállítására működik közre és részben ellensúlyozhatja az első öt ok hatását: - 1. Az időhöz kötött kötvényekben felvett államadósság elenyészése, a magas kamatú államadósság átváltoztatása alacsonyabb kamatú adóssággá, az örökös adósság törlesztése. - Francziaország budget-kilátásai e részben. - Az időhöz kötött adósságok nagy súlylyal nehezednek a jelenlegi budgetekre, de jóval kevesebbel fognak nehezedni e század utolsó és a jövő század első tizedeire. - 2. Közigazgatási
egyszerűsítések és reformok. - Mily keveset lehet ez utóbbiaktól várni ? - Takarékosságra vezet-e a parlamentáris rendszer ? - Különböző nézetek e tárgyban.
A franczia budget fölosztása különböző elemeire. - A polgári és nem kényszerű kiadások kicsiny volta.
Mily nehéz két különböző osztály vagy kor budgetjét összehasonlítani ? - Mitől kell óvakodni, hogy ilyenkor igen nagy hibákba ne essünk ?
A mi nagy budgetjeink nemzeti jövedelmünk nagyobb részét veszik-e igénybe, mint a korábbi budgetek ? - Nagyon valószínű, hogy az arány nem változott. - E tény
bizonyítása az 1810., 1861. és 1874-iki örökösödési bevallások által. - Más bizonyíték : az 1842. és 1873-iki income-taxbevallások Angliában. - A nemzeti jövedelem pénzben
megbecsülve több, mint kétszer akkora lett ez idő alatt Francziaországban úgy mint Angliában.
Az állam hasonlíthatatlanúl több szolgálatot tesz az országnak ma, mint egy félszázad előtt.
A budgetek felállításánál szem előtt tartandó néhány szabály és óvó intézkedés
II. KÖNYV.
A közhitel.
I. FEJEZET.
KÖZHITEL ÁLTALÁNOS JELENSÉG. - A MAGÁNHITEL ÉS KÖZHITEL KÖZÖTT VALÓ KÜLÖNBSÉG. 266
A hitel fogalma. - A közhitel általános jelenség. - Az államnak nem lehet a hitelt mellőznie.
Különbség a magánadós és az állami adós közt. - Értékesíthető ingatlan és érczpénzből vagy ingó értékekből álló tartalék hiányában, az állam bizonyos körülmények
közt nem kerülheti ki a kölcsönöket. - Az államnak legtöbbször csekély jövedelme van és nem szállíthatja le egyszerre kiadásait úgy, mint a magánember. - Az állam jövedelmei
ruganyosak, minden szigorúan megszabott határ nélkül; e tény fontossága az állam hitele szempontjából. - Az állam az egyedüli biró saját fizetésképessége fölött és egyezségeket
kényszeríthet hitelezőire. - Az államot örökös lénynek tekintik, a mi a legkülönfélébb alakokat teszi lehetőkké a közhitelnél 266
II. FEJEZET
AZ ÁLLAMOK RÉCZTARTALÉKA ÉS INGÓ VAGYONBELI TARTALÉKA. 280
Hadikincs gyűjtése általános szokás volt az ó-korban. - Francziaországban némely király, különösen IV. Henrik, hadikincset gyűjtött. - Poroszország ércztartalókának roppant
fontossága, I. Frigyes-Vilmos és II. Frigyes alatt. - Ingó értékekből alkotott hadi kincs a modern államoknál. - Poroszország példája. - Érvek a mindkétnemű tartalékok
képzése mellett és ellen. - Az azokkal járó gazdasági és alkotmányi nehézségek. - Hasznos voltuk háború esetén.
III. FEJEZET.
A KÖZKÖLCSÖNÖK ÉS AZOK GAZDASÁGI HATÁSA. 291
A közkölcsönök jók-e vagy rosszak ? - Az e tárgyban elterjedt sophismák a XVIII. században.
Igaz-e, hogy az olyan állam, mely csak önmagának tartozik, el nem szegényedik ? - Igaz-e, hogy a közkölcsönnél az egyik kéz hitelez a másiknak ? - E nézetek megczáfolása.
A kölcsön hasznos vagy káros a szerint, a mint a kölcsönvett tökét gyümölcsözően alkalmazzák vagy elpazarolják. - A közkölcsönök mellett fölhozott érvek. - A közkölcsönök
honosították meg a modern népeknél az ingó értékeket vagy értékpapírokat. - A franczia állampapír-tulajdonosok száma különböző időkben és a kölcsön-aláírók számához viszonyítva 1852 óta.
A közkölcsönök hátrányai. - A gyakorta ismételt közkölcsönök hibás irányba terelik a nemzet tőkéjét. - A hitel nagy központosítására vezetnek, megnehezítik a helyi és
magán-vállalkozást. - Ez állítás bizonyítása. - A közkölcsönökhöz szokott tőkés roppant aggodalmas lesz, minden más befektetéssel szemben.
A közkölcönök rést ütnek az ország forgó tőkéjén. - Miért jóval kisebb e rés, mint első tekintetre hiszik. - A közkölcsönök a minimumra szállítják le a magánosok ércztartalékát. - Az európai hitel jelen alakulásában a legtöbb közkölcsönt részben a külföldön írják alá, a mi kisebbíti a hazai forgó tőkén ejtett csorbát.
A kölcsönző államok két osztályba sorozhatok; vagy olyanok, kiknek csak külföldön van hitelök, vagy olyanok, kiknek künn és benn is van hitelök. - Ez utóbbiak előbbutóbb visszavonszolják a külföldiek által eleinte aláírt kölcsönöket. - Olaszország, Francziaország és az Egyesült-Államok példája.
A külföld részvéte utolsó nagy kölcsöneinkben. - Mit értünk nemzetközi értékek alatt ? - A nemzetközi értékek nagy szerepéről Európa nagy pénzügyi műveleteiben. - E jelenség magyarázata.
Hadi sarczunk megfizetése mint példa. - Egyedül a nemzetközi értékek tették könnyűvé az öt milliárd kifizetését. - Nemzetközi értékek nagy mérvű eladása Francziaország részéről 1871-1874-ig. - A honpolgárok tulajdonában levő idegen nemzetközi értékek a csere bő és állandó forrását képezik. - Részletek hadisarczunk fizetési módozataiból.
A közkölcsönök gazdasági hatásainak összefoglalása az európai hitel jelen állapotában.
IV. FEJEZET.
AZ ADÓ ÉS A KÖZKÖLCSÖN ÖSSZEHASONLÍTÁSA. 341
A közadósságok igazolt volta. - Nincs nemzedék, mely összes hibái által annyira megkárosítaná az országot, mint a mennyivel azt takarékossága és egyéni találmányai által meggazdagítja. - A közkölcsönök hasznos volta. - Smith véleménye. - Gladstone véleménye.
Az adó és közkölcsön előnye és hátránya. - Az adó sokkal lassúbb mint a kölcsön, közvetlenül soha nem szerezhet tetemes összegeket a nagy szükségben levő államnak. -
E bajon segíthetünk rövid lejáratú kincstári jegyekkel, melyek az adók befolyását előlegezik. - Az ilyfajta kibocsátások határa.
Nagy válságok idején az állam nem szaporíthatja tetemesen az adókból eredő jövedelmét.
J. B. Say és Mac-Culloch számításai az iránt, hogy az 1793-1815-iki háború alatt kötött kölcsönöket ki lehetett volna kerülni az adók fölemelése által. - E számítások nagy túlzása.
Anglia pénzügyi intézkedéseinek története az 1688-1869-ig terjedő háborúk alatt. - Két kivétellel az adók és közkölcsönök együttvéve szolgáltak a hadiköltségekre ; az
első egyharmad vagy kétötöd, a második kétharmad vagy háromötöd arányában. - Az angol kormány e részben semmi újítást nem vitt véghez, a krimi háború alatt. -
Anglia tetemes kölcsönei e czélra ; a krimi hadjárat költségeinek több mint kétharmadát a közkölcsön szolgáltatta.
Mennyiben alapos Mac-Culloch számítása, hogy Anglia mellőzhette volna az 1793-1815-ig kötött kölcsöneinek legnagyobb részét.
Francziaország pénzügyi politikája az 1850 utáni háborúk alatt. -- Az összes hadi költségeket kölcsönökkel fedezi. - Pedig igen könnyen fedezhette volna egy részét adófölemelésekkel. - A krimi és olasz háborúk példái.
A polgárok tőkéire vetett rendkívüli adók a nagy kölcsönök kikerülésére, nemzeti válságok idején.- Carayon-Latour és Philippoteaux tervei 1870-iki csapásaink után. - E tervek gyakorlati kivihetetlensége. - Nem minden vagyon áll rendelkezésre és értékesíthető könnyen. - Lafitte nézete a kölcsön fölényéről az adóval szemben. - Mennyiben igaz
e nézet.
A közmunkák érdekében kötött kölcsönök. - Mily esetben ajánlatosak ? - Az angol kormánynak e téren tanúsított rendszeres tartózkodásából vont érvek. - Az angol központi kormány tartózkodását nem követik az angol helyhatóságok, még kevesbbé az angol gyarmatok - Az angol grófságok és városok gyakori kölcsönei. - India és az ausztráliai angol gyarmatok kölcsönei főleg vagy kizárólag közmunkákra vezethetők vissza
V. FEJEZET.
A KÖZKÖLCSÖNÖK KÜLÖNBÖZŐ MÓDJAI. 395
A közkölcsönöket három főosztályba lehet sorolni, melyek: a kényszerkölcsönök, hazafias kölcsönök és az önkéntes vagy közönséges kölcsönök.
A bevallott kényszerkölcsönök és a palástolt kényszerkölcsönök, consolidatiók. - A kényszerkölcsönök gyarlósága az önkéntes kölcsönökkel szemben. - A kényszerkölcsönök lassúsága és hatástalan volta. - A kényszerkölcsönök példái Francziaországban, Ausztriában és Spanyolországban. - A kényszerkölcsönök kudarczot vallanak majdnem mindig; alig van eset midőn ne volna előnyösebb az önkéntes kölcsön. - A közhivatalnokoktól követelt készpénzbiztosítékokkal űzött visszaélések, a kényszerkölcsön enyhébb és részleges fajának tekinthető.
A consolidatio neve alatt ismert művelet. - Az állami szállítók fizetése állampapírokkal.- A rövid lejáratú állami tartozások kényszerű consolidatiója. - E segédeszközök
elégtelen volta; tönkre teszik hosszú időre az állam hitelét.
Az úgynevezett hazafias kölcsönök ; miben különböznek a rendes önkéntes kölcsönöktől. - Az efajta kölcsönök mindig kudarczot vallottak és ártanak az illető kormányok hitelének. - Az 1831. hazafias kölcsön; az 1848-iki hazafias kölcsön.
Az önkéntes kölcsönök, melyek a kölcsönadók érdekeire és nem hazafiságára hivatkoznak, az egyedüliek, melyektől sikert várhatunk. - Az önkéntes kölcsönök különböző fajairól. - Az örökös járadék. - Mi által igyekeznek magyarázni és magyarázzák tényleg az állami adósságok örökös voltát. - Az államnak mindig megmarad az a joga, hogy
adósságát bármikor visszaváltsa, hacsak ezzel ellenkező kötelezettséget nem vállalt. - A nemes érezek értékcsökkenése és az általános jólét emelkedése érezhetetlen mérvben,
de folytonos módon enyhítik a közadósságok terhét a fejlődő országokban.
Az államkölcsönök négy faja az örökös járadékkal szemben. - Az életjáradékok bizonyos időre szóló járandóságok, időszakos húzások által törlesztendő kötvények, s a határozott időben beváltandó kincstári jegyek. - Miért tartják a különböző kölcsönöket sokszor előnyösebbeknek, mint az örökös járadékot. - A franczia állam csak olyan kölcsönöket engedélyez a departementoknak és községeknek, melyek bizonyos idő alatt visszafizetendők.
Az életjáradékos kölcsönök régebben igen gyakoriak voltak. - A tontinák. - A XIV. Lajos alatt Francziaországban alkalmazott tontinák. - A tontinák Angliában III. Vilmos
és utódai alatt. - Majdnem mindezen életjáradékos adósságok kudarezot vallanak és sokat ártanak a kincstárnak. - Némely állam az állósított adósságot helyettesíti, részben
életjáradékokkal. - E rendszer szakadatlan gyakorlata Angliában 1808 óta.- Kitűnő eredményei.- Utánzása Francziaországban 1852 óta a Caisse ele retraite de la vieillesse
által. - Ez a törlesztésnek egyik legjobb módja. - A tulajdonképeni életjáradékos adósságot azonban el kell vetni.
Az időhöz kötött járandóságok terminable annuities. - Eredetök Angliában. - Ezek képezték az angol államadósság legnagyobb részét a XVIII. században s ma is jelentékenyek. - Rendszerint mellékes kedvezmények gyanánt szerepeltek az örökös járadékoknál, - Ezeknek köszönhető, hogy az állam mindig al pari kapott kölcsön, még a legválságosabb időkben is. - Részletek szervezetükről. - Anglia 1855-ben is mellékes kedvezményekül használja őket egy nagy állósított kölcsönnél. - Lehetséges-e önállóan kibocsátani 150-200 évre szóló annuitásokat. - Az időhöz kötött annuitások a franczia államadósságban ; miben különböznek az angol terminable annuities-től.
Az időszakos húzások által törlesztendő kötvények. - E kölcsönök nagy előnyei. - Egyedül biztosítják a törlesztés rendes menetét. - A törlesztéses kötvényeket csak úgy lehet convertálni,mint az örökös járadékokat.- Bartholony terve utolsó 3 1/2 milliárdos nagy kölcsönünkre. - A törlesztéses kötvényekkel járó praemiumok vonzó ereje a tőkésekre.
- E vonzóerő oly nagy,hogy egy törlesztéses kölcsön összes évi járandósága nem nagyobb mint egy örökös járalékosság puszta kamatterhe. - Példák. - Az új 3 százalékos törlesztéses franczia kölcsön.
A meghatározott időben beváltandó kincstári jegyek. - Miben kedvezőtlenebbek mint az előbbiek. - Az amerikaiak által követett rendszer a polgárháború óta kötött kölcsönöknél.
VI. FEJEZET.
A KÖZKÖLCÖSNÖK KÜLÖNBÖZŐ MÓDJAI. 461
(Folytatás és befejezés.)
Sok állam pari-n vagyis a visszaváltási áron alól szokta kölcsöneit kibocsátani. - Az örökös járadékok különböző typusai. - Egészen a XVIII. század végéig Anglia mindig al pari vett kölcsön. - Az amerikai háborúk óta az angol államkölcsönök legnagyobb részét pari-n alól bocsátották ki. - Az előnyök, melyeket ez által elérni remélnek.
Anglia kölcsönei a XVIII. század folyamán és a XIX. század elején. - Angliának a Francziaország elleni háborúk alatt kötött kölcsönei roppant gyarapodtak az által, hogy a
3 százaléknak előnyt adtak az 5 százalék felett. - Az angol államadósság 5-600 millió frankkal kisebb lenne ma, ha Anglia e háborúk alatt 5 százalékra vesz kölcsön és nem 3
százalékra.
A közönségnek nincs ellenszenve az al pari vagy annál csak valamivel alantabb árfolyam mellett kibocsátott kölcsönök iránt. - Ez igazság bebizonyítása a Restauratio utolsó
ós Lajos Fülöp valamelyik első kölcsöne által. - A névleg alacsony kamatú és pari-n alóli árfolyam mellett kibocsátott kölcsönök mellett szóló érvek. - Ez érvek helytelen volta. -
Francziaországot csak két roppant nagy hatású körülmény mentette meg a bankróttól a XIX. század második felében : a bámulatos ipari találmányok s a nemes érezek roppant
értékcsökkenése. - A kölcsönök kibocsátásánál mindig szem előtt kell tartani azok visszafizetését és esetleges conversióját alacsonyabb kamatkölcsönökre.
Mi által lehet igazolni a pari-n alól kibocsátott törlesztéses kötvényeket ?
A sorsolási kölcsönök. - A moralisták és legisták érvei ellenök. - Miben különböznek a kölcsönök a lotteriától. - A sorsolási Kölcsönök erkölcsös ós hasznos volta bizonyos
korlátok között és bizonyos föltételek mellett. - Mikor ártalmatlanok e kölcsönök,mikor ártalmasok? - Az e kölcsönöknél követendő szabályok. - A sorsolási nyeremények és a
kölcsön összes járandóságának helyes aránya. - A sorsolási kölcsönöket csak szerény összegeknél lehet használni és nem több milliárdra menő kölcsönöknél. 461