Előszó
A kompetenciamérések, a szövegértés érettségi bevezetése óta a magyar könyvpiacon sorra jelennek meg különböző szempontok alapján szerkesztett szövegértés feladatgyűjtemények. A szöveg elemzése, értelmezése, az ok-okozati összefüggések feltárása, az asszociációk, következtetések megfogalmazása a szövegértés fejlesztésének utolsó lépése.
Minden az alapozással kezdődik. A szövegértés alapja pedig a jól működő anyanyelvi rendszer, a hierarchikusan felépülő nyelvi szintek hibátlan működése. Az alsó nyelvi szint sérülése (a hangok azonosítása, megkülönböztetése, a hang-betű megfeleltetés) a felsőbb nyelvi szintek (szókincs, szószerkezetek, mondatok, szöveg) hibás működését is jelenti. A nyelvi szintek hibás működése nem csak szövegértési és helyesírási problémát eredményez, hanem általános tanulási nehézséget, sőt az idegen nyelv elsajátításának nehézségét is okozza, még általános intelligenciájú tanulóknál is.
Ezért a szövegértés, a helyesírás alapozása a nyelvi szintek fejlesztésével indul: beszédészlelés, beszédértés, szókincs, szószerkezetek, egyszerű és összetett mondatok analizálása, szintetizálása, szövegegységek értelmezése. Természetesen elengedhetetlen a vizuális és auditív észlelés fejlesztése, a verbális emlékezet, a figyelem, az asszociációs készség, a koncentráció, a gondolkozás, a fogalmi kategóriák megnevezése, csoportosítása, a szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése.
Magyartanárként, logopédusként olyan módszert, gyakorlatokat kerestem, amelyekkel a nyelvi hátrányokkal küzdő tanulóknak, még középiskolásoknak is, sikert, örömet jelenthet az olvasás, a szöveg értelmezése, az anyanyelvvel, annak egységeivel való játék. A feladatlapok gyűjteménye ennek az útkeresésnek az eredménye. A szakirodalmak, kutatások elméleti hátterére alapozva a tanulóimmal együtt kísérleteztem, próbáltam ki a feladatokat.
A módszer, a feladatok eredményessége, az egyéni fejlődés mérhető volt: a fonológiai tudatosság intenzív fejlesztésével csökkent a helyesírási hibák száma, a szókincsfejlesztő gyakorlatok, a mondatok és szövegek, szövegrészletek változatos feladatokkal történő gyakoroltatása a szöveg egészének megértését tették könnyebbé.
Számomra a legfontosabb eredmény, hogy tanítványaim játéknak tekintették az órai munkát, a logopédiai foglalkozásokra örömmel jöttek, szívesen megoldották a gondolkodtató gyakorlatokat is, mert a sikerélmény, a közös játék a legjobb motiváció.
A feladatlapok a nyelvi szintek hierarchiájának megfelelő felépítéssel, fokozatosan nehezedő gyakorlatokkal a részképességek, a nyelvi rendszer fejlesztését segítik. A feladatok nem hagyományos leíró nyelvtani gyakorlatok, hanem anyanyelvi fejtörők. A beszédtechnikai, drámapedagógiai elemekkel pedig a kommunikációs készség, a nyelv pragmatikai szintje is fejleszthető.
A gyűjtemény nem kapcsolódik tantervhez, tankönyvhöz, tanmenethez. A tanóra egy részében, az írásbeli feladatok részletekben, az azonos típusú feladatok csoportosítva is megoldhatók.
A könyv négy fejezetből áll, egy fejezet hat feladatlapot tartalmaz.
Vissza